Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur sköts det här med eftersök på vildsvin.

Featured Replies

Publicerat

Som Carl Corro skrev i en annan tråd. Hur funkar det?

Har man verkligen avtalat med någon med duglig hund?

Tycker jag har rätt bra koll på vilka hundar som funkar på gris som finns i mina trakter. Men om man kollar med hundägarna så gör de väldigt få eftersök. Ändå så finns det en nästan en åtel på varje mark runtomkring.

Kan ju vara så att man aldrig skjuter några dåliga skott... ;)

Fler än jag som funderat över detta?

Publicerat

Jag har det i alla fall.

Som i det här fallet tror jag mig veta att det vid ett antal tillfällen har suttits på gris. Och man har inte avtalat med någon. Där jag bor så vet jag att det finns ett antal duktiga gris hundar. Och Jag vet att mina 2 spårar bra och ställer även skadeskjutna grisar. Och jag vet oxå att jag har inte blivit kontaktad vid ett enda tillfälle, när folk har suttit på gris. Nu är det så att grisar har kommit dom senaste3-4 åren på marker runt mig. Och som del i styrelsen i JVK har jag och fler påtalat att man kan inte vänta till det helt plötsligt börjar bli påkörda grisar här och var. Utan man måste agera innan det händer.

Den som är samordnare i JVK har till mig sagt att det finns en hund i kommunen som kan det här, Hoppla sa jag. Det ekipaget skall alltså täcka denna kommun som är uppdelat på ett antal öar. 2-timmars regeln gäller vid jakt. Sen har vi dom som ska ut när det är trafikskadat. Jag ser ett problem här.

Men visst sen finns det jaktarrendatorer som har egna hundar eller som bjuder in folk som har.

Men jag ville i alla fall lyfta frågan. Någon annan som har haft liknande problem.

Carl Corro

Publicerat

Ang frågan på ön så låter det som mycket gris på den ön...

Jag upplever oftast att man på alla håll överdriver antal grisar.

De rör ju på sig som vi vet.. Samma flockar syns på flera ställen samma natt och kan givet ändra uppsättning under tiden o så blir 15 grisar lätt 45 st...

Eftersök som jag upplever det är mycket eftersatt på många håll...

Hund som spårar gris är bara ett halvt ekipage, ståndhund måste ju till.

Att jycken jagar gris är ju inte riktigt samma sak.

En redig jycke ska ju skälla på grisen tills den blir avlivad även om det tar hela natten o mer därtill.

En stötande eller kortdrivande eller långdrivande så finns ju risken att ståndet lämnas allt för tidigt.

Eller hunden gör allt för o få fart på grisen..

Flera jyckar jagar gärna gris dagtid men modet räcker ibland inte i mrökret.

Men som alltid så får man ibland ta till vad man har för tillfället o göra det bästa av situationen.

Som Torkel så klokt säger i sin film... vi har bara ett krav på oss... men o andra sidan...det är att lyckas!

O som vi nog börja lära oss så är det långt ifrån alltid vi gör det...

Här har ju funnits gris några år nu, laikan Raja var nog nästan första laikan i byn, hon är 10 nu.

När det begav sig så hade jag münster som va rejält säker på spårning.

De bägge var nästan optimat på eftersöken, då hade vi nästan för mycke o pyssla med..

Numera tror jag i alla fall att det kommit fram lite hundar som iallafall spårar gris några hundra meter.

Fixar de bra träffarna, alltså dödsöken som alltid blir om man ger faen i o skjuta för att få grisen på plats.

Sen verkar åtlarna minskat en del. Folk tröttnar på o mata o sitta på nätterna.

Vet fler som haft åtlar men insett att de bara matar o pallar inte med o sitta nätterna igenom..

Men i NVR så är det väldigt begränsat va det gäller grishundar.

Jag står där fortfarande o även polaren med Raja...

Sen har en till kommit fram som då spårar gris. De är allt i hela kommunen.

Finns fler men ingen som har lyckats ta sig in i eftersökorganisationen för där sitter man tydligen på livstid....

Publicerat

Jag har 2-3 olika ekipage som jag kan ringa. Om jag inte löser det själv. Än har det behövts varken eller... ;)

Publicerat

Själv ägare av en strävhårstax som jag tränat upp för griseftersök. Fungerar kanon, men än så länge har det inte varit något skarpt läge. Bara lungskjutna grisar som gått iväg max 50 meter. Suveränt de gångerna i täta planteringar när man inte vet vilket håll de sprang. :D

För övrigt tror jag det slarvas kolosalt mycket med att inte ha tillgång till någon eftrsökshund.

Publicerat
Själv ägare av en strävhårstax som jag tränat upp för griseftersök. Fungerar kanon, men än så länge har det inte varit något skarpt läge. Bara lungskjutna grisar som gått iväg max 50 meter. Suveränt de gångerna i täta planteringar när man inte vet vilket håll de sprang. :D

För övrigt tror jag det slarvas kolosalt mycket med att inte ha tillgång till någon eftrsökshund.

Den enda skadskjutna grisen du får skott-tillfälle på med det ekipaget, är den som anfaller. :D

Jag menar verkligen inte att vara elak, men ett eftersök på ett vildsvin är inte som att knalla efter en råbock. Antingen så kommer du aldrig ikapp, eller så gör grisen motvärn. Jag förstår att många inte har tillgång till en ställande hund, men vill jaga gris ändå och hittar på lite "genvägar", men utan en ställande hund så är det inte ett färdigt eftersöksekipage för vildsvin. Det är som att göra eftersök och lämna bössan hemma...antingen är grisen död, eller så räknar du inte med att hitta den.

Publicerat
Den enda skadskjutna grisen du får skott-tillfälle på med det ekipaget, är den som anfaller. B)

Jag menar verkligen inte att vara elak, men ett eftersök på ett vildsvin är inte som att knalla efter en råbock. Antingen så kommer du aldrig ikapp, eller så gör grisen motvärn. Jag förstår att många inte har tillgång till en ställande hund, men vill jaga gris ändå och hittar på lite "genvägar", men utan en ställande hund så är det inte ett färdigt eftersöksekipage för vildsvin. Det är som att göra eftersök och lämna bössan hemma...antingen är grisen död, eller så räknar du inte med att hitta den.

Tufft men sant B)

Publicerat

Jag har jagat vildsvin länge och vet mycket väl att min tax inte är rätt hund för en skadad gris. Det har hänt att kompisar har ringt, men där är jag benhård och går inte efter någon gris som är skadad. De grisar jag skjuter på är åtelgrisar och utan chanstagningar. Faktiskt är det lätta skott som gäller och de andra, ja de tänker jag inte bara på.... Jag skulle ha kunnat skjuta betydligt mer grisar, men jag sätter som mål att vara så gott som 100% säker på att grisen dör i skottet. Ja, jag vet att det inte är någon garanti och kanske den hundrade grisen blir en skadeskjutning. I så fall vet jag var jag skall vända mig!

Publicerat

Jo Fontier så är det ju.

Stor del av eftersöken handlar om att spåra rätt på en dödligt träffad gris som lämnat åteln.

Gör man till vana att tex spåra 150-200 m och sen markera spåret o bryta för o ringa in ståndhund.

Så tycker jag man gör helt rätt.

Har grisen gått längre än 150 m så ökar risken att grisen lever och man kör upp grisen men varje steg man tar i spåret.

Att ständigt ringa i det tunga gardet som får åka ut o dra fram en gris som gått 15 m tär nog en del på ståndhundsförarnas intresse.

Typ de hinner ju knappt ta hunden ur bilen..

Publicerat
  • Författare

Visst är det väl rätt att sköta dödsöken själv om man har en hund som spårar.

Men sen har vi ju den uddlösa formuleringen "för ändamålet särskild tränad hund".

Har frågat det förut. Vad fan är det? ;)

Räcker det att ha en hund som kan leta rätt på det som ligger dött inom 200m? Eller behöver du ha tillgång till en hund som kan sköta hela eftersöket?

Vad jag tycker behöver jag väl inte säga, men vad säger egentligen lagen?

Publicerat
Visst är det väl rätt att sköta dödsöken själv om man har en hund som spårar.

Men sen har vi ju den uddlösa formuleringen "för ändamålet särskild tränad hund".

Har frågat det förut. Vad fan är det? ;)

Räcker det att ha en hund som kan leta rätt på det som ligger dött inom 200m? Eller behöver du ha tillgång till en hund som kan sköta hela eftersöket?

Vad jag tycker behöver jag väl inte säga, men vad säger egentligen lagen?

JA faen vet... jag vet det iallafall inte, men om vi tex har tagit ett godkänt anlagsklass viltspår så håller det nog om vi hamnar i ett ev rättsmål.

Tveksamt om vi "bara" kan hävda att vi tränat själva, möjligt att det funkar med vittnesmål ang att hunden är spårtränad.

Har för mig det varit något rättsfall där någon blivit anmäld för att de inte använt särskilt tränad hund.

Men va väl nån grishistoria nere i Johannishus där jägaran blev frikända trotts att grisen avlivades av jägaren på godset som bakspårade via snö o blod till grannens åtel.

Dessutom vuxen galt under fredningstiden för vuxen.

Vad jag vet står inget i lagen om tex ståndhund eller avfångningshund.

Riktigt dåligt att det alldrig verkar ske någon förändring av den formuleringen... ;)

Publicerat
Jo Fontier så är det ju.

Stor del av eftersöken handlar om att spåra rätt på en dödligt träffad gris som lämnat åteln.

Gör man till vana att tex spåra 150-200 m och sen markera spåret o bryta för o ringa in ståndhund.

Så tycker jag man gör helt rätt.

Har grisen gått längre än 150 m så ökar risken att grisen lever och man kör upp grisen men varje steg man tar i spåret.

Att ständigt ringa i det tunga gardet som får åka ut o dra fram en gris som gått 15 m tär nog en del på ståndhundsförarnas intresse.

Typ de hinner ju knappt ta hunden ur bilen..

Hur många gånger händer det att du går 15-75 meter och hittar grisen död?

Publicerat
Hur många gånger händer det att du går 15-75 meter och hittar grisen död?

Händer men kanske inte så ofta.

Antar att de flesta letar en del innan de ringer, hänt att man kommit till åtel o jycken markerar o så lyfter man på närmsta grangren o där ligger nasse...

Oftast så med en central lungträff så blir det lite längre än 15-75 m men sånt är ju väldigt olika, väldigt olika storlekar på grisar oxå..

Publicerat
Händer men kanske inte så ofta.

Antar att de flesta letar en del innan de ringer, hänt att man kommit till åtel o jycken markerar o så lyfter man på närmsta grangren o där ligger nasse...

Oftast så med en central lungträff så blir det lite längre än 15-75 m men sånt är ju väldigt olika, väldigt olika storlekar på grisar oxå..

Den gris - en galt på runt 100kg - som gått iväg längst för mig är ca 50 meter med central lungträff...

Publicerat
Den gris - en galt på runt 100kg - som gått iväg längst för mig är ca 50 meter med central lungträff...

Ok, jag har en polare som gick nått på 300 m där kulan stannat i skinnet på utgångsidan, den kulan gick iofs lite på snedden om jag nu mins rätt.

Antar att det är en del skillnader på om grisen är på inandnig eller ut och hur kulan tar i lunga samt kaliber/hål kula osv.

Lite skillnad om kulan typ "stansar" ett hål eller typ exploderar..

De senaste 2 jag själv skjutit gick ca 70 m båda två men en central träff, båda brungrisar, 30-06 och den tyngre oryxkulan

Publicerat

Jag tror att många nöjjer sig med att spåra en bit med en halvdan hund, kanske iof kan vara en bra hund men få har nog tillgång till en ställande hund.

Alternativt så skiter dom i o ringa in en, vill inte väcka folk de knappt känner mitt i natten för att komma med hund. Sedan ska de gå eftersök o leta i kanske ett par tim innan det kan bli dags för urtagning o allt annat. Känns som om natten är förbi och jobbet kallar efter det.

Lasse

Publicerat

Jag var på eftersöks information eller vad man ska kalla det förr veckan.

Mycket intresant, föreläsare var Mattias Johansson från svenska jägarförbundet. han hade en hel de att lära ut.

Enligt honom så har et blivit mindre slarv med eftersöken i skåne/blekinge nu mera en för ett par år sedan. Om detta stämmer vet jag inte, men tydligen så förekom det nog i ganska stor utsträckning fortfarande. :lol:

Lasse

Publicerat
Ok, jag har en polare som gick nått på 300 m där kulan stannat i skinnet på utgångsidan, den kulan gick iofs lite på snedden om jag nu mins rätt.

Antar att det är en del skillnader på om grisen är på inandnig eller ut och hur kulan tar i lunga samt kaliber/hål kula osv.

Lite skillnad om kulan typ "stansar" ett hål eller typ exploderar..

De senaste 2 jag själv skjutit gick ca 70 m båda två men en central träff, båda brungrisar, 30-06 och den tyngre oryxkulan

Märkligt! :) Samma kaliber och kula, men 11,7 gr har jag. Oftast skjuter jag ryggrad/halskotpelare, men även rena lungskott. Konstigt att alla mina lungskjutna grisar inte går iväg så långt. <_<

Publicerat
Märkligt! :) Samma kaliber och kula, men 11,7 gr har jag. Oftast skjuter jag ryggrad/halskotpelare, men även rena lungskott. Konstigt att alla mina lungskjutna grisar inte går iväg så långt. <_<

Kan ju va skillnaden i vikten på kulan som gör det?

Jag får kanske mindre "hål" när kulan är tyngre, mer tyngd bakom ger väl mer djupverkan om kulsorten/hårdheten är densamma?

Eller så har vi mer hårdskjutna grisar.. :P

Jag har väl egentligen ingen aning om varför men börja inse att grisarna har en tendens o gör lite som de vill o inte alls som vi tänkt oss. ;)

Publicerat

En liten kapning...

Till griseftersök så räknas ju ett ekipage, en spår och en ståndhund, men vad räknas som ett komplett ekipage till tex ett rådjurseftersök.

I mitt lag finns ett antal taxar med ägare som har den största tilltron till vad man kan använda en tax till. Vi har haft ett par tillfällen dom senaste åren med rådjur som gått iväg efter skotten, där man gått på med dessa taxar, utan att finna dom, jag anser att man ska ha bra tur om man får det påskjutna rådjuret i pass, och jag tvivlar på att dom taxarna skulle gå i fatt och riva djuret, vilket jag anser är det mest lämpliga om man konstaterat att djuret är träffat. Samtliga dessa rådjur är påskjutna med hagel och med hagel blir det ju sällan en bom.

Publicerat
En liten kapning...

Till griseftersök så räknas ju ett ekipage, en spår och en ståndhund, men vad räknas som ett komplett ekipage till tex ett rådjurseftersök.

I mitt lag finns ett antal taxar med ägare som har den största tilltron till vad man kan använda en tax till. Vi har haft ett par tillfällen dom senaste åren med rådjur som gått iväg efter skotten, där man gått på med dessa taxar, utan att finna dom, jag anser att man ska ha bra tur om man får det påskjutna rådjuret i pass, och jag tvivlar på att dom taxarna skulle gå i fatt och riva djuret, vilket jag anser är det mest lämpliga om man konstaterat att djuret är träffat. Samtliga dessa rådjur är påskjutna med hagel och med hagel blir det ju sällan en bom.

Har själv tax och visst har det hänt att de gått ifatt ett skammat rådjur. Men ska man vara mer säker att det är oskadat fodras en mer skarpsprungen hund typ Wachtel mm. Släppte min Wachtel i vintras på några påskjutna rådjur med hagel och i tre fall av fyra gick han i fatt rådjuret som var skadat, har svårt att tänka mig att taxen hade fixat detta!

mvh

Publicerat
En liten kapning...

Som komplett ekipage till rådjur så bör hunden va skarp och snabb för att gå ifatt och riva ner, kan den inte både spåra och det andra så bör man ha 2 hundar.

Man blir rysligt effektiv om man kör tex med spårnoga tax +avfångningshund, ett dubbelekipage med de bägge typerna reder nästan alla rådjurseftersök.

Förutsatt att de kan jobba utan att störas av varandra.

Publicerat
En liten kapning...

OT men....

Måste bara nämna ett fall av gott omdömme.

Kusin skjöt ett dåligt skott på bock nu i år, spårade efter ca timmen ikapp bocken som gick upp utom synhåll.

Ställde ut förhållskyttar och gick på igen med samma res. Ger direkt upp förföljandet, ringer in en vorste vars förare har 12mil enkel resa, släpper tiken där dom lämnat bocken. 50m hann den innan hunden tog den.

Både skytt och eftersökskillen tycker jag ska ha en eloge, dels för att han inser att han behöver hjälp och E-killen

för att han sätter sej i bilen och kör direkt.

Publicerat
En liten kapning...

Jag gör eftersöken på rå osv med min Tax men har alltid med mig min Golden som sköter avfångstdelen om det krävs.

Publicerat

En fråga angående eftersök på gris.

Det ena jaktlaget som vi hjälper med våra hundar har i alla år frågat och velat att vi ska ställa upp på eftersöken med våra hundar. Jag har alltid sagt bestämt nej. Vi har helt enkelt inte haft hundar som pssat för uppgiften "eftersök på skadade grisar". Vilket en del verkar ha liite svårt at förstå,.. Hur kan en hund som arbetar bra mot gris annars inte duga för eftersök är väl deras funderingar,... :wub: Nåväl,..

Nu har vi skaffat en liten tyska och ja,.. hon kanske blir helt värdelös på eftersök i överhuvudtaget, det vet vi ju inte ännu MEN,.. om hon blir bra osv så kommer ju frågan upp igen,..

Hur upplever ni att TJT passar som eftersökshund på gris? Är det vanligt att de även arbetar tillfredsställande på stånd när så krävs? Eller ska man kanske redan från början räkna med att man ändå kommer behöva en "ren ståndhund"...?