Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jämte, laika, gråhund, wachtel...??

Featured Replies

Publicerat

Hej på er!

Jag börjar fundera lite på att skaffa en hund om något år eller så och vill vara väl förberedd, så jag skulle behöva lite tips.

Är ute efter en hund av ovan nämd raser (tror jag. Fortfarande öppen för förslag med motivering)

Tanken är väl framförallt vildsvin och en och annan älg men även kanske grävling (lo?).

Okej vad jag förstått är laikan väldigt allround men lite osäker(?), jämten ett säkert kort men lite stor och klumpig (vildsvin) och gråhunden är antingen fantastisk eller för jävlig.. ;)

Jag är nybörjare och har inte ägt hund sen barnsben och det var ju ingen jakthund precis.

Är det att ta sig vatten över huvudet, med en ställande hund? Bör man skaffa något annat "lättare" som första hund.

Ge gärna exempel.

Jag är envis som fan, och HATAR att misslyckas kan tilläggas! Men erfarenhet saknas.

Jag har själv en mark på ca 700 ha i Västra Götaland, är detta för litet för denna typ av hundar??

Vilken ras passar sig ev bäst när marken kanske inte är så stor och söken bör vara där efter osv.

Mvh

Publicerat

En bra jämte är vare sig överdrivet stor, tung eller klumpig ;)

Eftersom jämten är en stabil, social och vänlig hund så tycker jag nog att det är den "enklaste" större jaktspetsen att påbörja sin jaktliga karriär med.

Vad som krävs av ägaren för att få fram en bra jämte är stort jaktintresse, mycket tid i skogen och tålamod (gäller dock alla jakthundar). Att aktivera sin hund året om och se till att ha en bra vardagslydnad på den är ett stort + även under jakten.

Rota reda på olika hemsidor om de raser du är intresserad av, prata med olika uppfödare och välj sedan den ras du känner passar bäst in på vad du ska ha hunden till och vilket temperament som passar bäst in på det du vill ha.

Publicerat

Hej,

Med risk om att hamna i ett raskrig kastar jag mig in. ;) Är ingen rasfantast som andra spetsmänniskor, jag vill ha en hund som funkar oavsett om den är röd eller blå.

Tycker din bild av gråhunden passar bättre på Jämten, gråhundarna är rätt jämna enligt min uppfattning medans toppen och botten defnitivt tillhör Jämthunden.

Dom bra jämtarna finns uppenbarligen enligt jaktprovsresultaten, men jag har nog hitills haft en oerhörd otur. Har under mer än 20 år i skogen aldrig träffat på en riktigt duktig ställande Jämte på älg. ;) Har stött på några dugliga men inga bra i krass jämförelse med gråhundar och laikor som det dessutom finns betydligt färre av. Dom Jämtar jag sett ta sig an en gris har varit få först och främst, och väl där ganska klumpiga för att nästan säga opassande faktiskt.

Dock är mentaliteten hos Jämtarna har varit genomgående god vilket man inte kan säga om alla gråhundar och laikor. Jämtar är jäkligt mysiga och sociala hundar, har haft minst en i min ryggsäck varje pass i höst B)

Det gör mig såklart subjektiv i frågan precis som Jämta som är uppfödare av duktiga Jämtar. Jag skriver med glimten i ögat även om jag är helt seriös i min egen övertygelse.

Köp inte större hund än vad du behöver är iaf mitt råd. Min gråhundstik är hälften så stor som en jämthanne, med minst samma motor och bättre smidighet. Dessutom äter dom ju hälften vilket inte kan sägas vara en nackdel.

Laikan då, jo förmodligen den bästa allroundhunden av de tre ställande i ditt exempel. Min nästa kan mycket väl bli en blandning Laika/Wachtel för att få ner storleken. En ren Wachtel kan absolut ställa gris, men är egentligen ej konstruerad för det. Detsamma gäller för dessa hundar som för andra bulkuppfödda, kolla CVt (stamtavlan). Vill du få en grisjagande Wachtel, lägg ner tiden och ring runt till tidigare kullar, det är långt i från en självklarhet.

Men en Wachtel är en otroligt rolig hund, mycket användbar. Hár skrivit kärleksförklaringar förut här. :P

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...st&p=170892

Publicerat

Jämtuppfödare som jag är har jag inga problem att råda folk att köpa en annan ras om det är vad som skulle passa dem bättre dock ;)

Därav att jag skrev:

Rota reda på olika hemsidor om de raser du är intresserad av, prata med olika uppfödare och välj sedan den ras du känner passar bäst in på vad du ska ha hunden till och vilket temperament som passar bäst in på det du vill ha.

Har även avrått en del som ringt på jämtvalp, just för att jämten inte har vad de vill ha i sin hund, utan det de beskrivit har funnits i en annan ras ;)

Publicerat
Jämtuppfödare som jag är har jag inga problem att råda folk att köpa en annan ras om det är vad som skulle passa dem bättre dock ;)

Därav att jag skrev:

Har även avrått en del som ringt på jämtvalp, just för att jämten inte har vad de vill ha i sin hund, utan det de beskrivit har funnits i en annan ras ;)

Ha-ha, du tog det rätt :P

Publicerat
En bra jämte är vare sig överdrivet stor, tung eller klumpig ;)

Jämta

Hur mycket väger normalt en jämttik?

Publicerat

Vilken fråga.. ;)

Min väger ca 26 kg, men då är hon ju inte en liten tik med sina 58-59 cm öh. Hanarna mina som är båda ca 60 cm höga ligger på 27-28 kg.

Publicerat
Ha-ha, du tog det rätt ;)

Självklart.. Det är ju jag ;)

Publicerat

Jag tänkte undvika raskriget och vara smartare än rasisterna här ovan ;);)

HUR vill du jaga det vilt du räknar upp?

Vill du knuffa viltet runt i såten så skottchansen i första hand dyker upp hos utställda passare eller vill du släppa och sen få ett stånd någonstans att smyga på? En bra kortdrivare är guld för passarna, en bra ställare är guld för hundföraren.

Väljer du det sista, ställande, så är det bara att bänka dej vid ringside och låta MKJ och Jämta göra upp.. förutom att MKJ sladdar lite hos lajkorna så företräder de två bra raser. Jag har väldigt lite erfarenhet av älgjakt men jag har haft bättre tur än MKJ, jag har jagat med en helt grym grålle och en precis lika duktig jämte! Det ståndskallet som jämten presterade fick håret att resa sig på armarna.. har aldrig hört något liknande..

Sen jaktsättet.. (spelar vidare på bortaplan).. jämten söker upp och ställer på ett passivt sätt (kan säkert förklaras bättre av Jämta) medan grållen är påtagligt mer aggresiv i sitt arbete och kan både ställa sig ivägen för älgen/grisen samt gå i fatt och nypa dem i bakbenet eller något.. Jag tror Grållen är mer bytesvedveten eller nåt. En god vän och ruskigt rutinerad kompis menade att grållen är likt en drever, att få tag på en grålle som inte jagar är svårt medan jämten är lite mer ojämn om man inte väljer jycke med omsorg. Detta är då hans ord som jag tillmäter visst värde iaf.

Skit samma, nu har jag sladdat in i raskriget jag med :P

Laikorna.. ska egentligen inte uttala mej, jag har inte sett en endaste laika göra något som helst vettigt.... jo! Sett en på film som ställde grävling föredömligt! Men förutom den jycken så har jag bara sett dessa jyckar prestera elände för viltet i en allt för hög utsträckning....

Wachteln.. även om du väljer omsorgsfullt så är det på intet sätt säkert att den jycke du skaffar ställer vilt. Många gör det men jag är osäker på om det sker i en utsträckning att man kan "lita" på att avkommorna från ställande föräldradjur även ställer?

Wachtlen är dock mångsidigare än de ställande jyckarna och roligare att jaga med tycker jag och då är jag ändå hundförare.. knepigt..

Tycker nog 700 ha räcker för en ställande att jaga på MEN ska du få en bra ställande så bör du skaffa tillgång till mer mark för du behöver så mycket skogsträning som möjligt.

Mvh!

Publicerat

Angående mark, får man en hund som funkar bra så brukar det ge en del möjligheter att fnaska runt på andras marker, likt Hippen och undertecknad ^_^:rolleyes:

Själv kör jag Springer Spaniel och Östlaika. Spanieln stöter med skall och verkar ha en förkärlek till nassar, östlaikan har jag just tagit över så det ska bli spännande att se vad hon hittar på i höst/vinter. Är hon duktig på att stå med gris så kommer jag släppa på spanieln (ha henne kopplad tills det händer nåt) så hon får lite erfarenhet att ställande arbete.

Släppa båda känns ju inte alltför fiffigt, en hund som ska ha fast viltet och en hönshjärna som till varje pris ska jaga livet ur allt tills dom lämnar såten.

Slutsats; Ännu ett vimsigt inlägg :blush:

Publicerat
Det ståndskallet som jämten presterade fick håret att resa sig på armarna.. har aldrig hört något liknande..

Som det ska vara med andra ord :rolleyes:

Skämt och sido ett väl utfört ståndarbete med tillhörande skall är ljuv musik och en upplevelse oavsett ras som presterar det :blush:

Sen jaktsättet.. (spelar vidare på bortaplan).. jämten söker upp och ställer på ett passivt sätt (kan säkert förklaras bättre av Jämta) medan grållen är påtagligt mer aggresiv i sitt arbete och kan både ställa sig ivägen för älgen/grisen samt gå i fatt och nypa dem i bakbenet eller något..

Mvh!

Nja.. En passivt arbetande jämte ställer aldrig någonting, men en jämte ska arbeta lugnt och stabilt och inte visa aggressivitet mot djuret det jobbar med.

Har för lite erfarenhet av de grå för att uttala mig om deras arbetssätt, men har "fördomen" att de generellt sett är hetare och mer "på" än en jämte. I alla fall enligt vad jag hört och läst, men där får någon mer kunnig uttala sig.

Publicerat
Vilken fråga.. :rolleyes:

Min väger ca 26 kg, men då är hon ju inte en liten tik med sina 58-59 cm öh. Hanarna mina som är båda ca 60 cm höga ligger på 27-28 kg.

Kanske ska förklara varför jag ställde den lite märkliga frågan.

Orsaken är att det ibland kommer upp sådana frågor på laikaforumet. Var lite nyfiken för en jämttik är ju ungefär lika stor som en laikatik. Mina tikar är 56cm och väger under 20 kg.

Publicerat

Aha, men man kan ju inte gå på höjden allena, då jämten som ras är kraftigare byggd överlag.

Det finns ju en del exteriöra skillnader som påverkar vikten.

Ungtiken som nu är ca 55-56 cm hög väger i dagsläget och lite knubbig 21 kg.

En lite lustig sak angående detta med raser och vikter är ju att min fauvehane ca 36 cm hög väger strax över vad min finsk spetshanen på 46 cm väger.

Och laikahanarna i sin tur väger ju "massor" mer än min 14 kg's finsk spets misstänker jag?

Publicerat
Aha, men man kan ju inte gå på höjden allena, då jämten som ras är kraftigare byggd överlag.

Det finns ju en del exteriöra skillnader som påverkar vikten.

Ungtiken som nu är ca 55-56 cm hög väger i dagsläget och lite knubbig 21 kg.

En lite lustig sak angående detta med raser och vikter är ju att min fauvehane ca 36 cm hög väger strax över vad min finsk spetshanen på 46 cm väger.

Och laikahanarna i sin tur väger ju "massor" mer än min 14 kg's finsk spets misstänker jag?

Jo visst är det mycket annat som spelar in.

Jag var bara lite nyfiken på ungefär var de låg.

Publicerat

Jädra då väger min Wachtelhane nästan lika mycket med sina 25 kg och 54 cm och jag upplever absolut inte honom som tung!

Sen var Hippen lite inne på att man ska välja hund hur man jagar. Ska du jaga mycket själv och ha chans att skjuta gris och älg på ståndskall ska du ha en spets. Däremot om ni jagar många och om ni jagar allt samtidigt är en Wachtel en skitkul hund, men chanserna att få skjuta själv minskar på grund av deras arbetssätt.

Wachtelägare och snart även jämthundsägare :rolleyes:

mvh\mats

Publicerat
  • Författare

Tack för alla bra svar, att jag inte hittat denna sidan tidigare!!

Till saken med valet av hund hör ju också att man har fler i familjen som vill vara med och välja en "fin" hund. Hunden är ju trots allt fler dagar om året en livskamrat än en jaktkamrat.

Jag har nog iof inte blivit ett dugg klokare, men fortsätt gärna om ni orkar att berätta och motivera varför ni har valt just er ras.

Angående hur jag kommer jaga så är vi mellan två och sex jägare i regel. Med en sammanhängande areal på 700 ha, marken är dock avlång med såtar från 40-200 ha.

Men som någon sa så hoppas man ju att man kanske får chansen på fler håll om man får en hyfsad hund.

Mvh

Publicerat

Jag har jämte för att jag tycker rasen är den i särklass bästa ställande älghunden och för att den har ett stabilt, vänligt och socialt lynne :blush:

En "riktig" jämte för mig är lätt att fostra och en underbar familjemedlem året runt och dessutom en jäkel på att arbeta när det bär till med jakt ^_^

Men jag är ju partisk som sagt :rolleyes:

Publicerat

En liten sak om det här med spetsar och grisjakt.

När man hör en del snacka om det så låter det som att det bara är hundföraren som får skottchanser. Skitsnack säger jag om det. :rolleyes:

Visst blir det fler skottchanser för hundföraren med en ställare än för en med kortdrivare. Men de skjuts ändå mycket gris av passkyttar.

För åtminstone där jag jagar så blir det ofta så att flockarna delar på sig och hunden skäller ofta på bara en gris efter ett tag.

Publicerat
Jag har jämte för att jag tycker rasen är den i särklass bästa ställande älghunden och för att den har ett stabilt, vänligt och socialt lynne :blush:

En "riktig" jämte för mig är lätt att fostra och en underbar familjemedlem året runt och dessutom en jäkel på att arbeta när det bär till med jakt :D

Men jag är ju partisk som sagt :rolleyes:

Å herregud Jämta vi är överens det finns hopp om livet ^_^

Publicerat
Å herregud Jämta vi är överens det finns hopp om livet :rolleyes:

a045.gifa045.gifa045.gif

Ja, vi må ha olika syn på mycket inom jakt och hund, men om detta borde vi nog vara överens :blush:

Publicerat

Utan att tänka på ras så skulle jag välja på individ, att jag har östlaika själv är utifrån mitt val av jakt, östlaikan är störst till storleken av de 3 laikaraserna i sverige, ring runt till avelsråden och kolla läget, är förbaskat nöjd med storleken och smidigheten i skogen på mina hundar, den äldre väger 26kg och är ca 61 i mankhöjd.

Alla hundar är en utmaning och tror inte någon du räknat upp är lättare eller svårare att hantra om du väljer bra linjer, se upp med griniga individer och dåliga nerver.

Publicerat

Raderat en rad inlägg samt korrigerat ett inlägg.

/ Rikard

Publicerat

Man måste fråga sig hur man ska jaga som hipshot skrev tidigare.

Men om ni är ett jaktlag på dina nämnda 700ha och alla ska ha underhållning.

Skulle JAG satsa på en bra spets-wachtel korsning

som behagar både passskyttar och dej som hundförare.

Genom att den både driver med skall och har förmågan att ställa.

Jag har mycket goda erfarenheter ett 30 tal olika korsningar huvuddel gråwachtlar och vitälghund-Wachtelkorsningar.

Det blir väldigt mångsidiga hundar har korsningar som jagar princip allt och ställer älg,gris björn,lo och grävling.

Viktigt bara att man väljer hundar från bra föräldrar och och lägger lite tanke bakom injagningen. <_<

MVH Jens "Hundförare"

Publicerat

Tror även jag att blandras kan vara en höjdare men det känns som lotteri på rätt hög nivå.. Men samtidigt, de flesta jyckar brukar bli bra bara de får jaga tillräckligt mycket.

Mvh!