Publicerat September 20, 200817 yr Jag har nu köpt en burk Norma URP, främst för att ladda 6,5-55. Det är premiär med nya laddpressen för mig som nybörjare. JAg har några kulor kvar av Sierra 220 Gr rundnos, de har jag laddat hos en polare med MRP tidigare. Nu vill jag ladda de kulor jag har kvar men hittar inga laddata för så tunga kulor och URP. Är det helt idiotiskt att ladda så tunga kulor med URP? Jag har räknat på Normas laddata och då ligger laddvikterna för maxladdning på URP från 94,0% - 95,2% av maxladdningarna för MRP. Kan jag då känna mig säker om jag laddar med 94% av det jag laddat tidigare med MRP? Det skulle i så fall betyda att jag laddar med 52,5Gr URP Tacksam för snara svar
Publicerat September 20, 200817 yr NEJ!!! Som ny laddare ska man absolut inte räkna fram och labba med egna laddvikter och krut! Hittar du inten laddata så dra iväg ett mail till Norma om vilka komponenter du tänkt använda. De brukar vara snabba med att komma med ett svar. Sedan låter 220grs kula till 6.5x55 himlans tungt! Det är inte en .30 kaliber du pratar om (220grs är tungt till .30kal)? Lycka till i ladddjungeln!!!
Publicerat September 20, 200817 yr Författare förlåt, jag var otydlig, det är naturligtvis 30-06 jag pratar om. Jag har hos en kompis laddat dessa kulor med 56 Gr MRP.
Publicerat September 20, 200817 yr Jag tycker också att du bara ska använda publicerade laddata, speciellt de första åren du handladdar! Det finns ett program som heter Quickload, detta program kan simulera en laddning och berätta hur man ligger i tryck och hastighet. Dock så är det inte heller något man kan lita på till 100%. Precis som Freddan78 skriver så brukar Norma vara snabba på att svara.