Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako SHH 180gr/11,7g

Featured Replies

Publicerat

kaliber: 30-06.

Kula: Sako super hammerhead 11,7g/180gr. (fabriksammunition)

Restvikt 9g, vägd på en brevvåg utan decimaler.

Skjutavstånd ca:110 meter.

Flyktsträcka ca:15 meter.

Slaktvikt älgtjur ca: 220 kg.

Ingångshål precis bakom revbenen på höger sida och kulan stannade innanför bogen på vänster sida (nådde ej fram till bogbladet), den har ej rört något ben på vägen i älgen.

post-46-1221990119_thumb.jpgpost-46-1221990157_thumb.jpgpost-46-1221990166_thumb.jpg

Publicerat

Så ska det se ut <_< ser ut att ha varit en mycket trevlig bekantskap!

Har du vägt den? restvikt?

/Micke

Publicerat
  • Författare

Har tyvärr ingen våg.

För just den här situationen så fungerade det perfekt, men en tanke som slog mig är hur det ser ut vid en träff i bogbladet då den här kulan inte fick något motstånd av ben och ändå svampade upp mycket bra.

Detta är första älgen jag skjutit så jag saknar tidigare praktiska erfarenheter från skottreaktioner, flyktsträckor och olika kulors verkan i älgar.

post-46-1221992903_thumb.jpg

Publicerat

30-06 såklart :);)

Exempalrisk uppsvampning, har du sponsoravtal? <_<

Publicerat

Bara att gratulera till en grann tjur och tacka för de fina bilderna! <_<

Publicerat
Har tyvärr ingen våg.

För just den här situationen så fungerade det perfekt, men en tanke som slog mig är hur det ser ut vid en träff i bogbladet då den här kulan inte fick något motstånd av ben och ändå svampade upp mycket bra.

Detta är första älgen jag skjutit så jag saknar tidigare praktiska erfarenheter från skottreaktioner, flyktsträckor och olika kulors verkan i älgar.

post-46-1221992903_thumb.jpg

Grattis, och välkommen bland älgdräparna..!

Sådant här tycker jag personligen är riktigt roligt. Internet, och Jaktsnack är ett perfekt forum att dela med sig av just liknande erfarenheter.

Skottreaktioner, flyktsträckor och dylikt....ja, det är nog bara spekulationer. Kunde man verkligen visa detta bevisligen för någon kula, så hade vi nog alla jagat med samma pluggar i bössan...

Inget att klaga på med kulan, och en bogträff hade säkerligen inte förstört dagen. :(

Publicerat
  • Författare

Tackar för gratulationerna, det känns bra att ha tagit ett stort steg till i min strävan efter att bli en bättre jägare.

Att älgen hade dött av en träff i bogen är jag säker på men det jag funderade mest på var om kulan hade splittrats, men som BB skrev så är det bara spekulationer än så länge...

Existerar det någon tråd vart vi kan klistra in bilder på kulor som vi återfunnit i vilt, samma funderingar har jag om det finns någon tråd vart vi kan skriva om skottreaktioner och flyktsträckor gällande olika träffområden.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare
Så ska det se ut :lol: ser ut att ha varit en mycket trevlig bekantskap!

Har du vägt den? restvikt?

/Micke

Vägde den på en brevvåg som endast visar hela gram, men jag antar att den avrundar enligt normal praxis. Vågen visade 9 gram så jag antar att vikten är nånstans mellan 8.5-9.4 gram (73-80%).