Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sauer 202 och pipbyten

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Börjar med att säga att jag är rookie så ni vet :-)

Har idag en Sauer 202 30-06. Är lite sugen på en 6,5 oxå. Först tänkte jag köpa en ny separat bössa för det, men man kan ju byta pipor på Sauern, tämligen enkelt vad jag hört.

Så frågan är, vad tycker ni? Är det bra eller anus att byta pipor, eller ska man satsa på en kompletterande bössa?

Anledningen till 6,5 är att den smäller lite mindre, har problemet att jag blivit like rekylkyckling efter att jag satte siktet i pannan andra gången jag låg på banan, så är väl medlem i den berömda Halvmåne klubben. :-)

Sen inser jag att jag mestadels vill jaga rådjur och då duger väl 6,5 utmärkt? Sen för gris o älg tänkte jag spruta på med 30-06.

Btw, är dessutom vänster skytt, så vapenutbudet är mig veterligen lite mer begränsat, i alla fall vad gäller begagnat marknaden.

Nu blev det en del rappakalja i inlägget, men hoppas ni fattade kärnfrågan.

Tack på förhand

Publicerat

Skaffa en ljuddämpare så löser du problemet med skotträdslan, och du kommer dessutom billigare undan än att skaffa en extra pipa ;)

Publicerat

Pipbytes systemet på Sauer fungerar kanon, dock inte lika smidigt som Blaser. Hade själv en Sauer 202 (givetvis också i vänster) med 9,3*62 samt 30-06 pipa. För att få smidigheten med dubbla pipor krävs dubbla kikarsikten, om man nu inte vill räkna klicken för de olika träffbilderna.

Tycker helt klart att det är bättre att utöka med en till pipa istället för en ytterligare bössa, då får du ju en kolv och samma anläggning i 2 kalibrar.

En beggad 6,5 pipa torde väl inte vara så svårt att hitta...har du kollat Torsbohandels ?

Lycka till !

Hej,

Har idag en Sauer 202 30-06. Är lite sugen på en 6,5 oxå. Först tänkte jag köpa en ny separat bössa för det, men man kan ju byta pipor på Sauern, tämligen enkelt vad jag hört.

Så frågan är, vad tycker ni? Är det bra eller anus att byta pipor, eller ska man satsa på en kompletterande bössa?

Anledningen till 6,5 är att den smäller lite mindre, har problemet att jag blivit like rekylkyckling efter att jag satte siktet i pannan andra gången jag låg på banan, så är väl medlem i den berömda Halvmåne klubben. :-)

Sen inser jag att jag mestadels vill jaga rådjur och då duger väl 6,5 utmärkt? Sen för gris o älg tänkte jag spruta på med 30-06.

Btw, är dessutom vänster skytt, så vapenutbudet är mig veterligen lite mer begränsat, i alla fall vad gäller begagnat marknaden.

Tack på förhand

Publicerat
Hej,

Tack på förhand

6,5 är utmärkt för rådjur och det är enkelt att byta pipa på en Sauer. Dock bör du ha ett sikte per pipa och gärna i snabbfäste för att det ska gå smidigt. Själv har jag Leupold QR fäste och det funkar kanon. De tester som gjorts visar på träfflägesförflyttningar mellanpipbytena som är från en tum och neråt d v s inget att bry sig om vid normal jakt men vid toppfågel bör man skjuta in igen. Det gäller alla pipbytsystem utom de som har siktet fastsatt på pipan.

Publicerat

Lite kapning av tråd... Har Sauer 205 också möjlighet att smidigt byta pipa? Eller har den en egen konstruktion?

/ Johan

Publicerat
  • Författare

ok, så pipa c:a 6000:- och en ny kikare c:a 6000:- blir 12 papp. hmm

kanske ska lägga på ett par lappar och köpa en ny bössa ändå.

tack för input

Publicerat

En beggad pipa får du för halva priset. Jag hittade en förut för 2500:-

Publicerat
Lite kapning av tråd... Har Sauer 205 också möjlighet att smidigt byta pipa? Eller har den en egen konstruktion?

/ Johan

det är samma konstruktion.

Publicerat
ok, så pipa c:a 6000:- och en ny kikare c:a 6000:- blir 12 papp. hmm

kanske ska lägga på ett par lappar och köpa en ny bössa ändå.

tack för input

Du ska kunna använda pipor från Carl-Gustav 4000, Sauer 200/202 till din pang så kan du tänka dig en beg. pipa så blir det inte så dyrt och sikte ska du väl ha ändå. Kan du tänka dig en beg. pang så leta efter en C-G 4000 i kaliber 6,5 med lättmetalslåda. Då får du även en lätt pang och ladar du med 100gn kula så blir rekylen skonsam men effekten i djuret rejäl. Tycker man sen att 6,5X55 är för mesig kan man alltid brotscha upp pipan till 6,5-284 och då går kulan i över 1000m/s.. ;)

Publicerat
Hej,

Tack på förhand

Men det blev en jävligt fin halvmåne Andreas...;)

Publicerat

man kan även köpa str pipor brukar gå billigt med några tusen skott skjutet.

Publicerat
  • Författare

Tål att tänkas på, ska kolla lite med beggad pipa. Men bestämt mig för att nöta banan lite så jag blir av med rekylrädslan, en gång=ingen gång.

Rodent kan intyga att såg ut som gubben från Monopol, komplett med monokel efter förra olyckan :-)

Men sist han o jag pangade på banan så kände jag mig lite tryggare med rekylen.

Repetition är kunskapens moder! Ska nöta järnet.

Publicerat
Tål att tänkas på, ska kolla lite med beggad pipa. Men bestämt mig för att nöta banan lite så jag blir av med rekylrädslan, en gång=ingen gång.

Rodent kan intyga att såg ut som gubben från Monopol, komplett med monokel efter förra olyckan :-)

Men sist han o jag pangade på banan så kände jag mig lite tryggare med rekylen.

Repetition är kunskapens moder! Ska nöta järnet.

Det går ju även att ladda lite lättare kulor med något lägre hastighet än max samt sätta på en tjock bakkappa.