Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersöket som inte blev av

Featured Replies

Publicerat

Ok, ibland har man även lite tur! Detta kunde blivit ett eftersök, men löste sig ändå.

Vi jagade älg en mindre såt där vi bandade igenom. Vi visste vi hade en hel del älg inne så hoppet var gott. Själv hade jag ett hygglit pass vid en myr uppe på en stor sten. När hundföraren hunnit ungefär 3 m in på såten så smäller det. Först ett skott ngn sekunde smäller två snabba skott.

Nu är det så att rapporteringen vid skott ibland kan vara lite bristfällig.. ^_^ Oavsett så gälelr skottförbud på ej synbart skadade djur innan man fått rapport om vad som hänt.

Sekunderna tickar och jag får se ett hondjur som går förbi min skjutgata ca 250m i från mig inga synbara skador, inget hukande inget haltande. Ser hon vinklar och kommer mot mig. Ringer jaktledaren och frågar om läget och får till svar att en kalv är skjuten och en ko påskjuten som gått vidare. Men att det även var med ett ensamt hondjur till har observerats.

Riktningen där älgen kommer ifrån stämmer på både den skadade älgen och den andra älgen.. Och äälgen hos mig fortsätter mot mig... Ringer och försöker få lite mer info om hur göra, men för beskedet att jag avgör själv. Jag får in älgen på ungefär 20m och tittar i kikaren. Då ser jag att rakt upp från bogen, högt upp, så är det blod i pälsen. Tusen tankar i huvudet, men jag väljer att titta en gång til och ger henne en smäll i bogen så hon går två meter och rasar ihop.

Snabbt samtal till jaktledaren tillika hundföraren om läget. Får veta att älgen visa mig den sida mot mig som borde vara utgångssidan från tidigare skytt. Tyvärr rasar hon ner så jag inte kan vända den på egen hand. Väntar på jaktledaren så vi kan vända älgen.

Turligt nog visar det sig att det är rätt älg. Hon har en 30-06 som tagit en bit av taggutskottet, stor som en tumnagel, rakt över bogen. Enligt skytten hade kon knäat till i skottet och sedan högsta fart iväg.

Så även om det inte hann bli något direkt eftersök, så blev man i alla fall en erfarenhet rikare. En taggutskottsträff behöhöver inte innebära knall rakt ner utan även en ganska liten reaktion. Kunde blivit ett jobbigt och långt eftersök, som vi nu turligt nog slapp.

Se bild med träffen på bilden..

post-788-1222075525_thumb.jpg

Publicerat

JA de va bra att du delade med dig av detta.

Skulle annars kunnat svära på att alla tagutskott ger knall o fall verkan...

Där lärde man sig nått nytt!

Tackar o grattis! ^_^