Publicerat September 22, 200817 yr Hej alla. Jag är nybliven jägare och skall snart ut på min första jakt. Har efter ett par månaders aktivt handlande införskaffat det mesta jag behöver inför jakten, men är ändå lite osäker på vad man behöver och vill absolut inte stå ute i skogen och upptäcka att jag har missat något. Därför vill jag nu be er alla om hjälp att eventuellt komplettera min utrustning. Vi kommer att jaga småvilt (och eventuellt rådjur) samt fågel. Förutom vapen och ammunition har jag skaffat alla kläder jag behöver och även ett par bra kängor. Har även ett par hörselskydd och en ryggsäck. Frågan är bara vad jag skall lägga i den? Just nu innehåller den följande: Termos Första Förband Hundkoppel Jag har inte råd att skaffa en kikare i nuläget, det får komma lite längre fram. Behöver även skaffa en kniv, men jag behöver lite hjälp med det också och startar en ny tråd om det. Är det något som ni känner saknas? /Mikael
Publicerat September 22, 200817 yr Jag har alltid med mig en Handkikare som jag använder i Älgtornet, under fågeljakt. Som sagt jag har med den vid varje jakt tillfälle. En GPS är alltid bra att ha med sig, Kompass, karta. Tändstickor är bra att ha med sig, en Yxa, kniv. Detta har jag med mig när jag jagar.
Publicerat September 24, 200817 yr Hur ska du jaga? Ensam eller med vana jägare? Kort tur en förmiddag eller veckotur? Det är ju ganska viktigt i sammanhanget.