Publicerat September 22, 200817 yr Jag skall som jag skrev i föregående tråd ut på småviltsjakt för första gången i höst och behöver skaffa en kniv. Jag antar att det inte skiljer så mycket mellan de märken som finns, men vad skall jag tänka på när jag köper kniv? Vad får man räkna med att betala för en bra kniv? /Mikael
Publicerat September 22, 200817 yr Jag skall som jag skrev i föregående tråd ut på småviltsjakt för första gången i höst och behöver skaffa en kniv. Jag antar att det inte skiljer så mycket mellan de märken som finns, men vad skall jag tänka på när jag köper kniv? Vad får man räkna med att betala för en bra kniv?/Mikael EKA Swingblade tycker jag är en kanonkniv, runt 500-lappen har jag för mig.
Publicerat September 22, 200817 yr Du klarar dig ganska långt med en Mora 2000. Men ska du köpa bra grejer så rekommenderar jag en Fällkniven. Helt med plastslida för att underlätta vid rengöring. http://www.fallkniven.com/ Jag har en WM1:a själv och det är grymt smidig och fungerar bra till småvilt.
Publicerat September 22, 200817 yr Håller med Kapten Krok. Jag har föregångaren till EKA Swingblade (kombikniv8) den är kanon, har bara för mig att den är lite dyrare.
Publicerat September 22, 200817 yr Gerber Gator II fällkniv magöppnare och fodral ingår i priset. pris. 790 kronor.
Publicerat September 23, 200817 yr Visst har buköppnare sina fördelar. Själv använder jag en EKA H8. Ca 900:- Tänk på att handtaget ska passa din hand. Ett kraftigt brett blad som inte är för långt tycker jag bäst om. Jag har gärna ett kolstål som är lätt att få rakbladsvasst men som man dock får slipa lite oftare.
Publicerat September 23, 200817 yr Författare Tack för alla tips! Jag skaffar mig nog en Mora 2000 till att börja med. Det verkar vettigare att köpa en lite finare kniv längre fram när jag vet vad jag behöver.
Publicerat September 23, 200817 yr Med en Mora 2000 och ett enkelt diamantbryne så kommer du hur långt som helst. Den kniven är faktiskt helt suverän i sin enkelhet,har alltid en i bilen och en i slaktboden. /Micke
Publicerat September 24, 200817 yr Jag stöder både fällkniven och mora. Viktigare än att köpa en värstingkniv måste det väll ändå vara att köpa ett bra bryne, och framför allt att använda det! Själv har jag Fällknivens bredare diamantkeramiska bryne, rekomenderar varmt. När jag jagar har jag en 100kr crkt i bältet och fällkniven i ryggsäcken, det skär mindre i själen om kniven måste smaka grus och metall på det viset och det billigare bladet är mjukare så det går snabbare att återfå skärpan. Nån som tänkt lika?
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Funderar själv på en EKA Swingblade men hörde just av en insatt person att trots suverän funktion så har EKA valt ett billigt stål som kan vara lite knepigt att få skärpa på
Publicerat Oktober 23, 200817 yr EKA Swingblade tycker jag är en kanonkniv, runt 500-lappen har jag för mig. tummen opp!
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Hej, Ha gärna två knivar, en "pinnkniv" som du använder till allt möjligt och en kniv som du bara använder till djurhanteringen. Fällknivar ialla former tycker jag inte man ska ha till kötthantering då det aldrig går att få dom helt rena där den är ledade. Använd istället en kniv typ Mora 2000 som är lättdiskade och där inget skit kan fastna i trånga mellanrum. //CML