Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hornet-problem.

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Har en Ruger 77/22 Hornet och jag har problem med precisionen.

Med vissa laddningar kan den hålla ihop men slänga iväg ett skott 5-10 cm då och då.

Annars sprider den som hagelbössa.

Bössan är plastad och pipan frilagd.

Laddade 12 grains lil´gun och RWS halvmantel och fick då fenomenet att den kunde skjuta 3 skott i princip hål-i-hål och sedan ett 5-10 cm bort!?

Provade med 10, 10,5 och 11 grains krut och fick resultat enligt bild, det är 2 cm mellan hålen i papprets ovankant.

post-370-1222106968_thumb.jpg

Denna precision kanske skulle duga till älgjakt men just där känns Hornet en aning underdimensionerad...

Tacksam för tips.

/

Johan

Publicerat

Har du kollat att stockskruvarna är ordentligt/jämt dragna?

Litar du på kikarfästena?

Litar du på kikarsiktet?

Publicerat

Jag har också en 77/22 i 22Hornet.

Min är inte heller något precisionsmonster,laddar dock inte till denna kaliber utan skjuter enbart Winchesters 45grains hålspets fabriksammo.

Presterar konsekvent femskottträfbilder på 100m mellan 30-35mm.

Det delade slutstycket på denna bössan är av många ansedd som orsaken till just denna modells träffbildproblematik(det är många fler än du och jag som tycker att bössan sprider),det ska tydligen gå att knacka ut niten dela på slutstycket och lägga in en supertunn chims.

Hur tunn kommer jag inte ihåg,gör man den för tjock så går inte slutstycket att stänga.

Detta ska tydligen öka precisionen markant.

För egen del behöver jag inte bättre träffbilder än vad min ger,vad ska du jaga med din? ripa?

/Micke

Publicerat

ruger 77 är väl inte känd för att skjuta tätt i den kalibern precis tyvärr men bättre än så borde den gå.

jag tror inte att det är laddningarna i sig som spökar spridningen är för stor och du har tätskjutar komponenter.

om du har rcbs verktyg kan det vara ide att kolla hur hylshalsen ser ut när kulan sitter där, expander kulan kan vara till 223 och då blir det lätt att kulan sitter ocentrerat.

jag gjorde ett test när jag fick precisionsproblem liknande dina och jag körde den kalibrerade hylsan i ett 222 verktyg med expander kulan lågt satt och verktyget högt.

problemet försvann och jag köpte senare ett redding verktyg och precisionen fortsatt att vara kvar.

Publicerat

Slutstycket är chimsat.

Kikarsiktet är ett Weaver och har bara suttit på horneten,

skulle kanske prova ett annat bara för att kolla.

Det är väldigt lång friflykt om man kollar fabriksladdat.

Jag fick bättre precision när jag drog ner friflykten till <1 mm.

Tänkte prova mig upp till 12.5 grains och se vad som händer.

-- Johan

Publicerat

Tänkte jaga räv och skogsfågel med den.

Publicerat
Slutstycket är chimsat.

Kikarsiktet är ett Weaver och har bara suttit på horneten,

skulle kanske prova ett annat bara för att kolla.

Det är väldigt lång friflykt om man kollar fabriksladdat.

Jag fick bättre precision när jag drog ner friflykten till <1 mm.

Tänkte prova mig upp till 12.5 grains och se vad som händer.

-- Johan

ja vissa hornet bössor älskar kort ff på mina två har det inte varit så men en som lärt mig hur man frammanar precision ur hornet säger att det ska ligga under en mm för att det ska hända något.

max är 13gr med lil gun så det är bara att öka, kanske är det bara bössan som är jäkligt kinkig på laddvikten.

om du hittar precision någonstans på laddstegen kan du testa att ladda 0,3 eller 0,2 gr stege där kanske du missar en sweetspot annars 0,5 gr är ganska mycket på en hornet.

Publicerat

Jag tyckte också att 0,5 grains var mycket så jag blev en smula överraskad över resultatet (se Bild. 3 serier med 0,5 grains skillnad) det är i princip ingen träfflägesförändring alls. Tveksamt om man kan tala om träffläge... <_<

Hur liten ff kan man ha utan att riskera något, blir väl en ordentlig tryckökning om det är dikt an?

Publicerat

Du kan sätta mot bommarna men då får du backa på krutmängden. Men det kan va svårt att nå bommarna på en hornet med lätta kulor.

Publicerat

Äger också en dylik dyngspridare. Jag bytte pipa efter 50 skott till en borderpipa. Bössan är bäddad,slutstycket chimsat,trycket bytt och dessutom har den fått ett K före hornet. Efter mycket om och men har jag äntligen fått den att skjuta runt 20mm på 100m med både rws fmj och 35grain hornady. Den första laddad med 8,8grain vv N110 och den andra med 12,3 grain lil gun som i min ger runt 950 m/s. Läser man på forum runt om så inser man att man dragit en nitlott (igen :rolleyes: ). Hade jag haft råd så blev det ett bössbyte även om min nu skjuter hyfsat och inte heller vandrar med träffbilderna.