Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min Wachteltik har för långa sök

Featured Replies

Publicerat

Min tik Agnes 2.5 år har en enorm jaktlust, hon släpper sällan en löpa och ibland kan det bära iväg långt bort. Som längst drar hon iväg 500-700 meter bort och då är det helt hopplöst att kalla in henne och än värre att komma åt viltet. Då jag överhängande jagar fågel med henne så är det svårt att hänga med. Hennes sökrundor då ivern tar överhand kan vara som längst 20 minuter. Hon har även svårt att lämna gamla legor eller ställen där hon nyss skrämt i väg ett vilt.

Är detta unghunds problem eller kan jag göra någonting annat? Jag fyar aldrig henne då hon till slut kommer på inkallning och jag försöker ofta i skogen att träna komandon då hon är nära mig och jag bär på mitt vapen. (försöker att göra allt så jaktverkligt som möjligt)

Publicerat

Problemet är nog att hon jobbar som en kortdrivare ska jobba.

Nåja kanske inte 20 min sökturer, men iaf kring 10 min tycker jag att en kortdrivare ska ha för att du som hundförare inte ska stöta viltet. Hur långa drevtider har hon?

Publicerat

Fan vi byter hund :huh:

Min hane kan jag med lätthet få att arbeta som en spaniel nästan, hade suttit som en smäck med de sökrundor som din tik presterar <_<

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Problemet är nog att hon jobbar som en kortdrivare ska jobba.

Nåja kanske inte 20 min sökturer, men iaf kring 10 min tycker jag att en kortdrivare ska ha för att du som hundförare inte ska stöta viltet. Hur långa drevtider har hon?

Drevtiderna är olika beroende på hur långt viltet farit. Vad jag menar är att då hon hittat en löpa så släpper hon inte den förän hon kommit till slutet, även om slutet är en kilometer bort. Sedan kan hon ha drevtider mellan 1min till 20minuter beroende hur ofta hon springer tillbaka till ursprungsplatsen eller att hon står och skäller vid platsen som fågeln har suttit på backen eller träd.

Publicerat

Hallen, jag tror du har en rastypisk Wachtel, som jobbar precis som det är tänkt.

Hur har du jagat in hunden? Suttit stilla? Gått långsamt?

Om du nu vill att hunden ska söka ut mindre så kanske det skulle funka om du går i ganska rask takt i skogen utan att stanna när hon söker ut. Då kanske hon lär sig att det är bäst att hålla sig närmare husse så att man inte tappar bort honom.

Publicerat
Drevtiderna är olika beroende på hur långt viltet farit. Vad jag menar är att då hon hittat en löpa så släpper hon inte den förän hon kommit till slutet, även om slutet är en kilometer bort. Sedan kan hon ha drevtider mellan 1min till 20minuter beroende hur ofta hon springer tillbaka till ursprungsplatsen eller att hon står och skäller vid platsen som fågeln har suttit på backen eller träd.

Bra hund du har, märks att hon är släkt med min ^_^

mvh

Publicerat

Hm.. låter lite som min lilla tik..

Första sökturen är ganska trång, men efter första drevet så sticker hon tills hon hittar ngt. Men oftast så hittar hon ju ngt ganska omg. Och det här med drevtiderna.. Hm.. om jag säger så här.. 20 min så är det bra, men i många fall så kör hon så länge det är inom såten.. eller iaf marken.. i vissa fall även kommunen.

Men till din fråga, Jag tror att söket nog inte komemr mattas av. I många fall ökar självständighete med åldern. Det som kanske kan funka är ju att träna en hel del kontaktövningar. Apporteringsträning är ngt som verklgien ökar på sammarbetsvilja. Jag har kört en hel del apporteringsträning med min lilla tik och faktum är att det verkar som det givit en dle resultat nu på senare år iaf.

Publicerat

Apporteringsträning öht är bra, det ger ett sök inom skotthåll oftast.

Mvh!

Publicerat

Om du vill jaga fågel med henne så prägla henne på det, apportera mycket ,stadge träna henne.

Får du till stadgan och grundlydnaden så kan du blåsa in henne och avbryta drev på fel djur.

Skjut fågel för henne. och framför allt jaga mycket.

Ska du jaga fågel så krävs det nog en hel del träning.

Och vill man inte lägga den tiden skulle jag nog överväga att jaga klövvilt med din hund då det verkar vara lite go i henne ^_^

Publicerat
  • Författare

Ja vad ska jag svara...nog är det go i hunden alltid. Hon har drivit flera älgar och även ren...(då det inte varit jakt) Jag jagar mellan 1-3 dagar i veckan och hon apporterar kanonbra. (vid flera tillfällen har hon kommit med fågeln utan att jag varken sett henne eller ropat apport) Vi har ALLTID lydnadsträning i skogen de dagar jag jagar, varje gång mellan 15-30minuter. Jag har försökt att vara snabb i skogen för att hinna med henne, men...hon är jävligt mycke snabbare (nästa år ska jag sluta med konditionsträning innan jakten) Då hon är ute på sökrundor så verkar det ibland som om hon inte behöver sin husse, jag tror att hon glömmer all tid och rum då hon har kul i skogen.

Jaa...då jag läser era komentarer så kanske jag ska vara glad att hon är söker som hon gör. Vi har nu varit ute frdag lördag och söndag från 0700-1600 och hon mattas INGENTING!?

Nästa år så måste jag antingen köpa en fyrhjuling eller ge henne massor med fet mat så jag hänger med!!!

Publicerat

Alltså nu vet jag inte om jag fattat rätt men du jagar i huvudsak fågel för jycken?

Typ tjäder, orre o ripa ?

Vill absolut inte va elak eller så men känns lite som om du gjort fel rasval?

Visserligen så jagar wachteln de mesta som rör sig men i jämförelse med en stående jycke eller träskällare på dessa fåglar så ligger nog wachteln lite efter.

Har själv en "idiot" som gärna tar ett drev på flygfä oxå, morkullor är en favorit kring älgjkakten o nått tjäderdrev osv men mina skottchanser på dessa fåglar som hon reser är näst intill obefintliga.

Så jag blir allt lite nyfiken på hur du gör för o komma till skott på fågeln?

Fast jag kanske fått allt om bakfoten som vanligt.. ^_^

Publicerat
  • Författare
Alltså nu vet jag inte om jag fattat rätt men du jagar i huvudsak fågel för jycken?

Typ tjäder, orre o ripa ?

Vill absolut inte va elak eller så men känns lite som om du gjort fel rasval?

Visserligen så jagar wachteln de mesta som rör sig men i jämförelse med en stående jycke eller träskällare på dessa fåglar så ligger nog wachteln lite efter.

Har själv en "idiot" som gärna tar ett drev på flygfä oxå, morkullor är en favorit kring älgjkakten o nått tjäderdrev osv men mina skottchanser på dessa fåglar som hon reser är näst intill obefintliga.

Så jag blir allt lite nyfiken på hur du gör för o komma till skott på fågeln?

Fast jag kanske fått allt om bakfoten som vanligt.. ^_^

Främsta orsaken till att det blev en Wachtel är att jag har jagat och ibland haft hand om Berettas Wachtel. Jag har alltid velat ha hund och ville väl igentligen ha en norrbottensspets, men det är inte jag som betämmer hemma och skulle vi ha hund skulle den vara söt... :D

Det blev då en Wachtel för en sådan var ju söt, jag håller väl med men bara lite, att det inte är den mest optimala jakthunden för fågel. Men det som jag tycker är underbart med en Wachtel är (förutom att den är söt) att det kan komma precis vad som helst ut från skogen, det är alltid lite rock n roll då man jagar och allt kommer väl inte rakt på mig men, skjutmöjligheter har jag då nästan varje gång och förmodligen bra mycket mera än att indian jaga som var det andra alternativet.

Skulle jag få själv få välja hund i dagsläget så skulle det bli en...Wachtel igen såklart. Det finns inte underbarare hund och med detta psyke som den har samt hur snäll den har blivit mot min lilla 1.8 åriga buspojke hemma.

Det roligaste är nog att få se hur hunden är i skogen (då jag hinner med) för trotts allt så gör den ett jäkla jobb, även om hon är outröttlig och kan spåra till nästa kommun.

Publicerat
Ja vad ska jag svara...nog är det go i hunden alltid. Hon har drivit flera älgar och även ren...(då det inte varit jakt) Jag jagar mellan 1-3 dagar i veckan och hon apporterar kanonbra. (vid flera tillfällen har hon kommit med fågeln utan att jag varken sett henne eller ropat apport) Vi har ALLTID lydnadsträning i skogen de dagar jag jagar, varje gång mellan 15-30minuter. Jag har försökt att vara snabb i skogen för att hinna med henne, men...hon är jävligt mycke snabbare (nästa år ska jag sluta med konditionsträning innan jakten) Då hon är ute på sökrundor så verkar det ibland som om hon inte behöver sin husse, jag tror att hon glömmer all tid och rum då hon har kul i skogen.

Jaa...då jag läser era komentarer så kanske jag ska vara glad att hon är söker som hon gör. Vi har nu varit ute frdag lördag och söndag från 0700-1600 och hon mattas INGENTING!?

Nästa år så måste jag antingen köpa en fyrhjuling eller ge henne massor med fet mat så jag hänger med!!!

Ja jag tror du ska vara nöjd med din wachtel. En wachtel med mycket motor och stort sök är saker jag värdesätter stort hos wachteln.

Är inne på wachtel nr9 och det är fortfarande lika kul att jaga med dom just för att det händer alltid något.

Jag har haft ett par som blev riktigt duktiga på skogsfågel men bra diciplin och bra dirigeringsarbete var mitt recept då.

För då kunde jag styra dom var och hur långt dom skulle jaga sen lärde dom sig snart nog vad det handlade om dvs att söka snävt när husse var så där petigt nogrann.

Lycka till med din hund och skjut något stort :P

post-2573-1222195772_thumb.jpg

Publicerat
Främsta orsaken till att det blev en Wachtel är att jag har jagat och ibland haft hand om Berettas Wachtel. Jag har alltid velat ha hund och ville väl igentligen ha en norrbottensspets, men det är inte jag som betämmer hemma och skulle vi ha hund skulle den vara söt... :D

Det blev då en Wachtel för en sådan var ju söt, jag håller väl med men bara lite, att det inte är den mest optimala jakthunden för fågel. Men det som jag tycker är underbart med en Wachtel är (förutom att den är söt) att det kan komma precis vad som helst ut från skogen, det är alltid lite rock n roll då man jagar och allt kommer väl inte rakt på mig men, skjutmöjligheter har jag då nästan varje gång och förmodligen bra mycket mera än att indian jaga som var det andra alternativet.

Skulle jag få själv få välja hund i dagsläget så skulle det bli en...Wachtel igen såklart. Det finns inte underbarare hund och med detta psyke som den har samt hur snäll den har blivit mot min lilla 1.8 åriga buspojke hemma.

Det roligaste är nog att få se hur hunden är i skogen (då jag hinner med) för trotts allt så gör den ett jäkla jobb, även om hon är outröttlig och kan spåra till nästa kommun.

Ok jag fattar o kan visst hålla med.

Men om söthet var ett av "kraven" så är tex en Münster rätt passande o lik wachtel o funkar rätt bra som fågelhund.

Men va tusan vi gör alla våra egna val o du tycks ha fått tag på ett läckert ämne :D

Hur du ska få ner ev söktider vet jag inte men lydnad o inkallning kan ju fungera men kanske blir högljut o stör ev fågel ?