Publicerat September 23, 200817 yr Hittar ingen utförlig tråd om detta. Kanske grisproffsen vill bidra med lite tips? Jag har två provåtlar som verkar lovande (se annan tråd). Har sett ut en lämplig plats som foderplats (skyddat läge, grantätningar, lite bok, i anslutning till avverkningsväg som underlättar utfodringen, mycket spår av gris området). Bör man tjära träd även vid foderplatsen? Vad är bäst som huvudsakligt foder på platsen och i vilka mängder? Är det idé att även ställa en spridare som ger något kilo majs per dygn i kombination med huvudfodret? Eller är det bättre att spara den begärliga majsen till åtlarna för att vara säker på att man får fram djuren även på åtlarna?
Publicerat September 23, 200817 yr Väntar spännt resultatet av denna tråd då jag just tjärat ett par träd och fått grisarna att gå där. Slängde ut lite havre/ärt blandning på marken, hoppas kunna se på spåren vad det är för djur.
Publicerat September 25, 200817 yr Nära en väg i en granplantering, typ 15m in i planteringen dock ej synlig från vägen. Gott om foder (inga mängder men flera spridningar om det sitter en spridare) så att det alltid finns. Tjära på ett träd. Viktigast ingen insyn och låt det inget störa där. Om folk går förbi på vägen stör nog inte så mycket. Vi gjorde så med våran foderplats, en av gubbarna tyckte då sätter vi upp ett torn där så att man kan sitta och glutta på grisarna. I helvete heller sa jag. Då är det alltid någon som inte kan hålla fingret från avtryckaren....... Så störtsa tippset alltid mat och lugna och ro.
Publicerat September 26, 200817 yr Nära en väg i en granplantering, typ 15m in i planteringen dock ej synlig från vägen. Gott om foder (inga mängder men flera spridningar om det sitter en spridare) så att det alltid finns. Tjära på ett träd. Viktigast ingen insyn och låt det inget störa där. Om folk går förbi på vägen stör nog inte så mycket.Vi gjorde så med våran foderplats, en av gubbarna tyckte då sätter vi upp ett torn där så att man kan sitta och glutta på grisarna. I helvete heller sa jag. Då är det alltid någon som inte kan hålla fingret från avtryckaren....... Så störtsa tippset alltid mat och lugna och ro. Håller med allt om ovan. Ett tips att locka grisar till en ny foderplats ska vara att hissa upp en surströmmingburk i ett träd och göra några hål i den med 22:an. Har inte provat själv, men det låter rimligt att detta borde kunna locka grisar från både när och fjärran om man vill etablera en ny plats. Annars så tycker jag att tjäran gör underverk, och oftast verkar vara intressantare än maten i sig.
Publicerat September 26, 200817 yr Tackar! Platsen verkar stämma bra med dina rekommendationer. Från huvudvägen genom skogen (där det inte passerar fordon så ofta, kanske någon personbil om dagen, och någon timmerbil då och då)) går en avstickare in i tät blanskog och gallrad unggranskog. Ca 70 meter från huvudvägen delar den sig och ena vägen är en tegelväg som mynnar i ett gammalt hygge. Hade tänkt lägga foderplatsen ca 10-20 meter in på tegelvägen, några meter åt sidan i en tätning. Där bör de känna sig ostörda. Redan mycket grisspår på platsen. Planerar en spridare med majs. Kanske två spridningar om dagen med ett kilo per gång? När på dygnet bör man sprida? Kompletterar med lite potatis etc samt ett tjärat träd.
Publicerat September 26, 200817 yr Tackar!Platsen verkar stämma bra med dina rekommendationer. Från huvudvägen genom skogen (där det inte passerar fordon så ofta, kanske någon personbil om dagen, och någon timmerbil då och då)) går en avstickare in i tät blanskog och gallrad unggranskog. Ca 70 meter från huvudvägen delar den sig och ena vägen är en tegelväg som mynnar i ett gammalt hygge. Hade tänkt lägga foderplatsen ca 10-20 meter in på tegelvägen, några meter åt sidan i en tätning. Där bör de känna sig ostörda. Redan mycket grisspår på platsen. Planerar en spridare med majs. Kanske två spridningar om dagen med ett kilo per gång? När på dygnet bör man sprida? Kompletterar med lite potatis etc samt ett tjärat träd. Räkna inte med så mycket besök i dessa ollontider! Tjäran däremot kan de inte motstå, men den går tyvärr inte att äta...
Publicerat September 27, 200817 yr Nä, nu är väl tuffaste tiden på året att få fram dem, tycker faktiskt att det har gått över förväntan. Majsen käkar de, resten dvs havre, ärtor och korn och t.o.m. äpplen, skiter de i!
Publicerat September 27, 200817 yr Så här års skulle jag köra en spridning vid 20:00 och en vid 24:00. För att ytterligare dra lite mer till åteln kan du dra ett par penseldrag med tjäran så högt upp du når på ett angränsande träd. Så sprider sig doften betydligt bättre.
Publicerat September 27, 200817 yr Jag har t.o.m skickat upp en tjärburk med hål högt upp i ett träd!
Publicerat September 27, 200817 yr Vi har mycket ekar här hemma och det syns att grisarna gillar det. vi har ingen fast stam utan mera någon galt som glider runt lite. Jag har bara tjärat träd ännu. Frun och hennes syster har så ont av grisarna, vet inte varför , okunskap tror jag o illvilja från farsarvet Ikväll såg hon lite foton på min mob på tjärade trän o gris avtryck. lite tvär blev hon när hon fick reda på att det var den egna marken som bilderna var från Att sedan baksätet på min bil var fullt med provpåsar från SVA gjorde inte saken bättre, efter lite mat o Blåtunge snack så var hon på bra humör igen. Lasse
Publicerat September 27, 200817 yr Men Skurebo då!! Har du inte dresserat din kärring. Hon är under dressyr.. sover just nu i soffan
Publicerat September 27, 200817 yr Hon är under dressyr.. sover just nu i soffan Vad skall du då ha henne till i kväll?
Publicerat September 27, 200817 yr Vad skall du då ha henne till i kväll? Inget........... Bara låta mig dricka någon wiskey eller två
Publicerat September 27, 200817 yr Vad skall du då ha henne till i kväll? Inget........... Bara låta mig dricka någon wiskey eller två
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Så här års skulle jag köra en spridning vid 20:00 och en vid 24:00. Varför det?
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Varför det? Fler spridningstider ger fler grupper av grisar till åteln.