Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

billigt och bra?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla forumvänner!

Jag måste nog köpa ett nytt sikte till sexånhalvan, kinagluggen är helt enkelt inte särskilt bra. Jag har inte all världens med pengar till ett sikte men vill ändå ha kvalitet, om jag inte köper den största gluggen med den största förstoringen kan jag ändå få bra optik för en vettig peng, med det resonemanget har jag kommit fram till detta:

http://www.handladigitalt.se/bushnell-39x4...edel-p-669.html

3-9 ggr räcker nog i praktisk jakt långt och är optiken bra räcker även 40 mm långt, förmodligen mycket längre än den 50mm kinaglugg som sitter på nu. Det finns Zeissfästen hos samma föhandlare för 545spänn som borde göra jobbet.

Det är endast vaktjakt det handlar om, drevjaktbössa har jag.

Tacksam för synpunkter och tips.

Publicerat

stop och belägg.

köp detta i stället mycket lämpligare för vakjakt (plus all annan jakt) och du får hem det för samma pris.

http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4093

Publicerat

Håller med Maddog, the optic zone är pålitliga. Jag har själv gjort affär med dem och det fungerade kladerfritt. Är du orolig att det inte ska komma någon kikare kan du betala via faktura istället för direkt över nätet och då betala efter leverans.

Publicerat
  • Författare

OK. good point Maddog.

Jag har precis beställt laddgrejer från Cabelas och det har funkat finfint, USA är inget problem. Frågan är ju om det är det bästa man kan få med min budget, det är inte så stort hopp upp till billigaste Zeiss Conquest, är det värt de extra lapparna?

Publicerat

Är helt med Maddog här, TOZ är superseriösa och trevliga.

En gigantisk fördel med Bushnellen gentemot Conquest är deras rainguard-värt en hel del när det gäller.

Enda nackdelen är om du har bråttom då dom måste ha exporttillstånd innan leverans-kan ta några veckor.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Enda nackdelen är om du har bråttom då dom måste ha exporttillstånd innan leverans-kan ta några veckor.

Kostar det mig något extra? jag vet att posten tar 100spänn för att expediera det här hemma + 25% moms + tullavgift, tar TOZ en avgift för att söka om exporttillstånd där borta?

Publicerat

Exporttilståndet kostar inget extra,tar bara lite tid.

/Micke

Publicerat

Jag beställde inte allt för länge sedan en Elite 4200 2,5-10*50 från TOZ , det tog ca 2 veckor så var den hemma.. Det funkade bara finfint.

Publicerat
OK. good point Maddog.

Jag har precis beställt laddgrejer från Cabelas och det har funkat finfint, USA är inget problem. Frågan är ju om det är det bästa man kan få med min budget, det är inte så stort hopp upp till billigaste Zeiss Conquest, är det värt de extra lapparna?

Conquesten är inte bättre än Eliten enligt mig! Har en 2,5-10x50 belyst o den är kanon för de pengarna. Fixade mitt sikte på annat sätt o fick hem det för 3800:-

Publicerat

Jag har en Elit 4200 6-24X40 Enda felet med den är dot riktmedlet, lite klent för jakt i tidig gryning eller skymning.

Annars en kanonkikare bra optik, i klass med min 20 åriga Zeiss.

Lasse

Publicerat

Är det bara jag eller är det lustigt att det verkar svänga lite med vad man anser om olika märken? För ett år sedan fick man onda ögat o man nämnde bushnell, och leupold var världsklass.. Nu mera verkar bushnell ha stigit i graderna medans man räknar leupold som mediokert? Som sagt, kan vara jag som fått allt detta om bakskon.. men såhär har jag uppfattat det i alla fall :rolleyes:

Publicerat

Du har nog fått det lite om bakskon :rolleyes:

Bushnell gör sikten i flera prisklasser, från utmärkta Elite till de usla Buckhorn, Sportview och allt vad de heter. Leupold har däremot inte de allra billigaste junksiktena i sitt sortiment, så man har en anständig kvalitetsnivå över hela linjen.

Om man jämför ett Elite med en Leupold så får man gå upp ganska högt i sortimentet för att hitta en likvärdig Leupold. Kollar man däremot i andra änden av de båda tillverkarnas skalor så ligger Leupold ljusår före Bushnell enligt min mening.

Med andra ord så kan omdömena skilja från himmel till helvete för Bushnell, medan Leupold emellanåt då framstår som rent av tråkig.

Angående Elite kontra Conquest så har jag också båda sorterna. En B&L Elite 4000 (Föregångaren till dagens Bushnell Elite 4200) och en Conquest 6.5-20x50. Subjektivt så känns Zeissen som en bättre kikare, optiken är trevligare för mina ögon (naturligtvis har skillnaden i objektivstorlek inverkan) och det även dagtid, riktmedlet är alltid svart i Zeissen medan Elitens kors blir blankt ibland. Men Eliten är en väldigt fin kikare och mycket prisvärd, i det hänseendet är den till och med svårslagen skulle jag vilja säga.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar :rolleyes:

känns som att en elite 4200 blir en perfa kikare till min lilla winchesterbössa :D

Publicerat
Du har nog fått det lite om bakskon ^_^

Bushnell gör sikten i flera prisklasser, från utmärkta Elite till de usla Buckhorn, Sportview och allt vad de heter. Leupold har däremot inte de allra billigaste junksiktena i sitt sortiment, så man har en anständig kvalitetsnivå över hela linjen.

Om man jämför ett Elite med en Leupold så får man gå upp ganska högt i sortimentet för att hitta en likvärdig Leupold. Kollar man däremot i andra änden av de båda tillverkarnas skalor så ligger Leupold ljusår före Bushnell enligt min mening.

Med andra ord så kan omdömena skilja från himmel till helvete för Bushnell, medan Leupold emellanåt då framstår som rent av tråkig.

Angående Elite kontra Conquest så har jag också båda sorterna. En B&L Elite 4000 (Föregångaren till dagens Bushnell Elite 4200) och en Conquest 6.5-20x50. Subjektivt så känns Zeissen som en bättre kikare, optiken är trevligare för mina ögon (naturligtvis har skillnaden i objektivstorlek inverkan) och det även dagtid, riktmedlet är alltid svart i Zeissen medan Elitens kors blir blankt ibland. Men Eliten är en väldigt fin kikare och mycket prisvärd, i det hänseendet är den till och med svårslagen skulle jag vilja säga.

Jag är benägen att hålla med dig, Conquesten är nog ett strå vassare än Eliten. Samma resultat kom Vapentidningen fram vid test av långhållssikte, Conquesten var bara ett snäpp sämre än de bästa tyskarna men bättre än det bästa från övriga tillverkare i USA.

Publicerat

Jag har en Conquest 6,5-20*50 oxå , o jämfört med Elite 4200 2,5-10*50 så vinner Conquesten i alla lägen. Lite dyrare är den men förstoringen är ju större...

Publicerat
  • Författare

Jaha nu får jag väl ändra mig då!!!

Zeiss Conquest får det väl bli när pengarna ramlar in........

Publicerat

Jag köpte min 6,5-20*50 , riktmedel 4 med hunting turrets via Alex på http://www.eurooptic.com/ .

Han var bra att snacka med (meil), då hade han iallafall bäst pris på nämnda kikare.

Fort gick det oxå.....Tog en vecka så var kikaren hemma...

Kan vara värt att skicka ett meil o kolla vad han har för priser nuförtiden.

Publicerat
  • Författare
Jag köpte min 6,5-20*50 , riktmedel 4 med hunting turrets via Alex på http://www.eurooptic.com/ .

Han var bra att snacka med (meil), då hade han iallafall bäst pris på nämnda kikare.

Fort gick det oxå.....Tog en vecka så var kikaren hemma...

Kan vara värt att skicka ett meil o kolla vad han har för priser nuförtiden.

Stämmer priserna på hemsidan så är det faktiskt billigare på PNjakt här hemma i Sverige :wub:

Publicerat
Stämmer priserna på hemsidan så är det faktiskt billigare på PNjakt här hemma i Sverige :D

Precis, även jag köpte mitt sikte av PN Jakt. Priserna är helt klart bland de bästa överhuvudtaget när det gäller Conquest, USA inräknat (under förutsättning att man inte bor där då förstås ;) ).

Köpte även ett sunshade till siktet nyligen av samma handlare, men det var istället ganska dyrt om man jämför med Staterna.