Publicerat September 23, 200817 yr Är ute efter en bra och billig jaktkula till 30-06. Kollade lite på Sierra SPT 180 grain som kostar ca 210-250 kr men jag har ingen erfarenhet av den, bara att sierra kulorna e tätskjutna. Kan ni rekomendera denna kula att jaga allt från älg,gris och rådjur med eller ska jag ta något annat? I sånna fall vad?
Publicerat September 23, 200817 yr Vet inte hur många hundratals djur du skjuter varje säsong men för mig så funkade thropybonded väldigt bra i cal 30, inte den billigaste men värd varje öre och de djur jag sköt blev kvar, jag skulle räkna effekt inte grains/öre
Publicerat September 23, 200817 yr Har ingen koll på Sierra alls men det är en vanlig kula så det finns säkert folk här som kan hjälpa dej därvidlag. En annan bra blyspets som är billig och mångsidig är Hornadys vanliga Interlock kula. Jagat en del med den och tyckte den var helt ok, sköt bra och var billig. Mvh!
Publicerat September 23, 200817 yr Och med en dåres envishet så frågar jag innan det kan bli aktuellt att rekomendera någon kula: Hur vill du att din kula ska uppföra sig? Hög restvikt. liten restvikt. Genomskott eller spelar ingen roll. Ingen splitteravlämning eller splitteravlämning. m,m Vad är viktigast för dig? Själv gillar jag inte bondade kulor utan föredrar konventionella typ Sierra SPBT till all jakt. /Micke
Publicerat September 23, 200817 yr En annan bra blyspets som är billig och mångsidig är Hornadys vanliga Interlock kula. Jagat en del med den och tyckte den var helt ok, sköt bra och var billig.Mvh! +1 på det. Funkar bra i 375 i alla fall.
Publicerat September 23, 200817 yr Jag har inte skjutit den mer än på bana själv men en polare kör konsekvent med Sierra 180Gr blyspets för att den är så billig och funkar till allt, ett halvdussin rådjur det senaste året tror jag fått stryka på foten med den. själv har jag nu laddat samma kula i 220Gr till älgjakten, overkill javisst men jag ville testa. både jag och min kompis kör 30-06
Publicerat September 23, 200817 yr Overkill? Vad är det? Antingen dör det man skjuter på, eller inte. Det kan ju inte dö "för mycket"... Här finns många som sitter med grövre doningar än 30-06 i 220gr på älgjakten. Själv kör jag Hornady 300gr.
Publicerat September 23, 200817 yr Overkill? Vad är det? Antingen dör det man skjuter på, eller inte. Det kan ju inte dö "för mycket"...Här finns många som sitter med grövre doningar än 30-06 i 220gr på älgjakten. Själv kör jag Hornady 300gr. TACK!!! Jag ska jaga älg med 6,5-55 entusiaster med minst sagt bristande förståelse för mitt kaliber- och kulval......
Publicerat September 23, 200817 yr Författare Och med en dåres envishet så frågar jag innan det kan bli aktuellt att rekomendera någon kula:Hur vill du att din kula ska uppföra sig? Hög restvikt. liten restvikt. Genomskott eller spelar ingen roll. Ingen splitteravlämning eller splitteravlämning. m,m Vad är viktigast för dig? Själv gillar jag inte bondade kulor utan föredrar konventionella typ Sierra SPBT till all jakt. /Micke Restvikten bör var över genomsnitt i alla fall Genomskott eller inte spellar ingen roll för mig Och splitterverka bör vara så minimal som möjligt SPBT, är det samma kula som SBT Game King?
Publicerat September 23, 200817 yr Det låter som om du skall titta efter bondade, rundnosade kulor. Gärna tunga med lite långsammare laddningar. Ju spetsigare, ju mer splitter - tunnare gods i toppen. Titta du lite på Hornady.
Publicerat September 23, 200817 yr Författare Har ingen koll på Sierra alls men det är en vanlig kula så det finns säkert folk här som kan hjälpa dej därvidlag. En annan bra blyspets som är billig och mångsidig är Hornadys vanliga Interlock kula. Jagat en del med den och tyckte den var helt ok, sköt bra och var billig.Mvh! Är det Hornady SP eller BTSP du tänker på när det är blyspets du talar om?
Publicerat September 23, 200817 yr Rätt säker på att det är denna: http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=1541 Sköt ngr älgar och div rådjur, rådjuren spelar ingen roll men ur ena älgkalven plockade jag en av två avfyrade och den var närmast perfekt uppsvampad.. Restvikt? Inte en susning men uppskattningsvis runt 75 %. Vet att jag vart skitimpad av hur snygg kulan var svampad.. Tråkig men sköt bra och inte speciellt dyr. Har en hel del av dem kvar till .243 då jag körde dem där med. Mvh!
Publicerat September 23, 200817 yr Restvikten bör var över genomsnitt i alla fallGenomskott eller inte spellar ingen roll för mig Och splitterverka bör vara så minimal som möjligt SPBT, är det samma kula som SBT Game King? Med en 180grains Sierra i 30-06 så kan du komma upp i ca 850m/s ,räkna inte med mer än ca 65% och i bästa fall 70% restvikt på den kulan mot större vilt upp till 100m. Du kommer få stor splitteravgång och skapliga sårkanaler. Tror du ska titta efter en annan kula typ Lapua Mega eller Hornadys Rundnos som redan föreslagits. /Micke
Publicerat September 23, 200817 yr Håller med Hipshot , Hornady Interlock Svårt att få mer kula för pengen , ladda bara den inte för hårt , vanliga kulor funkar bäst , penetration kontra upsvamning i en anslagshastighet runt 650-750 m/s , märk mina ord , ANSLAGS hastighet .
Publicerat September 23, 200817 yr Jag har en ask Hornady SPBT 180 som du kan få köpa om du vill. Köpte den för några år sen enbart för att kulorna är såååå snygga, men det blev aldrig av att jag använde den, och nu har jag ingen bössa i kaliber 30 alls längre.
Publicerat September 24, 200817 yr Författare Kollade på en del kulor, och vad betyder Ballistics Coefficient? Ska det talet vara högt eller lågt?
Publicerat September 24, 200817 yr Kollade på en del kulor, och vad betyder Ballistics Coefficient?Ska det talet vara högt eller lågt? http://arne.nohlberg.com/artikel_ballistik.htm
Publicerat Mars 11, 200917 yr När vi ändå snackar Hornady.... Testa Hornady Interbond 190 grain BTSP / 12,3 gram ) Fin kompromiss av fart och tyngd skjuter kanon i min bössa ! Nackdelen ( För mig ) är en riktig djupverkan som oftast slår igenom Älg MGH
Publicerat Mars 23, 200917 yr har inte själv provat speciellt många kulor själv, nosler partition, alaska och lapua mega. det låter som om lapua mega skulle passa bra, den är inte så dyr heller. den är kursstabil, bra tyngd, slår igenom med hög restvikt och skjuter täta serier för mig. den är dessutom inte spetsig vilket gör att den har kortare om ingen friflykt vilket är ett plus. men som sagt jag har för dålig spridning på erfarenheterna för att ge dig "the one". Kalle
Publicerat Mars 27, 200917 yr Jagar inte så mycket älg utan mest hjort (mest dov) & gris har där med framgång andvänt framför allt två kulor i cal 30. Lapua Mega 13 g & Hornaday Interlock RN både i 220 grain & 180 grain. Är inte överdrivet förtjust i hårdare kulor . //Lasse