Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mauser M66S

Featured Replies

Publicerat

Finns det något annat kulgevär som utstrålar så mycket lyx, eller kanske snarare teknisk konst som en Mauser M66?

Visst finns det, enligt min högst personliga åsikt och syn på saker så plaserar sig Mauser M66 och Blasers tidigare modeller (SR 850 och SR 830) på delad första plats! Det är så mycket och fachinerande teknik i förhållande till deras ålder.

Jag lyckades till slut att få tag på en Mauser M66S i kaliber 308win till rätt pris. Den hade kortad stock och var avsedd att användas av en kvinna, eller yngre förmåga. Av denna anledningen så sa jag till mamma att vi kan lägga helften var så kan hon ha den att jaga med. Sagt och gjort så fick det bli.

Vi har dock inte riktigt lyckats att uppskatta detta vapnet för vad det igenteligen är. Vi tyckte mest att det var en hårtsparkande 308win och beslutade oss så för att sälja den. Men som tur var som kom det ett husköp i mellan för mammas del vilket gjorde att hon avböjde och sa att den gott kunde stå kvar tills hon fått upp ekonomin igen.

Jag har här i denna tråden tänkt att göra en slags följetång om våran Mauser M66S då jag efter att igår suttit hela kvällen och skruvat änteligen har lärt mig att uppskatta detta vapen på rätt sätt. Mauser var långt före sin tid kan man enkelt konstatera efter att ha skruvat loss insexskruvarna på undersidan av vapnet. När man lossat allt och lyfter upp avtryckarsystemet så är det bara de dubbla avtryckarna och två fjädrar + en ställskruv som följer med. Resten ligger kvar väl förpackat och fjädrat inne i stocken.

En annan intresant sak är att en Mauser M66 inte har någon låda utan slutstycken har funktionen av en låda vilket gör att pipan går att trä i och ur som man vill efter att ha tagit ur slutstycket och lossat två insexskruvar.

Så här om veckan så sprang jag på en extra pipa i 243win vilket jag letat efter ett bra tag nu. Förhandlingarna är dock inte klara med denna pipan ännu. Denna sitsen jag ställdes inför när jag hittade pipan gjorde att jag ville utforska bössan invändigt och det var då jag såg detta otroliga bygge på rätt så. Synen jag möttes av när jag lyfte upp trycket kommer att hålla mig sömnlös ett antal nätter framöver!

Detta är kärlek! Denna tråden kommer att kompliteras med massor av bilder och fortlöpande information.

Tack så länge!

Med vänliga hälsningar Joacim