Publicerat September 26, 200817 yr Hej på er! igår när jag sköt in siktet så lade jag märke till en sak jag inte tänkt på innan.. Jag sköt ett par skott liggandes utomhus direkt efter att ha suttit i bänken i "skjutstugan".. Det jag noterade var att när jag i det lilla skjulet trycker av ett skott så rycker jag till av ljudet och tryckvågen, inte mycket.. men tillräckligt för att det ska störa. Värst är det när någon sitter bredvid och skjuter, jag måste pricka in att skjuta mellan grannens skott annars går det bara inte. Jag vet inte om man ska kalla det skotträdsla men i skottögonblicket känns det som att hjärtat slår ett extra hårt slag, dock helt utan att jag på något sätt känner mig rädd eller orolig. När jag lade mig utomus och sköt så kändes det plötsligt som att jag sköt med en 22:a när "tryckvågen" försvann. Detta förbättrade träffbilderna avsevärt och de kröp ned till en klisterlapps storlek till skillnad mot 25 - 30mm som innan. Är det fler som delar den här upplevelsen?
Publicerat September 26, 200817 yr Japp! Känner igen allt det du beskriver. Jag gillar inte alls att skjuta inne i skjutboden, speciellt inte om det är fler där inne. Jag har stora planer på att bygga en portabel skjutbänk som jag kan ta med mig till skjutbanan och ställa upp bredvid skjutboden, funkar iofs bara när man är själv, av säkerhetsskäl, men det skulle vara till stor hjälp. / Janne
Publicerat September 26, 200817 yr Författare Japp! Känner igen allt det du beskriver.Jag gillar inte alls att skjuta inne i skjutboden, speciellt inte om det är fler där inne. Jag har stora planer på att bygga en portabel skjutbänk som jag kan ta med mig till skjutbanan och ställa upp bredvid skjutboden, funkar iofs bara när man är själv, av säkerhetsskäl, men det skulle vara till stor hjälp. / Janne Nej det är en hemsk instängd känsla när skottet går, bilden i kikarsiktet fladdrar mycket märkbart till när någon bredvid skjuter. Så länge jag är ensam på min bana och vädret tillåter så kommer jag skjuta liggande bredvid boden tror jag, det var mycket trevligare =) Förhoppningsvis blir det istället mer skytte på 300m-banan, om jag ges möjlighet att skjuta där. Då blir det definitivt liggande skytte på varierande avstånd =)
Publicerat September 26, 200817 yr jag hade samma problem sen tog jag ett par gula proppar och tryckte in i örat sen kåpor på det, VILKEN SKILLNAD!
Publicerat September 26, 200817 yr Författare jag hade samma problemsen tog jag ett par gula proppar och tryckte in i örat sen kåpor på det, VILKEN SKILLNAD! Hmm.. ja, det kanske kan vara ngt. Får testa.. men spontant så känns det lixom som en tryckvåg mot kroppen snarare än att jag reagerar på själva ljudet? Men de kanske är relaterade.. ska testa som sagt =)
Publicerat September 26, 200817 yr tryckvågen känns inte lika mycket. det värsta jag varit med om var någon som satt i båset brevid mig med nån dunderbössa med rekyldämpare, känndes som hela båset skakade när han sköt. bara att åka hem
Publicerat September 26, 200817 yr tryckvågen känns inte lika mycket.det värsta jag varit med om var någon som satt i båset brevid mig med nån dunderbössa med rekyldämpare, känndes som hela båset skakade när han sköt. bara att åka hem Håller med, jag tror att mycket av den minskade rekylen uppvägs av att man får hela smällen riktad bak mot öronen. Bättre att ha en bössa med hanterbar rekyl. Sitta i en låda och skjuta är illa nog utan rekylbroms.
Publicerat September 26, 200817 yr jag hade samma problemsen tog jag ett par gula proppar och tryckte in i örat sen kåpor på det, VILKEN SKILLNAD! Så gör jag med på banan, även om jag är ensam. Tycker det är mycket stor skillnad! Mvh
Publicerat September 26, 200817 yr Japp! Känner igen allt det du beskriver.Jag gillar inte alls att skjuta inne i skjutboden, speciellt inte om det är fler där inne. Jag har stora planer på att bygga en portabel skjutbänk som jag kan ta med mig till skjutbanan och ställa upp bredvid skjutboden, funkar iofs bara när man är själv, av säkerhetsskäl, men det skulle vara till stor hjälp. / Janne håller helt kalrt med dej jag janne jag skuter också bättre utomhus äv vad jag gör i skutboden
Publicerat September 26, 200817 yr Kul att höra att man inte är ensam om detta =) långt ifrån, riktigt bra ljuddämpning gör susen mina nya peltor tactical har förändrat mitt skytte till det bättre.