Publicerat September 26, 200817 yr hejsan, idag var jag ute vid våran viltåker och fick syn på en underlig fågel. satt mig vid dik kanten när det svischar en fågel förbii i hönsstorlek. (ungefär som en fasan) bröstet är rödaktig men annars en prick kopia av en duva! den var xtremt stor. efter en tid böt jag passa några hundra meter från det tidigare och sitter där i 30 min och njuter av luften då 100 bort ser jag samma fågel! den kommer närmare och närmare tills den är ungefär 20 m bort. försöker gräva gram telefonkameran med den flyger bortåt mot viltåkern där jag nyligen var. väl bestämt följer jag efter det tills jag kommer ut på viltåkern och ser 15 steg ifrån mig en magisk best. en väldigt stor vitsvans hind! ( vi har inte mycket vitsvans hjortar i våt område. tidigare på sommaren bekräftades en stor bock vara i våra skogar nu hind! wohoo!!!) beundrar den i 10 minuter. (hade vinden i rätt riktning och den hade inte märkt mig ) sedan försöker jag photografera denna istället. och typiskt som det är så när jag dra upp dragkedjan så springer den iväg. denna begaistrande syn fick mig att glömma bort denna tidigare upplevelsen i skogen. så tillbaka till saken VILKEN FÅGEL VAR DETTA ? kand et vara en förbannad stor duva? eller korsning av duva och nåt annat? lite mörkare bröst hade den. men den hade typiska vita sträck vid ryggen/vingarna. OCH NEJ JAG ÄR INTE ETT TROLL JAG TALAR SANNING. har haft personer kalla mig så lögnare av denna dag så det är inte klokt!. från en schockad Radium som både fått se första gången lajv en vitsvans hjort på xtremt nära håll och en konstig pippi
Publicerat September 26, 200817 yr Turkduva antar jag? Muckarduva? Nej.. förlåt.. det där var faktiskt lite lågt
Publicerat September 26, 200817 yr Knappast turkduva om den var större än en ringduva, ringduvan är störst av duvorna i europa, även skogsuvan är större än turkduvan. Turkduvan ger dessutom ett väldigt "gult" uppseende när man ser dem i naturen. Är väl inte omöjligt att du sett någon typ av asiatisk/sibirisk fälthöna.
Publicerat September 26, 200817 yr Jag misstänker att det är en tamduva som vilar lite Tror inte det är fågeln på bilden som han pratar om, den föreställer en skogsduva
Publicerat September 26, 200817 yr Författare Stäpphöna då?http://en.wikipedia.org/wiki/Pallas's_Sandgrouse tackar emendor . skall imorron ut och titta om jag ser den igen . måste jag nu skjuta den för att kunna fotografera och identifiera den som utrotnings hotad art ?? :lol:
Publicerat September 27, 200817 yr Författare såg fågeln flyga idag. och kan inte bli klok på vadför fågel det är