Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räckviddstest Astro 220 DC-30

Featured Replies

Publicerat

Utförde idag ett litet test på ett DC-30 halsband. Hängde halsbandet i normal hundhöjd och cyklade iväg. Runt omkring har jag ganska öppen terräng och det är inte speciellt kuperat.

Efter redan 700m tappade jag signalen första gången och efter 1,5 km när jag kommit en bit in i skogen var det dött. Inte direkt vad jag förväntat mig! Jag skall testa strax igen åt andra hållet för att se vad som händer. Återkommer med resultat.

Publicerat
  • Författare

Nytt test:

Bytte ut Cresenten mot Grand Vitaran och styrde kosan in mot byn för att hämta ut provtagningskitten för blåtunga jag beställt av SVA. Den här gången försvann signalen efter 2km. På återvägen fick jag in signal en kort stund på nästan 3 km. Lite bättre alltså, men fortfarande inte bra.

Publicerat

Det är en erfarenhet du inte är ensam om. Skall bli intressant att höra mer av dig när du testat ytterligare.

Publicerat

Jag tror ditt test blir missvisande när hundenheten inte springer omkring i skogen som en hund gör.

T.o.m. FirstClas har under jakt fått full kontakt ut till 5 km om jag inte minns fel. Sedan efter flera "tappter" i kommunikationen, fått kontakt ut till 7 km.

Publicerat

De lät ju inte bra alls.. huvva

Har du den dc30 som är laglig i sverige eller den amerikanska varianten?

Publicerat

Jag har inte hört någon som har impoterat den el som ska köpa den här uppe. Vi har väldigt kuperad terräng på vissa ställen. Pointer GPS fungerar bra här uppe. Det är några av hundförarna som använder sig av denna GPS-pejl. Dom har samtliga pass inlagda på kartan så dom vet exakt var dom har alla torn med skyttar också.

http://www.pointersolutions.com/media/Poin...k_manual_se.pdf

:blink:

Publicerat

ska ut o testa astron imorgon jag med. Har sanningsenlig info om den och det är ca 1km sen tappar den kontakt. Gör inte mig något dock. Det är inte en gps gjord för norrländska älghundar direkt..

Så 1km är perfekt för mig och min hund. Står som info på DC30n att den har 3-7km men det är tydligen struntprat. kanske i skånes icke-kuperade landskap då?

Man ska nog veta före man skaffar den att räckvidden kanske inte är det bästa med Astron, men däremot att medans du har räckvidden inom kontroll så är det grymma prylar!

Den jag ska testa imorgon är gamla modellen av Astron. någon som vet något om förbättringar med DC30n? räckvidd? osv .. vad är ändrat ?

mvh C-a

Publicerat
ska ut o testa astron imorgon jag med. Har sanningsenlig info om den och det är ca 1km sen tappar den kontakt. Gör inte mig något dock. Det är inte en gps gjord för norrländska älghundar direkt..

Så 1km är perfekt för mig och min hund. Står som info på DC30n att den har 3-7km men det är tydligen struntprat. kanske i skånes icke-kuperade landskap då?

Man ska nog veta före man skaffar den att räckvidden kanske inte är det bästa med Astron, men däremot att medans du har räckvidden inom kontroll så är det grymma prylar!

Den jag ska testa imorgon är gamla modellen av Astron. någon som vet något om förbättringar med DC30n? räckvidd? osv .. vad är ändrat ?

mvh C-a

Konstigt att dom inte kan göra något för norrländska förhållandnen, men det är ju tur att det finns andra leverantörer som uppfyller våra krav här uppe vad beträffar räckvidd. :D:P

Publicerat
någon som vet något om förbättringar med DC30n? räckvidd? osv .. vad är ändrat ?

Räckvidden ska vara bättre, säkrare kommunikation mellan hand och hundenhet helt enkelt.

Det är också möjligt att den har en ny programvara med buggfixar o.s.v.

Publicerat
  • Författare

En fördel med Astron är att bara en signal kommer fram så räcker det för en positionsbestämning. Problemet är om hunden skadar sig och sitter stilla lågt i terrängen, då blir den svår att hitta.

Sammanfattningsvis kan man tycka att det inte är något för älghundar el. motsv. Men den borde vara mycket intressant för hundar med kortare arbetssätt, speciellt stående fågelhundar i skogsterräng! Dock kan ju även dessa hundar komma på villovägar...

Publicerat
  • Författare

Kan den 49cm flexiantenn som finns som tillbehör förbättra mottagningen nämnvärt?

Publicerat
Kan den 49cm flexiantenn som finns som tillbehör förbättra mottagningen nämnvärt?

Ja det tror jag den gör!

Publicerat
Jag tror ditt test blir missvisande när hundenheten inte springer omkring i skogen som en hund gör.

T.o.m. FirstClas har under jakt fått full kontakt ut till 5 km om jag inte minns fel. Sedan efter flera "tappter" i kommunikationen, fått kontakt ut till 7 km.

jag har endast testat den under jakt 2 gånger, som sagt hade vi rätt smärt fritt ut till 7km,man kanske tappar hunden 4-5gånger under kortare tid,vi hade 2st apparater en med micro4plus och en original antenn,tyckte det inte skillde så mycket mellan dom,utom att jag fick ut till 7km och den vanliga 5 km,,helt ok men till stövare anser jag detta vara för kort då vi hade hunden i fråga borta från pejlens räckvidd över en timma innan vi fick tillbax den..rätt kuperat vare

men använder man pejlen för dregla över bukterna och vad hunden gör är den guld,vill man ha en pejl som jag utifall det skulle hända nått eller se vars hunden är när pejlen åker upp tycker några år till bör väntas med inköp... jag kommer iaf köra astron dc30 som känns tung vara med en tracker gps pejl iaf....

Publicerat
  • Författare

Ganska kul pryl upptäcker jag nu när jag provat den lite. När hunden släpptes ut för den sedvanliga kvällspissen satte jag halsbandet på honom och mig själv i tv-soffan där jag har mottagning med handenheten. Kunde se hur han sprang fram och tillbaka över gårdsplanen och när han satte sig på trappen för att komma in igen. Smidigt! ;)

Publicerat
Ganska kul pryl upptäcker jag nu när jag provat den lite. När hunden släpptes ut för den sedvanliga kvällspissen satte jag halsbandet på honom och mig själv i tv-soffan där jag har mottagning med handenheten. Kunde se hur han sprang fram och tillbaka över gårdsplanen och när han satte sig på trappen för att komma in igen. Smidigt! B)

ungefär nått sånt jag tror den ämnar sig bäst åt oxå ;)

Publicerat
Ganska kul pryl upptäcker jag nu när jag provat den lite. När hunden släpptes ut för den sedvanliga kvällspissen satte jag halsbandet på honom och mig själv i tv-soffan där jag har mottagning med handenheten. Kunde se hur han sprang fram och tillbaka över gårdsplanen och när han satte sig på trappen för att komma in igen. Smidigt! ;)

B);):D

Publicerat

Jagade i helgen med en som har nya garmin pejlen.

Han har en finnstövare han använder den på och har inga som helst problem med den upp till 8 km.

4-5 km har aldrig enligt honom varit problem och sedan han skaffade teleskop antenn samt extra lång antenn på hundenheten

(kör med väst på hunden) har han inga problem alls att få in hunden på 8km, ända upp till 10km.

Har tre st bekanta som jagar angränsande mot mig som har samma pejl och dem har samma utrustning som ovan och dem är grymt nöjda

med sina pejlar, detta gäller även räckvidden på dem. Visst har jag även bekanta som använder samma pejl och inte alls är lika nöjda men den stora frågan är ju varför pejlen fungerar så olika???

Mvh Danne grävUppland...............

Publicerat
Nytt test:

Bytte ut Cresenten mot Grand Vitaran och styrde kosan in mot byn för att hämta ut provtagningskitten för blåtunga jag beställt av SVA. Den här gången försvann signalen efter 2km. På återvägen fick jag in signal en kort stund på nästan 3 km. Lite bättre alltså, men fortfarande inte bra.

Observera att du måste stiga av cykeln resp. stiga ur bilen för att få ett jordplan, annars så måste du ha en magnetfotsantenn för att få bra kontakt.