Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Polisen, platsen och eftersöken – nytt rekord för mig

Featured Replies

Publicerat

Tidigt idag ringde telefonen utan att jag märkte det. Privat nummer stod det. Tanken kom snabbt att det var nog lika bra att jag inte svarade då det nog var polisen och jag befann mig ca 35 mil hemifrån. Några timmar senare ringer det igen och jag får veta att ett vildsvin blivit påkört vid en viss vägkorsning på vår jaktmark kl 06.30. Ingen annan kan ta det så jag lovar att gå på när jag kommer hem – vilket blev ca16.00.

På väg ut ringer jag polisen för att verifiera uppgifterna jag fått och får dem också verifierade med kommentaren att det inte stod så mkt i rapporten (vägkorsningen, ensam gris och flyktriktning). Dock fanns telefonnumret till killen som kört på grisen. Jag brukar ringa upp bilföraren vilket var riktigt bra den här gången! Efter att jag presenterat mig och mitt ärende nämner han nästan omgående att han var väldigt besviken över den brist på intresse och engagemang han mötts av när han ringde polisen. Han hade blivit tillsagd att ”hänga upp en kasse på nån gran o sedan bege sig därifrån”. Han trodde att polisen iaf hade lite mer intresse för vad, vart och hur… Dock så börjar vi prata och han nämner vägen han kört på och riktning mm. Säger att han bundit ett vitt plastband i en reflexstople vid en parkeringsficka max ett par hundra meter från kollisionsplatsen. Han nämner också att han sett två vuxna grisar och ”ett helt koppel av smågrisar”. Vart den påkörda grisen tagit vägen vet han inte men alla de andra sprang över vägen och in på andra sidan. Han har lite svårt att beskriva exakt vart han var men gör det på ett sådant sätt att jag enkelt begriper att det inte kan ha skett vid den nämnda korsningen utan en bra bit längre bort (de samhällen han nämner ligger längs färdriktningen bort från den förmodade kollisionsplatsen).

Efter avslutat samtal plockar jag upp min kusin och vi sätter oss i bilen och kör och letar efter en parkeringsficka med en märkt stolpe vilket vi tillslut hittar. 10 min senare ser vi grisen under en gran ca 30m från kollisonsplatsen (den hade plogat upp en alldeles egen väg fram till granen). Drog ut den till vägen – ett synnerligen uppsvällt hondjur på kanske 60 kilo.

Operation dörrknackning påbörjas för att hitta markägaren (vilket tog en jäkla stund då alla hus i området verkar användas enbart sommartid). Tillslut hittar vi ett ställe där någon öppnar och peppar peppar han är med i jaktlaget där grisen påkörts. Över för vår del.

Vad är jag då så upprörd över? Att platsanvisningen (och övriga uppgifter) var fel förståss! Jamen, säger då alla som någon gång pysslat med trafikeftersök – Det är den ju nästan alltid! Jo, det är väl sant men 8 kilometer fel har jag aldrig varit med om..... Undrar vad den personen som tog emot samtalet i morse egentligen gjorde där. Vederbörande har kostat ett antal personer tid idag (markägarna där den ”skulle” ha ägt rum har varit ute och letat utan att hitta något – konstigt...), grisen kunde omhändertagits inom en timme eller mindre av det jaktlag som faktiskt hade representanter bara några kilometer bort...

Ofta finns det brister i rapporterna när det gäller viltolyckor. Jag önskar att de som tar emot dem kunde vara lite mer noggranna när det går (ibland så är det ju faktiskt bilförarna som är lätt förvirrade och svårtolkade). I detta fallet så finns det för mig inga tvivel om vart förvirringen låg.....!

//K9 - lagom trött o irriterad! :blink:

Publicerat
Vad är jag då så upprörd över? Att platsanvisningen (och övriga uppgifter) var fel förståss! Jamen, säger då alla som någon gång pysslat med trafikeftersök – Det är den ju nästan alltid! Jo, det är väl sant men 8 kilometer fel har jag aldrig varit med om..... Undrar vad den personen som tog emot samtalet i morse egentligen gjorde där. Vederbörande har kostat ett antal personer tid idag (markägarna där den ”skulle” ha ägt rum har varit ute och letat utan att hitta något – konstigt...), grisen kunde omhändertagits inom en timme eller mindre av det jaktlag som faktiskt hade representanter bara några kilometer bort...

Ofta finns det brister i rapporterna när det gäller viltolyckor. Jag önskar att de som tar emot dem kunde vara lite mer noggranna när det går (ibland så är det ju faktiskt bilförarna som är lätt förvirrade och svårtolkade). I detta fallet så finns det för mig inga tvivel om vart förvirringen låg.....!

//K9 - lagom trött o irriterad! :blink:

Kanske inte leder till något, men en återkoppling till länsman och påtala sitt missnöje borde nog vara på sin plats. Prova kan man ju alltid..

Lite som jag klurar på... Om man nu hade haft ersättnign för trafikeftersök, vem hade då stått för kostnaden som den ointresserade polismannen åsamkat?

Publicerat

Blir man trött eller... :blink:

Tror faktiskt att det ofta är hos de som tar emot anmälan det brister. För det är rätt vanligt att man får mycket bättre uppgifter om man kontaktar den som anmält olyckan.

Publicerat

Det där var inget kul...

Men om man tänker på hur många såna här samtal det rinner in så känns det rätt ok att något blir helt galet. Sen finns det en möjlighet att uppgifterna tagits upp av någon ambitiös kollega till mej och sedan ringts in till LKC.. Inte helt lyckat men det förekommer. Jag har tagit dessa samtal några gånger men det är enbart och uteslutande då viltolyckan inträffat där jag själv hittar, där jag kan sätta fingret på platsen direkt utan att gå in i det kartsystem som vi använder.

Surt att det skulle drabba dej, tur dock att grisen var död!

Mvh!

Publicerat

Jodå.. visst faen blir man irriterad o rätt ofta oxå..

Haft anmälan om att antingen var det på väg till Eriksmåla eller möjligen Eringsboda... samhällen som ligger med sådär 3-4 mil emellan o inte ens på samma väg.

Häromveckan va en grisolycka 1-2 Km från ett samhälle mot nästa, va snarare 7-8 km från nämnda vägkors.

Har nästan lagt av med o bli förb...

Jag brukar ställa en del frågor direkt till polisen när jag får samtalet.

Typ utmärkning, skador på bil, flyktriktning, antal djur, om djuret sågs innan, Kraftig kollision osv.

Allt jag kan komma på som skulle kunna underlätta uppdraget.

Tänker mig då att den personen som sitter o tar emot anmälan nästa gång förhoppningsvis tar reda på lite mer av bilföraren.

Sen så tala jag om o kanske är lite övertydlig när jag återrapporterar eftersöket till polis om nått är allt för galet.

Så har jag då märkt någon förbättring...

Nä.. :P

Publicerat

Var för några år sedan på ett eftersök där fel viltslag angetts.

Polisen ringde och sa att ett rådjur var påkört, polisen hade varit dit och märkt ut platsen så att hitta var inga bekymmer. Däremot att hitta rådjursspår var värre, fanns bara hjortspår där. Efter ett samtal till polisen så fick jag numret till killen som kört på djuret. Han var helt säker på att han kört på en hjort och att han dessutom sagt det till polisen.

Till polisens försvar kan man väl nämna att det var mindre med hjort då än nu, men likväl fanns en stam.

Publicerat

På tal o m fel vilt så ska det ha anmälts viltolycka med rådjur här i trakten för några år sen.

Ut åkte kille med tax o hittade ett vildsin istället.

Om detta är sant vet jag inte....

Sånt här har ju en tendens o va rena skrönor...

Därimot så hade jade jag en olycka där föraren inte va säker på om det var gris eller grävling.

Rätt stor grävlig på 105 kilo... som dessutom krossade bägge strålkastarna.

Kilen stod ändå med parkeringsljusen på och såg "grävlingen" ligga i diket.

Lite dåligt ljus men ändå... :lol: