Publicerat Augusti 25, 200520 yr Redigerat , det vart en 6,5a JAha , nu var nästan allt klart inför min första älgjakt. Kläder , radio hmmmmm , nåt som fattas...?....?.... Just ja , en bössa kan väl vara bra också : Ska iväg och kolla på en 6,5:a nu hos en handlare, om den verkar ok slår jag nog till. Vilken jaktammo kör ni som jagar med 6,5 med ??? Finns ju en uppsjö , och jag hinner ju inte prova mig fram direkt...
Publicerat Augusti 25, 200520 yr Norma Oryx, TXP eller Federal Trophy bonded är nog mitt förslag, Lapua Mega duger gott den med...
Publicerat Augusti 25, 200520 yr Hej, Det är inget fel på de kulor Alfie nämner, men själv ska jag förmodligen köra med Nosler Accubond på årets älgjakt i min 30-06:a. Har tidigare kört med Nosler Partition, men tror ännu mer på Accubonden. Har funderat på den kulan länge och efter ett test utfört av två glada gossar, som publicerats på annat forum, blev jag ännu mer övertygad. Tyvärr laddar jag inte själv, men Norma laddar den kulan, 580 kr för 20st
Publicerat Augusti 25, 200520 yr Kör med en bondad kula så blir det bra.. Oryx, TXP (numera kallad Swift A-Frame som den hette tidigare)
Publicerat Augusti 25, 200520 yr Om du är hänvisad till fabriksladdad ammo ska du ta en titt på Rhinos fabriksladdning i 6,5x55, den lär funka alldeles utmärkt till älg och så slipper du oryxen....
Publicerat September 23, 200520 yr Oryx är inte bättre än alaska! Norma vänner/folk kastar skit på Alaska, och höjer en medioker Oryx till skyarna, allt går att sälja med reklam! Bland 10 grammarna finns det bara två kulor som duger. Lapua Mega och Hornadys 160grainare RN. 9gram, Rhino eller Nosler Partition! Smaken är som baken...
Publicerat September 27, 200520 yr Oryx är inte bättre än alaska!Norma vänner/folk kastar skit på Alaska, och höjer en medioker Oryx till skyarna, allt går att sälja med reklam! Bland 10 grammarna finns det bara två kulor som duger. Lapua Mega och Hornadys 160grainare RN. 9gram, Rhino eller Nosler Partition! Smaken är som baken... Ingen här ännu som kastat skit på alaska, och har jagat själv en hel del med alaska med bra resultat, men att sedan kalla oryxen för medioker... ? vad baserar du detta på, den har garanterat en bra restvikt, bra öppning och en mycket god precition, vad mer begär man av en kula ?
Publicerat September 27, 200520 yr Lapua trainer!! Tycker den dödar bättre och ger dessutom bättre precision än jaktmatch i min bössa. Har hört att scenar fungerar bra enligt endel, har ingen erfarenhet. Ingen annan som jagar fågel med 6,5. Isf verkar det overkill med bondat
Publicerat September 27, 200520 yr Hej, ja jo det kanske var att ta i att kalla Oryx för medioker. Men jag har träffat en hel del folk på skjutbanor och i jakt butiker, som höjer Oryx till skyarna och sänker Alaskan till botten. Dom praktiska erfarenheterna jag har av kulor plockade ur älgar i varierande storlek skjutna med sex och en halvan säger att, Oryxen INTE är bättre än exempelvis Mega, Hornady IL RN eller Alaska. Finaste svamparna och största diameter har jag fått med Megan, i älg. Men däremot så försöker Oryxen vara en premium kula och kostar därför mer än kulorna som jag nyss räknade upp. Sen när det ska lanseras en "ny" kula och man skjuter i extrema saker, typ vatten med mera, kanske Oryxen är bättre. Jag har varit i älgskogen i över 20 år och hitils har ingen älg gått förlorad i jaktlagen pga en dålig kula. Det är synd att jag i en svacka i mitt jakt intresse, kastade kulsamlingen jag hade på uppsvampade kulor i olika kalibrar och olika kulor. Många udda och billiga kulor såg riktigt fina ut, fullt i klass med exempelvis Oryx, dock säkert med ngt. lägre restvikt. Men vad är 10% av 10gramm! Sen att jag har svårt för Oryxen i sex och en halvan, kan ju bero på att, i alle fall, köpe skotten inte skjuter så bra som Megan och framför allt Alaskan. (Tikka 658, Husqvarna 1640 och en gammal Voure(?) I Tikkan har jag dessutom problem med matningen pga den "klippta" framdelen på kulorna, som vill "hugga" i. Det är min åsikt och mina erfarenheter, och jag ber om ursäkt om jag for för hårt fram. mvh//Sluggern
Publicerat September 28, 200520 yr Be inte om ursäkt, oryxen är rent bondfångeri.... Om du inte vill köra med en traditionell "blyspets" - satsa på en riktig premium kula istället!
Publicerat September 28, 200520 yr Tack Kindbo! Det är alltså fler än jag som menar på att Oryx inte är mer än en ovanligt dyr blyspets kula :-
Publicerat September 28, 200520 yr Varför är allt som Norma tillverkar skit? Oryx är kass, Kruten är kass, Hylsorna halv dåliga. Varför är just svenskar så negativa till det som tillverkas inom landet.(Ni kanske är finnar allihop?) Läser man amerikansk press så hyllas ofta Norma som riktigt bra? Oryxen har jag väldigt liten erfarenhet av men den skjuter bra och får bra betyg i tester. Kruten tillverkar Bofors. De gör även krut till Rotweil och Alliant, samma krut olika namn är dessa också soper. Hylsorna är suveräna både tiil gevär och pistol (tillverkas inte mer, jag vet!) Plumbum
Publicerat September 29, 200520 yr Deras hylsor tillhör bland världens bästa?! Krutet är efter vad jag har förstått någonstans i mittregionen...
Publicerat September 29, 200520 yr Författare Nu har jag en ask Lapua Mega och en ask Sako , här ska provskjutas!
Publicerat September 30, 200520 yr Lapua Mega är ett bra val. Skjuter de tätt i din bössa så tycker jag du ska satsa på dem. Sako vet jag inget om.
Publicerat Oktober 3, 200520 yr Jag har ingen erfarenhet av Oryx i 6,5mm men däremot så jagar jag med 15gramskulan i min 9,3:a. Jag har skjutit ett tiotal älgar med den kulan och dom kulor som jag hittat har restvilten legat från 87-98%, vilken "vanlig blyspets" klarar det? Den kulan som låg på 87% hade krossat båda boglederna på en mellanstor tjur och satt innanför skinnet på "baksidan", undrar hur många kulor som klarat den resan med den restvikten? Att dömma Oryxen rakt av som en medioker blyspetskula kan jag inte annat säga än att det måste bero på total okunskap. Jag har jaktkamrater som använder den o sina 30-06 också och dom är lika nöjda, det kanske finns bättre kulor vad vet jag, men en medioker blyspetskula är det inte!
Publicerat Oktober 4, 200520 yr Oryx världens bästa premium kula? En lögn är en lögn oavsett om den upprepas av Norma 1000 gånger!