Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vi fick en gris idag..

Featured Replies

Publicerat

Inte mycket till hundjobb.. men den svarte fick iallafall lugga en nyskjuten nasse.

Tanken var att försöka få nån gris på benen o fälla första vilda för svarten. Hörde på radion att grannlaget var igång också. Även att de fått upp gris.

Vi va 2 gubbs i förpass o så jag som lullade runt i planteringarna med jycken.

Så small de i alla fall men på vad visste jag inte direkt, killen de small hos hade ingen radio. Polaren me radion sköt en räv ungefär samtidigt.

Men anade att det första va gris o i så fall borde de kommit in ”bakvägen” från grannmarken för jag o hund kunde i inte hitta några färska tecken på gris där vi gick fram.

Fick så ett sms att gris va påskjuten hos polaren, jag hade kontakt med grannlaget via radion, de undrade om deras hund va med, vilket jag inte hade nån aning om då. Men senare så informerade jag att deras hund inte varit med, troligen stänkgrisar som gått loss för deras hund.

Så brakade de till i ormbunkarna framför mig o som det såg ut så rusade djuret bakåt, va de nu va. Stort verkade de va av ljudet o dömma.

Borde sett om det va rådjur de brukar ju ta nått hopp eller så ser man i alla fall huvudet eller nått..Jycken va där o vrålade ordentligt men drev nu för full hals som jag upplevde det i bakspåret…

Ibland är unghundar rätt tröttsamma… ;)

Jag hängde i alla fall på ner mot skyttarna, nere vid sjökanten så upptäckte nog jycken att nått va fel o vände o mötte mig varpå hon fortsatte leta i den riktning jag rörde mig. Ännu mer tröttsamt… Skit me.. B)

Fick nu tag på killen som sköt o han hade skjutit på en mindre av 2 grisar.

Den stora o även den mindre hade fortsatt in mot där jag o hunden kom ifrån.

Den påskjutna ligger troligen för han hörde att den gick omkull, sa han.

Jycken vårlade några ggr i tätning där jag gått på gris några ggr förut men så småningom så fortsatte hon och kom fram till den döda gyltan o va rätt lycklig o luggade gris.

Inget hon förtjänade men visst hon hittade den åtmindstonde…

post-348-1222614671_thumb.jpg

Tycker blicken säger att hon minsann anser att grisen är hennes o inte polarens galna borderterrier...

Misstänker att hon tog bakspåret på den stora grisens som antagligen va en sugga, ifall det nu inte va ett bakspår utan nått annat vilt så borde nån av passarna sett drevdjuret, det kan inte ta sig ut utan att bli sett i nån ände av sjön. Sen borde hon fortsatt i löpan när vi väl kom ner dit.

Skit samma vi fick en gris o de va ju trevligt.

Mindre trevligt när vi klädde av nassen i slakthuset så lät jag bägge jyckarna lulla lösa.. Tänkte att de nog skulle bli kvar på gårdsplan när där fanns en gris o lukta på…

När vi så va klara med grisen så inte fanns där några hundar.

Som väl var så satt pejlen kvar på unghunden, slog på handenheten o fick se att jycken va 3 km söderut… H-vete också… ;) allt som flöt på så bra o hem i tid skulle jag klarat också, barnkalas planerat men typ 22 småttingar, men de sket sig nu när hundarna va borta.

Fick i all fall tag på unghunden men Wachteln förblev borta en timme till men kom så tillbaka till slakthuset varifrån de stuckigt.

Antar att surkärringen wachteln alltså inte frun.. bestämt sig för o jaga på egenhand eftersom hon inte fått nån släpptid innan, sen fick hon väl draghjälp av den svarte o så blev det förmodligen förhatlig ”packjakt” på nått… Spikade i alla fall bortåt 3 km söderut som sagt…

Nu ligger man långt ner på minussidan hos lilla frun igen, fast de är jag rätt van vid o hon med…Lär nog sjunka något längre ner va de lider… :D

Publicerat

Grattis på Er! ;) Trevlig läsning ändå! B)

Publicerat

Kul att det blev en gris iallafall.

Sen att det blir lite fel för unghundarna ibland det får man räkna med.

Själv hade jag varit glad om jag åtminstone haft någon gris som Funny kunde misslyckas med. ;)

Publicerat

Trevlig läsning, och alltid intressant att höra hur olika unghundar jobbar. Nyttigt också för de som står i grepp att skaffa första jycken, att läsa lite om när inte allt går som på räls.

Publicerat
  • Författare

Jo på tal om unghundar så gjorde jag ett halvhjärtat försök idag me.

Iförd lågskor o jeans o närmsta jackan i hallen.

Ja o så drillingen då, givet..

Lufsade runt med den svarte i hopp om att det skulle hända nått, eller anledningen va väl egentligen rasta av kräket som är rätt jobbig när hon är utvilad...

Väl där på skogsvägen som snart inte syns längre, några år till så kommer ingen som inte vet att vägen går där hitta den mer...

Jycken va iväg nånstans bakom mig.

Där i gräset va de nått stort som gått över, gris?

Nä, såg ut som hjortslag o stora sådana.

När jag som bäst undersöker spåren så kommer svarten och sätter näsan i löpan o drar iväg som ett gehu..

200 m bort börjar hoandet som snart övergår till tågtutan o lite åt galen kohållet... ;)

Hon reste va de nu var men på Astron så snurrade det o stod ibland stilla o jycken ylade.

J-kla vilket drag de va...

Tror att det va en kronhjort, setts en rejält pjäs, jag såg den oxå för ett par veckor sen.

Antar att det var den hon jagade, de va iallfall inget som rusade iväg, spikade rakt ut eller så.

Strax över timmen skällde hon på hjorten o kom sen tillbaka i sin egen löpa.

Jag hade iofs flyttat med så hon mötte mig på spåret.

Hon släppte hjorten ett par kilometer bort.

Lite intressant för hon hälsade på mig o allt va bra sen fortsatte hon hela vägen i sina egna spår tillbaka till där hon reste innan hon behagade lägga ner den biten o följa med husse.

Släppte senare wachteln som fick tag på en knäpp älgko som vägrade ge sig iväg.

Hon (hunden alltså) vill oftast ha igång djuren o kon vill inte flytta på sig, allt blev mycket märkligt...

Hunden vrålade o rusade mot kon som bara glodde utan att röra en min varpå wachteln stod o gapade nån minut sen kom hon o ville att jag skulle med fram.

Å så rusar hon dit igen o samma visa..

Såg kon 2 ggr o jycken var där 6 ggr innan kossan tröttnade o drog iväg så det blev drev.

Jag hjälpte iofs till för jag hojtade jag oxå sista vändan B)

Antar att hon inte riktigt visste va hon skulle hitta på, en fullvuxen älg är ju rätt stor o när det inte blir någon reaktion alls på älgen när man tror att man som hund är bäst så kanske de blir lite lustigt...

Kossan verkade inte bry sig om mig heller, hade ändå vinden från mig rakt på älgen.

Trodde först att den va skadad men hon rörde sig fullt normalt.

Hon visste nog att det är en vecka kvar till älgjakten.. :P

Så nu är man poppis.. hinner nog köra iväg några älgar till innan helgen o nån hjort till :(

Rekordet för min del är, ko med dubbelkalv o 5 taggad tjur dan innan älgjakten.

Då va gubbarna inte speciellt glada :D