Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako 75 Hunter begagnad, prisvärd?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag hittade en begagnad Sako 75 Hunter stainless .30-06 i affär för 11000 inklusive Sako Optilock. Bössan ser mer eller mindre oanvänd ut, enligt handlaren är den skjuten med ca 10 skott...

Jag fick lite beslutsångest när jag såg denna Sako, för alldeles innan hade jag varit i en annan affär och mer eller mindre bestämt mig för en Tikka T3 Lite. Rent känslomässigt blir ju Tikkan utklassad av Sakon.... Men min erfarenhet rent praktiskt är ju minst sagt begränsad. Ekonomiskt så är det i runda slängar 3000kr mer än vad jag tänkt mig. (Tikkan 7200kr + 1000kr för fästet)

Det jag skulle vilja få lite åsikter om är värdet på Sakon, är det ok med 11000? Det skulle också vara intressant och höra nur ni andra med erfarenhet hade tänkt om ni hade varit i samma sits som jag.

Publicerat

Jag skulle helt klar köpa Tikkan, de är inte sämre vapen än sakon enligt min bedöming

Publicerat

Jag har en rostfri 75á i 308W som jag tänkte recensera. Tikka kan jag dock inte uttala mig om.

+Fungar bra rent mekaniskt.

+Bra precision.

+Löstagbart magasin vilket jag uppskattar.

-Lite väl tung.

-Sakos knasiga kikarmontage.

-Plaststocken lite väl plastig.

En annan sak som är konstig: Denna bössa har inte öppna riktmedel vilket jag tror att majoriteten av liknande bössor saknar. VARFÖR har då stocken sådan form att den skulle varit perfekt med öppna riktmedel? >:( >:( I väntan på att jag fixat en ny kolv så har jag helt sonika byggt på kolven med plastic padding. Skitfult men det fungerar.

mvh Johan, Östersund

Publicerat

Kan hålla med om Garage på flera punkter.

Min Sako 75 skjuter med imponerande liten träffbild. :D

Tyngden... visst är det en nackdel men sammtidigt han man igen detta då pangen ligger väldigt bra i handen.

Tycker att plasten är skön och greppvänligt ( även när den är blöt ), klart mycke bättre än Tikkas plastbössor.

Mitt råd är att du köper bössan då jag tycker priset var helt OK.

Publicerat

Tack för era svar!

Jag kanske skall tillägga att det är valnötskolv med förhöjd kolvkam (som den här http://www.gunshop.com/quality/qai_011205e.jpg) på Sakon jag tittade på. Den saknade också öppna riktmedel. Däremot hade Tikkan "låg" syntetkolv och öppna riktmedel.

Vad menas med "sakos knasiga kikarmontage"?

Publicerat

Knasiga eller inte dock är dom kilformade.

Jag har själv en liknande men i 270 win och kan bara säga att jag är mycket nöjd.

Vikten är väl lite hög men man får väl träna :)

Jag hade valt Sakon efter mina erfarenheter av min egen som skjuter super.

Publicerat

Precisionsmässigt så tror jag inte att det är någon skillnad mellan Tikka & Sako, däremot känns det som att Sakon kanske håller något högre kvalitet. Välj den bössa som du tycker ligger bäst i anläggningarna och som känns trevligast.

Sen vet jag inte om jag tycker att priset var så jättelågt, du köper dem nya för mellan 11-12k, visst i det här fallet får du ju fästena med, men köper du en ny bössa är den ny och priset kanske är förhandlingsbart.

Mvh

Publicerat
Välj den bössa som du tycker ligger bäst i anläggningarna och som känns trevligast.

Det har jag nu gjort och det blir Sakon!

Publicerat

Kolla slutstycksgången på Sakon först. Jag känner till flera fall då slutstycket har nypit åt och låst fast om det belastas med lite sidkraft vid repetering.

Publicerat
Kolla slutstycksgången på Sakon först. Jag känner till flera fall då slutstycket har nypit åt och låst fast om det belastas med lite sidkraft vid repetering.

Just den detaljen kollade jag extra noga efter vad jag läst i senaste nummret av vapentidningen där bla Sako 75 var med. I mitt fall så gick slutstycket väldigt fint trots att det var relativt torrt.