Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipvikt/ förlängning av pipan

Featured Replies

Publicerat

Jag tycker att pipan på min LTR är i kortaste laget när jag skjuter på älgbanan eller på kulstig med den och skulle gärna vilja ha en pipvikt eller någon typ av förlängning av pipan just för banskyttet.

Någon forumist som kanske gjort något hemsmide som man kan ta del av månne??

Publicerat
Jag tycker att pipan på min LTR är i kortaste laget när jag skjuter på älgbanan eller på kulstig med den och skulle gärna vilja ha en pipvikt eller någon typ av förlängning av pipan just för banskyttet.

Är det balansen i bössan som inte stämmer?

Publicerat

Varför inte göra två flugor på smällen och sätta på en ljuddämpare?

/Micke

Publicerat
  • Författare
Är det balansen i bössan som inte stämmer?

Exakt! Just för banskyttet vill jag ha den lite mera framtung. Under praktiskt jakt är jag nöjd som den är, men när man jagar femettor är det annat du vet. :mellow:

Varför inte göra två flugor på smällen och sätta på en ljuddämpare?

/Micke

Nja, tanken har funnits men jag tycker att den blir lite otymplig under jakt då, just det jag gillar med LTRén i skogen, bra balans och ändå smidig som sjutton. Vore smidigt att bara ha någon typ av förlängning att sätta dit när man skjuter på bana.

Publicerat
Exakt! Just för banskyttet vill jag ha den lite mera framtung. Under praktiskt jakt är jag nöjd som den är, men när man jagar femettor är det annat du vet. :D

Nja, tanken har funnits men jag tycker att den blir lite otymplig under jakt då, just det jag gillar med LTRén i skogen, bra balans och ändå smidig som sjutton. Vore smidigt att bara ha någon typ av förlängning att sätta dit när man skjuter på bana.

Tycker förslaget om en ljuddämpare var smart och enkelt, du behöver inte köpa en thermos.

Publicerat

Gänga på ett rör så flyttar du pipsvängningarna till slutet på röret så får du bättre precision. Sen får du betydligt mindre mynningsknall åxå på köpet. Ska visst ta bort upp till 35%.

Publicerat

Tänk på att ljuddämparen sväljer hela mynningsflamman och blir jävligt varm, snackade med en vapentekniker om att sätta på det på min av samma orsak, bättre balans på älgbanan, men han avrådde för att den skulle bli för varm enligt honom, värmeflimret skulle bli för stort. Kanske någon som har praktisk erfarenhet av detta???

Publicerat
men han avrådde för att den skulle bli för varm enligt honom, värmeflimret skulle bli för stort. Kanske någon som har praktisk erfarenhet av detta???

Han har helt rätt. Behövs inte många smällar så har du ordentligt mirage.

Publicerat

Håller med Mats, det är numera inte roligt att kolla laddningar med nietrean sen jag petade på en tub på den, mirage alabama.

Publicerat
  • Författare

Hade en diskussion med Mr Mauser i fredags angående ljuddämpare och det ska tydligen finnas en slags värmebeständig *kondom* som man kan trä över dämparen för att slippa miragen.

Någon som har mera info om detta?

Publicerat
Hade en diskussion med Mr Mauser i fredags angående ljuddämpare och det ska tydligen finnas en slags värmebeständig *kondom* som man kan trä över dämparen för att slippa miragen.

Någon som har mera info om detta?

vad jag har sett så har man använt en slags (brandsäker?) tyg bit som gått via dämparen over pipan så att miraget går "runt" siktet att det inte syns via kikarsiktet.

som på bilden nedan. iallafall har jag alltid trott det är därför man har den där.

41b57a191f85463ec6d8024499269d84.jpg

Publicerat

Skaffa en bit Nomex och klipp till en remsa. Det är samma material som i föraroveroller.

Publicerat

Brandslang funkar också, men nu börjar vi nästan pynta bössan med lite för mycket tingel tangel.

Köp en trästock så har du rätt balans från början, det där syntetskräpet har du ändå aldrig riktigt litat på när det verkligen gäller :wub:

Publicerat

Visit My Website

Så här ser dom ut.

/Micke

Publicerat

En novis som jag undrar ju åxå om dämparen kan ta stryk av för ihärdig eldgivnig???

Publicerat
En novis som jag undrar ju åxå om dämparen kan ta stryk av för ihärdig eldgivnig???

Det ska den inte göra,finns ju dämpare för helautomatvapen.

/Micke