Publicerat Oktober 1, 200817 yr Sitter och funderar om 6½ är lite overkill till skogsfågel jakten? erfarenheter angående detta? ska man gå på en mindre kaliber eller?
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Sitter och funderar om 6½ är lite overkill till skogsfågel jakten? erfarenheter angående detta? ska man gå på en mindre kaliber eller? hund eller toppjakt?
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Beror inte det på vad du har för ammo? Med rätt laddning är väl sexånhalvan ypperlig? Men det finns nog de här som vet, och inte tror.
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Båda delarna faktiskt Hej, Jag använder 22 Hornet till toppjakten och med Finnspetsen fungerar alldeles utmärkt. Sitter dom förlångt bort så smyger jag närmare fågeln till jag får ett säkert skott och sticker fågeln så vann den och jag gjorde en dålig smygning. Tycker ibland att desa långa skott avstånd man diskuterar här inte riktigt är jägarmässiga, stor risk för skadeskjutning i magtrakten av en Tjäder som då flyger/glider 500 m bort och utan hund hittas den ej, även med hund är det mycket svårt eftersök. Skott avstånd på 175-300 meter ska man göra på en skjutbana ej under jakt på småvilt. //bjerka
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Författare Hej,Jag använder 22 Hornet till toppjakten och med Finnspetsen fungerar alldeles utmärkt. Sitter dom förlångt bort så smyger jag närmare fågeln till jag får ett säkert skott och sticker fågeln så vann den och jag gjorde en dålig smygning. Tycker ibland att desa långa skott avstånd man diskuterar här inte riktigt är jägarmässiga, stor risk för skadeskjutning i magtrakten av en Tjäder som då flyger/glider 500 m bort och utan hund hittas den ej, även med hund är det mycket svårt eftersök. Skott avstånd på 175-300 meter ska man göra på en skjutbana ej under jakt på småvilt. //bjerka Håller absolut med om detta, dock är det så att jag har en gammal m96a som skjuter helt underbart tätt, har införskaffat ny kolv och lite andra godsaker till detta vapen då jag trivs ypperligt med den, har fällt några svin och rådjur med denna. Tänkte mest bara om det är lämpligt att skjuta en skogsfågel på 50-100m med militär ammo.
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Håller absolut med om detta, dock är det så att jag har en gammal m96a som skjuter helt underbart tätt, har införskaffat ny kolv och lite andra godsaker till detta vapen då jag trivs ypperligt med den, har fällt några svin och rådjur med denna. Tänkte mest bara om det är lämpligt att skjuta en skogsfågel på 50-100m med militär ammo. Hejsan, Jag har själv en gammal m96a, funkar utmärkt som fågel och övrigt småvilt och givetvis älgjakten. Millitär ammu går bra till topp jakt men jag tycker det smäller så högt därav 22Hornet. /bjerka
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Författare Hejsan,Jag har själv en gammal m96a, funkar utmärkt som fågel och övrigt småvilt och givetvis älgjakten. Millitär ammu går bra till topp jakt men jag tycker det smäller så högt därav 22Hornet. /bjerka Tack för svar, ska ta å slänga in en bild på ombygget så fort jag fått tillbaka bössan av vapensmeden, det sitter en shultz och larsen (stavning) pipa på den å då passade inte syntetkolven riktigt så det måste fräsas ut ur kolven
Publicerat Oktober 1, 200817 yr jag skulle satsa på en 22 hornet om du laddar själv eller en 22 magnum om du kör köpes till hundjakten 6,5an till toppjakten helt enkelt pga hundens hörsel samt 6,5an har _aningen_ längre "riskområde" i de vinklar du skjuter fågel i
Publicerat Oktober 1, 200817 yr Håller absolut med om detta, dock är det så att jag har en gammal m96a som skjuter helt underbart tätt, har införskaffat ny kolv och lite andra godsaker till detta vapen då jag trivs ypperligt med den, har fällt några svin och rådjur med denna. Tänkte mest bara om det är lämpligt att skjuta en skogsfågel på 50-100m med militär ammo. den spetsiga millitärammon tycker jag funkar mycket dåligt på toppfågel då chansen till skärskott är överhängande den trubbiga har jag ingen erfarenhet av men den är säkert ok i effekten. 6,5x55 som kaliber till toppjakt är enligt mig mycket bra.