Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fiskars yxa

Featured Replies

Publicerat

En liten yxa är ju mycket behändigt att ha i säcken eller tom i bältet. När jag kikat runt lite på utbudet hittar jag exakt samma yxa under två olika märken med en markant skillnad i pris.

Naturkompaniet säljer en jättefin liten Gerber-yxa för 395 kr, det är ju en hel del pengar för en yxa men säkert en bra produkt som tål mycket stryk. Vid en närmare titt ser man att det står FISKARS på yxan, ok underleverantörer, helt normalt.

Letar vidare efter små yxor, hittar på Clasohlson exakt samma yxa men den heter nu Fiskars, till ett pris på 299kr!

Det komiska är att här i stan ligger butikerna svärs äver gatan :D

Vad vill jag ha sagt med detta? tja köp den på ClasOhlson, eller en med träskaft på Biltema för 44.50 :huh:

Publicerat

själv har jag Gränsfors vildmarksyxa. Kanske lite dyr men kanon.

MVH Erik

Publicerat

Har den lilla Fiskarsyxan. Kanonbra!

Publicerat
En liten yxa är ju mycket behändigt att ha i säcken eller tom i bältet. När jag kikat runt lite på utbudet hittar jag exakt samma yxa under två olika märken med en markant skillnad i pris.

Naturkompaniet säljer en jättefin liten Gerber-yxa för 395 kr, det är ju en hel del pengar för en yxa men säkert en bra produgk som tål mycket stryk. Vid en närmare titt ser man att det står FISKARS på yxan, ok underleverantörer, helt normalt.

Letar vidare efter små yxor, hittar på Clasohlson exakt samma yxa men den heter nu Fiskars, till ett pris på 299kr!

Det komiska är att här i stan ligger butikerna svärs äver gatan :D

Vad vill jag ha sagt med detta? tja köp den på ClasOhlson, eller en med träskaft på Biltema för 44.50 :D

vet du varför ? :huh:

Fiskars öger Gerber :D

därför står det fiskars :o

Publicerat

Tappade bort min lilla gränsforsyxa varför jag köpte en fiskars (har nu hittat den igen) :wub: Skillnaden är gränsforsyxan går att få vassare men fiskarsyxan funkar annars bra.

Publicerat

Tjena!

Outdoor edge har en pigg liten yxa också.

Kolla på www.redep.se

Mvh

Publicerat
Skillnaden är gränsforsyxan går att få vassare

Jag har haft och brukat mängder med yxor under åren,ingen går att få vassare än gränsfors och ingen är skönare att jobba med.

/Micke

Publicerat
Jag har haft och brukat mängder med yxor under åren,ingen går att få vassare än gränsfors och ingen är skönare att jobba med.

/Micke

Ammen :D

Publicerat

Har varit på bruket och kollat när dom smider till yxorna. Kul att se. Farsubbens skaft gick sönder. Han tog med den till Gränsfors, och han fick välja ett nytt skaft som dom satte på. SERVICE !! Som Mr Mauser skriver så går det att få den riktigt vass.

MVH Erik

Publicerat
  • Författare

Ja Gränsfors spelar ju i en lite annan division, jag vet det.

Eftersom jag är en stor fan av hempyssel, och hittade en gammal yxa med trasigt skaft hemma i verkstan så fixade jag ihop ett skaft, ingen vidare finish men den ska bara användas ;)

Känns formen bekant så är det för att jag stulit designen från Fiskars, rakt av.

Plywood tål väl inte riktigt lika grov misshandel som plast men det tål att användas.

post-2426-1223123643_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
Ja Gränsfors spelar ju i en lite annan division, jag vet det.

Eftersom jag är en stor fan av hempyssel, och hittade en gammal yxa med trasigt skaft hemma i verkstan så fixade jag ihop ett skaft, ingen vidare finish men den ska bara användas :rolleyes:

Känns formen bekant så är det för att jag stulit designen från Fiskars, rakt av.

Plywood tål väl inte riktigt lika grov misshandel som plast men det tål att användas.

post-2426-1223123643_thumb.jpg

Snyggt jobbat! Betydligt vackrare än plasten i alla fall.

Publicerat
  • Författare
Snyggt jobbat! Betydligt vackrare än plasten i alla fall.

Tack, jag kan rapportera att den funkar utmärkt. :D

Kvistade en hel björk och fällde lite småasp till hararna i fredags. Skulle haft en riktig yxa men det funkade över förväntan, den blir riktigt vass, den gamla Sandvik-trotjänaren.

• 1 month later...
Publicerat

Själv så har jag en handsmidd yxa från Hults bruk, riktigt bra kvalité och går också att få sylvass.