Publicerat Oktober 2, 200817 yr Har just varit in på norma.cc och kollat rws kulan i horneten. Om jag ska kompensera 25 cm i avdrift på en kikare hur många klick gör det i MOA? Kulan ska ju först upp i vind och sedan ner tillbaka igen. Blir det hälften eller 3/5 eller vad? Avståndet gör ju att kulan tappar fart och det ökar vindavdriften men hur ser den matematiska formeln ut?
Publicerat Oktober 2, 200817 yr hur ser den matematiska formeln ut? Den... tror jag inte att du vill fördjupa dig i
Publicerat Oktober 2, 200817 yr nu får väl jag hela sniper ligan på mig men vid jakt gillar jag att korrigera för vind utan att skruva på kikaren. på bana är det ok men jag korrigerar utan där också för träningen skull. tex på ripfjället (det är väl där rws kulan ska användas) blåser det ofta och det kan bli att man hittar fågel som sitter på ett bättre ställe innan man trycker av och då måste man ändra på kikaren och risken finns alltid att man räknar lite bakvänt när man är lite exalterad. gillar inte att skuva för mycket på kikaren heller när det är så kallt en miss kan ge mig griller i huvudet då, missade jag eller kikaren. jag tycker att det ger en hel del för min jakt att träna i vind förhållanden, efter tillräckligt mycket träning börjar man få ett hum om vart man ska ligga i viss vind. ska man jaga träffbilder i minsta möjliga storlek på 300m och däröver så funkar inte min metod lika bra men på jakt är jag faktiskt ibland lite stolt över min träffprocent.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Har just varit in på norma.cc och kollat rws kulan i horneten. Om jag ska kompensera 25 cm i avdrift på en kikare hur många klick gör det i MOA? Kulan ska ju först upp i vind och sedan ner tillbaka igen. Blir det hälften eller 3/5 eller vad? Avståndet gör ju att kulan tappar fart och det ökar vindavdriften men hur ser den matematiska formeln ut? Oj...hur många klick beror på avståndet,på alla kikare som har moajustering så växer träfbildsförflyttningen med avståndet: 7mm-100m. 14mm-200m. 21mm-300m. osv. Du måste veta avståndet och hur många meter per sekund det blåser. Du utgår från värdena på skjutplatsen-något annat blir bara för komplicerat för att ens på en teoretisk nivå fungera. /Micke
Publicerat Oktober 3, 200817 yr När det gäller jakt så duger det inte att lita på Norma.cc och liknade sidor utan empiriska tester på banan gäller. Sedan har jag liten erfarenhet av ripjakt men att det är raka spåret på dem och snabba skott som gäller insåg jag rätt snabbt Så där försöker jag aldrig kompensera vind eller avstånd på kikaren. Sedan undviker jag så gott det går skott i sidvind och försöker skjuta i med eller motvind vilket är betydligt mindre krävande.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Författare Jag kollade för skojs skull hur mycket hornetkulan driver på 150m vid 5m/s och det är ju nästan en hel orre. Har skjutit kanadagäss på 150 i full storm där jag höll en gås i sida och skruvade 8 knäpp upp från 80 m inskjutning. Men nu gäller det hur mycket i sida jag ska hålla om kulan driver säg 20 cm. Blir det hela eller blir det över hälften av värdet. Kulan ska ju först upp i vind och sedan tillbaka. Vi pratar om rak sidvind och inga krusiduller med någon cosinus för vinkeln.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Jag kollade för skojs skull hur mycket hornetkulan driver på 150m vid 5m/s och det är ju nästan en hel orre. Har skjutit kanadagäss på 150 i full storm där jag höll en gås i sida och skruvade 8 knäpp upp från 80 m inskjutning. Men nu gäller det hur mycket i sida jag ska hålla om kulan driver säg 20 cm. Blir det hela eller blir det över hälften av värdet. Kulan ska ju först upp i vind och sedan tillbaka. Vi pratar om rak sidvind och inga krusiduller med någon cosinus för vinkeln. Jag vet inte om jag förstår dig rätt? Men om kulan driver 20 cm så ska du hålla 20 cm för vinden.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Författare Jag har inga problem med att förstå matematiken bakom gradminuter eller streck men en approximation om hur jag ska tolka vindavdriftstabellen rätt och sedan föra över det korrekt till kikaren hade varit bra. Det finns fusktabeller för våra armékalibrar men det hjälper ju inte mig när kulan väger 35-45 grains och inte går sådär rysligt fort heller. Nåja 35 grainarn kan jag skrämma till tusen i k-horneten med lil gun så den snurrar på rätt bra men vikten har den emot sig i allafall.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Författare Jag vet inte om jag förstår dig rätt?Men om kulan driver 20 cm så ska du hålla 20 cm för vinden. Det är det jag undrar över. Blir det verkligen så? Kulan ska ju först upp i vind för att sedan böja av tillbaka in i riktpunkt. Se kulbanan i höjd fast där korsar ju kulan siktlinjen 2 gånger.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Författare Du har rätt nu startade jag käften innan jag satt igång hjärnan igen.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr här är lite fusktabeller Ammunition: 7,62 mm skarp patron 10 nprj Utgångshasighet (V0) = 850 m/s Projektilvikt (Mp) = 9,5 g mvh Rune
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Författare Jag undrar hur en underkalibrerad kula skulle göra sig på toppfågeljakten. Vindavdrift kan man stryka upp till 400m. Bara det att man måste ha licens för varje patron.
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Jag undrar hur en underkalibrerad kula skulle göra sig på toppfågeljakten. Vindavdrift kan man stryka upp till 400m. Bara det att man måste ha licens för varje patron. Först och främst så har den underkalibrerade kula för hög hastighet för toppjakt. Fåglarna skulle nog bara gå sönder. Precisionen är visst heller ingen höjdare.
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Eh, en lite fråga..... Underkalibrerad kula? Förklara gärna, är det typ en 224" med sabot eller? Ursäkta trådkapningen. Mvh. Robban
Publicerat Oktober 4, 200817 yr Eh, en lite fråga..... Underkalibrerad kula? Förklara gärna, är det typ en 224" med sabot eller? Jajjomän
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Jajjomän Tackar för det Sajmon, det kommer följdfrågor på ammodelen av forumet.......