Publicerat Oktober 3, 200817 yr Ointressant tråd för de flesta kanske men jag blev konfunderad över denna Zeiss-modell: En Diavari V med tre ggr zoom? Och det ser ut som en 1"-tub oxå?! Påminner mest om nån Conquest-modell... http://www.blocket.se/vi/18405835.htm?ca=9_s Nån som vet nåt? /Må
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Kompisen har en exakt lika Zeiss som han köpt i Tyskland om jag inte minns helt galet. Ingen Conquest utan en äkta Diavari V.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Siktet på bilden är mycket riktigt ett Victory sikte men med 1tums tub, mycket trevligt sikte som jag faktiskt mer än en gång sneglat på. Finns/fanns i flera modeller, bl.a 3-9x40. Serien såldes också i Sverige. Såg en spritt ny i Sorsele för några veckor sedan. Tror det var Zeiss första seriösa försök att flörta in kvalitets optik utöver Conquest serien (som inte på något sett är dålig) Numera går det uppenbarligen att sälja metriska tuber i US också. Siktet på bilden behöver inte vara äldre än 3-4 år.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Författare Förmodligen ganska lätt och smidigt.. Men det är väl en 1-tummare? Vad kan det vara värt? /Må
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Ska visst va en skitfin kikare. Zeiss la tyvärr ner den modellen för en stund sen.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Förmodligen ganska lätt och smidigt.. Men det är väl en 1-tummare?Vad kan det vara värt? /Må Jawohl, ganz sicher Har skapligt värde vad jag sett, dock ovanliga. Räkna med 6-7000 iaf.