Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nikon D60?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Vad säger ni om Nikon D60 som jaktkamera?

Erfarenheter?

Ni kan gärna lägga upp några bilder som är tagna med en sådan ;)

//

Gabbe

Publicerat

Nu har jag ingen D60, utan en D50 så jag tänkte svara "generellt" eller vad man ska kalla det, om det går för sig?

Huruvida vad en bra "jaktkamera" är för dig vet jag inte riktigt, men en sak du bör tänka på är ju att en systemkamera är betydligt klumpigare än en vanlig kamera, så är du begränsad med hur mycket saker du kan släpa med dig (ex. Hundförare), så bör du ta en funderare. Sen så beror det ju på om du måste ha flera objektiv med dig? Ska du ha vidvinkel? Teleobjektiv? Eller båda? Så du bör mest troligt vara beredd att lägga ut en slant till för att få något extraobjektiv.

Men har du varken utrymmesproblem eller ekonmiska problem, så tycker jag du ska köpa en. För det blir betydligt bättre bättre bilder, och mycket roligare att fota än med en kompaktkamera :). Dock så finns det en viss risk att du blir tagen av objektivjävulen om du börjar med systemkamera :lol:.

Testbilderna låter jag någon annan stå för ... Men du bör ha i åtanke att det är inte till största delen huset bilderna beror på, utan vilket objektiv som sitter på.

M.v.h Samuel

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret!

Utrymmesproblem har jag inte, jag vill bara ha en kamera som tar bra bilder. har blivit less på dessa kompaktkameror :)

Jag tänkte bara om någon har (eller vet något om) en Nikon D60. hur den är osv. jag är nybörjarfotograf.

//

Gabbe

Publicerat

D60 är en alldeles utmärkt systemkamera som fungerar bra för nybörjare och att växa i. Den har ett flertal automatikläge för olika situationer men även halvautomatiska och helt manuella inställningsmöjligheter om man så vill.

Upplösningen räcker till och den har upp till 3 bilder/sek i frammatningshastighet vilket oxå kan avar bra när det går undan. Bilder som kommer ur den är oftast "färdig" direkt från kameran så någon större bildbehandling behöver man inte ge sig på. Givetvis kan man göra det om man har tid och lust för att på så sätt krama ur det allra sista ur bilden.

Publicerat

D50 bild.. :wub:

post-241-1223216729_thumb.jpg

Publicerat

En till.

Vi har D-50 och jag är tokförtjust i dem! Är fotoidiot totalt oskolad osv men har ändå fixat alla bilder till div reportage som jag skrivit och fått dem godkända av folk som kan detta med fotografier samt publicerade. Vi har efter div testande listat ut att bilderna blir bäst i stora objektivet dvs Nikons egna 55-200.. känns knepgit att stå långt ifrån och plåta porträtt tex men det blir skitbra bilder så det lönar sig tycker min fru som kan detta mer än jag.

Haft en Canon i jobbet men vägrade använda skiten, säkert bra kamera men trots div pluggande i instruktionsbok och manualer så lyckades jag inte lära mej den..

Mvh!

post-241-1223217102_thumb.jpg

Publicerat

Egentligen borde jag inte skriva här för jag är Canonfrälst och skulle utan tvekan köpa en Canon 450D om jag skulle köpa nytt idag. Jag har dock en kollega som förra vecka köpte en ny Nikonkamera, det har kommit en ny, D90 vilket gör att de kör D80 till kampanjpris. Den är ett strå vassare är lillebror D60, en sjuhelsikes kompetent kamera som du garanterat blir nöjd med, den är en mer fullvuxen kamera jämfört med D60 som är mer instegsmodell men absolut en bra kamera det med.

Blev du nåt klokare?

http://www.dustinhome.se/pd_5010169515.aspx

PS, jag ska kanske tillägga att min kollega har ett förflutet som semiproffesionell fotograf och jobbat mycket med Hasselbladare, han är liiite kräsen.......

Publicerat

Jag fotar mycker, har stundom haft en studio här i umeå med en kompis (fick barn så jag hade ej tid att ha kvar den)

Jag hade en D200 som jag bytte mot en D300 nu när dem kom. (D300 är vädertätad så den tål lite regn)

Jag har vid många tillfällen haft med mig kameran på älgjakten men inte tagit en enda bild på ett djur, det är svårt att kombinera jakt/fotografering.

köpte till mig en liten "kompaktkamera" när jag skulle åka och jaga ripa, sen dess följer den med i skogen och många bilder är tagna, det stora åbäket får stanna hemma till gånger man är utan bössa.

köp du en nikon, det är en #¤¤%% bra kamera för pengen den kostar, men du kommer att bli less på den extra vikt den genererar, iallafall vid rörliga jakter

Publicerat
köp du en nikon, det är en #¤¤%% bra kamera för pengen den kostar, men du kommer att bli less på den extra vikt den genererar, iallafall vid rörliga jakter

Jag håller faktiskt med, jag skulle gärna ha en kompetent fickkamera att ha med på jakt, det blir tungjobbat med systemkameran även om bilderna blir suveräna.

Men det är bättre med hyfsade bilder som faktiskt blir tagna, än att ha en systemkamera som blir liggande i säcken

Publicerat
Hej!

Vad säger ni om Nikon D60 som jaktkamera?

Erfarenheter?

Ni kan gärna lägga upp några bilder som är tagna med en sådan :unsure:

//

Gabbe

det är en bra kamera värt pengarna och den har en mkt bra mätsystem och exponerar mkt bra blixtbilder !

d60 tex har ett bättre mätteknik i kameran och är bättre i blixt bilder .

köper du en canon ska du byta ut kit optiken till nå annat !

Publicerat

Nu har ju jag "bara" en D40 och är själv bara en glad fotoamatör som inte lärt sig alla finesser än :blink:

96ccebd7aaf41df7e009f0d9ebed45fb.jpg

59fa35120abf2452009fbea9baa60c01.jpg

3e590056f02b8a34eafe595c6dde5b59.jpg

eb038b57ed740ebc3386335896d21489.jpg

6c3316ac9fbf86fc6fb62a0639b9e89f.jpg

Föredrar dock att ta med den lite "sämre" z612'an under praktisk jakt. Systemkameran är som några fler påpekat lite klumpig att ta med då..

• 5 weeks later...
Publicerat

Både D60 och D40 är ruskigt smidiga systemkameror. Kan varmt rekomendera dem. Om man har begränsad ekonomi så lägg pengarna på en D40 och satsa på Objektiven. Borde finnas D40 med två objektiv (18-55 samt 55-200) för ungeför samma hål i plånboken som en D60 med ett 18-55. 55-200 är helt klart en fördel vid naturfotografering..

Sen kan jag tillägga att D60´n stannar i bilen vid smygjakt, hur smidig den än är så är den rätt otymplig att smyga omkring med. Räcker med att handkikaren slinker i vägen ibland. :lol:

har tyvärr inga bilder att lägga upp här, men det finns en hel del på www.fotosidan.se.

T

Publicerat

LÄNK till ett album med nytagna bilder på hundar i rörelse.

Helt osorterade, men det får ni stå ut med :lol: Använde enbart 55x200-objektivet den dagen. Lite trist är att jag inte beställde ett med vr, men jag funderar på att beställa det i julklapp åt mig själv B)

Publicerat

Nu har jag äntligen tatt fingarna ur dom bakre regionerna och beställt en ny digitalkamera. det blev en Nikon D60 hus + AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G + AF-S DX 55-200/4-5,6 VR.

Jag har använt nikons analoga systemkamer i många år och nu vill jag införskaffa en digital.

Efter det jag läst så verkar det vara en kamera som duger till min amatörmessiga fotografering.

Nu väntar jag bara på att paketet ska dyka upp!

Mvh Rikard

• 1 month later...
Publicerat

Lite sent svar men ändå, här kommer mina synpunkter och erfarenheter:

Nikon D60 har jag inte använt men har en D70S privat och en D80 i jobbet. Nöjd med båda, men inget jag tar med på jakt. Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ta med hustruns nya kamera på jakt. En kompakt, men den tveklöst bästa jag sett/använt hittills. Liten robust sak med retrodesign och Leicaoptik. Panasonic DMC-LX3 heter den. Kostar sisådär 4500 kr men är väl värd sitt pris. Bilderna blir ruskigt skaråpa och de 30 förinställda programmen fyller alla sin funktion. Leicaoptikens brännvidd motsvarar 24-60 mm för 35 mm format och har bländare 2,0-2,8 vilket ju är väldigt ljusstarkt för att vara en kompaktkamera. Något behov av att använda blixt har fortfarande inte funnits trots att kameran hittills främst använts inomhus kvälls och nattetid...... (Det finns även möjlighet att filma i HD-kvalitet, en funktion som man annars får gå upp till Nikon D90 för att finnna bland systemkameror)

Risken är överhängande att den får hänga med som jaktkamera om jag smiter ut innan hustrun hunnit ur sängen :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Säkerligen frotfarande inaktuellt för trådskaparen men kanske av intresse för andra.

Panasonic-kameran jag tipsade om i föregående inlägg har en enäggstvilling i Leica D-lux 4. Höljet skiljer och programvaran, i övrigt intet (förutom priset).

Panasonic: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...php?article=LX3

Å samma kamera fast Leica: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...?article=D-Lux4