Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8x57JS Funderingar!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Idag var jag på skjutbanan för att prova min farbrors Stiga 8x57JS efter att ha kortat pipen en aningen på den.

Efter att ha skjutit några smällar med den så kom jag och tänka på vilken fin kaliber de verkar vara.

Har alltid varit skeptisk till "grövre" kalibrar och har själv som störst en dämpad 6,5:a. Men efter dagens provskjutning fattade jag tycke för denna kaliber. Den var inte alls så fruktansvärd som jag trott, rekylen var mäktig men samtidigt mjuk på nått sätt.

Tankarna har nu börjat gå i mitt huvud om en egen 8x57JS, snabbt hem från banan och googlade lite kring kalibern.

Upptäkte en massa olika benämningar efter 8x57...8x57JRS, 8x57J och 8x57I mm.

Vad är det som skilljer dessa benämningar?

Hur är kalibern 8x57 går det att få duglig precision med denna patron?

Tyvär såg jag att utbudet av 8mm kulor inte var så överdrivet stort.

Mvh//J

Publicerat

Det här är nog en av de rörigaste - om inte den allra rörigaste - patronen vad gäller beteckning som finns.

Mycket av problemen består i dels en gammal variant - 8x57 I - och sedan en ren feltolkning av tyskarnas gotiska bokstäver i många trycksaker så deras I tolkades som ett J.

För att ytterligare krångla till det kallas patronen också i olika länder för bl a 7,92 Mauser eller också 8mm Mauser... Detta är namnen du får leta efter bland dies och dylikt.

Upprinnelsen till patronen blev alltså i Tyskland för deras Gewehr M/88 och den kallades då för Patrone 88 eller 8x57 I, där I står för Infanterie. Det var detta gotiska I som tolkades som ett J hos oss.

Efter 8x57 I kom så en version av patronen ämnad för brytvapen, typ drillingar, och den fick namnet 8x57 IR där R står för Rand.

Båda dessa patroner hade kulor med diametern 8,07mm (.318).

Senare gick militären över till större diameter, och kulorna fick nu 8,20mm (.323) storlek. Den nya kalibern fick beteckningen 8x57 IS där S står för Spetskula.

Åter kom en patron efter ett tag med variant för brytvapen - 8x57IRS.

Hänger du med..? :(

Skjuter du en 8x57 IS i ett 8x57 I vapen kommer den för stora kulan - och högre laddning - att ge ett rejält övertryck i kammaren. Tillräckligt för att kunna orsaka en vapensprängning. Nu är risken ganska liten, för de gamla I vapnen finns nog inte många i livet, men risken finns dock att man springer på ett, särskilt bland drillingar och dubbelstudsare.

Kulor finns, som du själv säger, inte så värst många av, men vi kan nog gissa att det kommer att bli fler vad det lider. Och det finns ju nyare kulor att köpa också, Barnes, Woodleigh, Nosler och också Normas Oryx finns att få tag i.

Precisionen är helt ok, de vanligaste älgkulorna är 196gr, men med lättare kulor kan du få riktigt flacka kulbanor.

Det är en fin älgkaliber, och det enda som är jobbigt med den är just när man skall skaffa verktyg till handladdning. Men nu har jag precis letat upp detta åt en kompis här hemma, och hoppas att jag hjälp dig något samtidigt.

Publicerat
Tyvär såg jag att utbudet av 8mm kulor inte var så överdrivet stort.

Mvh//J

Tvärtom så börjar det finnas bra mulor i och med att jänkarna tog fram 325 WSM.

Publicerat

8 x 57I är 0,318" och 8 x 57 IS år 0,323" om du får tag på ett vapen och är tveksam till vilken det är så kan du utföra ett enkelt test. Ta en kaliber 30 kula. Stoppa den i loppet om kulan glider lätt genom loppet så är det en IS om den går genom med stort våld eller inte alls så är det en I. Jag har en 8 x 57IS själv och gillar den skarpt. En kula som funkar riktigt bra är accubond.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svaren.

Har kollat lite med Stig Sundberg om ett varmint/custom bygge av en 8x57JS så vi får se vart det leder.... ;)

Mvh//J

Publicerat

Eller så kör man det enkla spåret= 9,3x57 ;)

Publicerat
Eller så kör man det enkla spåret= 9,3x57 :D

holler med dej jag firefox man tar det enkla sättet = 9,3x57 :lol::lol::D

Publicerat

9,3*62 :D

• 11 months later...
Publicerat
  • Författare

Såg en Husqvarna på blocket i kalibern 8x57S.

Är detta en 8x57JS eller finns det något som heter 8x57S?

• 4 weeks later...
Publicerat
Såg en Husqvarna på blocket i kalibern 8x57S.

Är detta en 8x57JS eller finns det något som heter 8x57S?

8x57S är likadan som 8x57JS..

//En stolt och öm ägare till en Husqvarna 640 8x57JS <_<

Publicerat

Dessutom ramlade jag över ~ 40 8x57JS patroner idag.. Däribland silverblixt(plastspets), 4 patroner från METALLVERKEN(?) och resten Norma Alaska.

Mvh

Publicerat

8*57 är en fin kaliber! Jag skall själv hämta upp en gammal Mauser idag, som jag fått hem licens på. Tre skott jaktmatch (gammal modell) på 100yards låg på submoa med den gamla bössan, rekylen känns mindre än min 6.5*55 och det med ett 4x kikarsikte i märke howa 4x20.

Jag hade tur och köpte en ask med kulor (Sierra Spitzer) och laddverktyg för totalt 450:- av en forumist här =)

Bössan, plus rejält med ammo, betalar jag enbart 500:- plus licensavgift för... ja det är verkligen en trevlig grej. =)

Publicerat
8*57 är en fin kaliber! Jag skall själv hämta upp en gammal Mauser idag, som jag fått hem licens på. Tre skott jaktmatch (gammal modell) på 100yards låg på submoa med den gamla bössan, rekylen känns mindre än min 6.5*55 och det med ett 4x kikarsikte i märke howa 4x20.

Jag hade tur och köpte en ask med kulor (Sierra Spitzer) och laddverktyg för totalt 450:- av en forumist här =)

Bössan, plus rejält med ammo, betalar jag enbart 500:- plus licensavgift för... ja det är verkligen en trevlig grej. =)

vad är detta, 100 yards och submoa när när man pratar om gamm mausrar. :mad: jag tror någon smygläst jänkeforum :mad: .

dock är det metriska systemet överlägset när det gäller skytte.

Publicerat
vad är detta, 100 yards och submoa när när man pratar om gamm mausrar. ;) jag tror någon smygläst jänkeforum :huh: .

dock är det metriska systemet överlägset när det gäller skytte.

Det råkar vara så att skyttebänken på den skjutbanan ligger på 91m, så det är ganska precis 100yards... och då blir det ju enkelt att överföra till MOA :o

Träffbilden var ca 25-28mm... mätte inte exakt, men den var finfin =)

Nu är bössan hemma i alla fall.

Publicerat

prova en kula som heter sierra game king 220 gr i 8mm, den är det fart och knall i!

Publicerat

Man blir lite sugen på en 8X57 minsan....

Hittar jag bara en Mauser K98 någon gång till vettigt pris så slår jag nog till B)

Publicerat

Du kan få klämma lite på min när jag har fixat kolven till den Danne ;)