Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Range report med 223:an och ljuddämparen

Featured Replies

Publicerat

Var på banan i eftermiddags och tänkte testa bössan med bättre stöd än sist. Visserligen rådde byig vind, men den var inte anmärkningsvärt kraftig. Hade tagit en laddning "rätt av" med Norma 200, 201, och 202, beroende på kulvikt, och laddat upp 5 patroner av vardera, mest för att se tendenser hos olika kulor och kulvikter.

- Sierra HP 40

- Sierra MK 52

- Hornady SP 55

- Hornady SP 60

- Hornady V-Max 60

- Hornady HPBT 68

Vi kan ju börja med resultatet av skytte direkt, och titta på lite bilder längre ner. Så här bidde det:

Hastighet   ES   Träffbild@100m
Sierra HP 40			  980	  17		  34
Sierra MK 52			  907	  27		  20
Hornady SP 55			 910	  13		  24
Hornady SP 60			 866	  16		  11
Hornady V-Max 60		  884	   9		  40
Hornady HPBT 68		   827	  10		  12

Mina funderingar kring detta är följande:

1. Hornady SP 60 sköt som väntat bra, då den även gick mycket bra i f.d. Blaser 223:an

2. V-Max 60 sköt förvånansvärt kasst, då även denna gick kanon i Blasern

3. Hornady 68-grainarn gav "viss" mersmak. Mer sånt! :(

Jag har A-Max 75 och Hornady HPBT 75:or hemma men har inte "vågat" ladda dem än. Är väldigt osäker på laddata till främst A-Max:en som är ruskigt lång jämfört med övriga kulor. Om inte annat så vill jag nog köra en laddstege med dessa, och inte bara ta en laddning rakt av.

Skyttet med dämpare är väldigt trevligt då kombinationen av ringa rekyl och smäll är synnerligen angenäm. Dämparen blir rätt varm efter ca. 5 skott, och sen tilltar förstås miraget. En fördel med aludämparen är att den svalnar ganska fort. Jag skruvade loss dämparen och blåste genom den för att få ut all rök (det samlas STORA mängder inuti), och lade den sen på kylning och varvade med 22-skytte mellan varje serie. Detta funkade förträffligt.

Lite bilder så...

XCR_wo_silencer.JPGXCR_with_silencer.JPG

Dämparen kryper in så här långt över pipan:

XCR_silencer_extension.JPG

Här ser vi Rogers omsorgsfullt utförda gängning:

XCR_threads.JPG

Och tillhörande klockrent gängskydd i plast:

XCR_thread_protector.JPG

Dämparen är överdragen med krympslang och således ej demonterbar, men det ska heller inte behövas. Man kan blåsa rent dämparen med tryckluft då och då om man känner för det. Gängorna ska hållas smorda och dämparen ska inte sitta på bössan hemma i vapenskåpet (inte nåt problem för mig då jag alltid transporterar bössan utan monterad dämpare).

Där fram på dämparen har vi ett litet "lock" som kan skruvas bort om man vill addera en licensfri förlängning av dämparen. Notera det geniala urtaget som passar perfekt för en femkrona:

RCC_front.JPG

Jag har sprayat fronten mattsvart på dämparen till 270:n, och kommer att göra det på denna oxå, så man slipper onödiga reflexer eller att röja sig vid rävlock.

Där bak är en pipdiameterspecifik plasthylsa iskruvad vilken skonar pipan från att repas. På 270:n kör jag utan sådan och plasthylsan tycks inte ha nån funktion vid skytte, så länge man skruvat fast dämparen på pipan med lämplig kraft.

RCC_back.JPG

Testade tre skott med Sierra HP 40 med dämparen monterad, och sen tre skott utan dämpare, mot samma riktpunkt. De tre skotten till vänster är de med dämpare. Ingen jättelik skillnad. Möjligen kan man skönja att bössan skjuter tätare med dämparen monterad (vilket inte skulle vara någon stor överraskning) men det är på tok för få skott för att dra några konkreta slutsatser.

223_Sierra_HP_40_with_wo_silencer.JPG

Till sist dagens två bästa serier, här har vi Hornady SP 60:

223_Hornady_SP_60.JPG

Korset sköts inte medvetet :(

Och så Hornady HPBT 68:

223_Hornady_HPBT_68.JPG

Thanks for your time, and good night! :(

Publicerat

Märke på dämparen? Skulle säga att plastringen baktill är rätt viktig, den hindrar att dämparen vrider sig när den får sig en smäll. Därför tycker jag att teleskopdämpare är att föredra på ett jaktvapen. Hur som så har du fått en läcker rigg som verkar kunna skjuta med :D

Publicerat

Dämparen kommer från RCC Mekaniska i Falkenberg, konstruktör och tillverkare är en kille vid namn Roger som f.ö. verkar vara en trevlig gosse.

Priset för dämpare och montage slår de flesta som jag känner till, var det 2900 Rickard?

F.Ö. mycket trevlig rangereport, du har iom detta satt griller i huvudet på mig..... När går tåget till Torsbo? :D

Publicerat
  • Författare

Jovars, det stämmer med priser och annat.

Vad gäller plasthylsans syfte så låter jag det vara osagt. Det är mycket möjligt att det är som du säger, men jag skulle ändå tro att gängorna och mothållet när dämparen bottnar räcker en lång väg för att stabilisera grejerna.

Tåget till Torsbo var det ja. Det får vara färdigtågat på ett tag nu :D

Publicerat

Jäkligt intressant läsning. Dämparen verkar i alla fall inte försämra precisionen.

Publicerat

Verkar finnas potential i denna bössa fast det var väl väntat då det trots allt är en Remington :)

Väldigt fin rapport med toppen bilder, är dämparen helt i aluminium och vad väger den? Plasthylsan bak på dämparen skall skydda så man inte knäcker dämpare eller gängan om du tex. ramlar och slår i dämparen och det fungerar utmärkt att skjuta utan för det gör även jag :lol:

Publicerat

Måste också ge dig cred för din förmåga att delge information, du närmar dig henrik klass på dina inlägg.... och skytte:lol:

Kul att det verkar funka så bra, ruskigt sugen på en dämpare till 243an. Och när jag blir sugen brukar det bli så. Men då jag bara är halvtids purshare och numera delger mig till fullo för hundjakt blir det det nog ett projekt lagom till vårbocken. :)

Publicerat
Märke på dämparen? Skulle säga att plastringen baktill är rätt viktig, den hindrar att dämparen vrider sig när den får sig en smäll. Därför tycker jag att teleskopdämpare är att föredra på ett jaktvapen. Hur som så har du fått en läcker rigg som verkar kunna skjuta med :)

Är det bara ljuddämapre el. både rekryl- och ljuddämpare? :lol:

Publicerat
  • Författare
är dämparen helt i aluminium och vad väger den?

Vet inte om gängorna möjligen är i stål? Den väger enligt köksvåg 460-470 gram.

Publicerat
  • Författare
Är det bara ljuddämapre el. både rekryl- och ljuddämpare? :)

Jag tror de flesta ljuddämpare dämpar rekyl minst lika bra som en bra rekyldämpare.

Publicerat
  • Författare
du närmar dig henrik klass på dina inlägg....

Är det bra eller dåligt? :P:lol:

Tack för alla positiva kommentarer :wub:

Publicerat
Jag tror de flesta ljuddämpare dämpar rekyl minst lika bra som en bra rekyldämpare.

Ok! Tack för svaret!

:wub:

Publicerat

Bössan ser onekligen ut att ha potential till att producera screamers på löpande band :lol:

Känns som att den här kan bli läskigt giftig i månadscupen :wub:

Har du skjutit något skott med dämparen på men utan hörselkåpor? hur mycket smäller det?

/Micke

Publicerat
  • Författare
Har du skjutit något skott med dämparen på men utan hörselkåpor? hur mycket smäller det?

Jajamän, och det är inga problem. Det smäller ungefär som en 22 LR med Stinger.

Publicerat
Jajamän, och det är inga problem. Det smäller ungefär som en 22 LR med Stinger.

:wub: Har du något tel nr till RCC?

/Micke

Publicerat

Rikard,

efter en del juridiskt intressant korrespondens med licenstanten i Kinna (hur nu ärendet kunde hamna där) kom min dämparlicens till 6x45:an i brevlådan i går. Jag har bestämt mig för en A-Tec TMM5, det gjorde jag i o f s redan i juni men av olika anledningar har detta ärende som du vet dragit ut på tiden ;)

Det vore intressant att få till en jämförelse mellan 6x45/A-Tec och 223rem/RCC.

En av mina absoluta favoritkulor i .224 är utan tvekan 60 grain Hornady SP som faktiskt funkade skapligt till och med i 22-250, men skall det skjutas på långa håll är det svårt att hitta ett bättre "allround alternativ" än 75 grains AMax.

Lite OT kan jag tillägga att jag satt på pass med 6x45:an igår, i första såten blev det en lite killing men det var i nästa såt som jag fick mig en tankeställare. Ut på åkern klev en vildsvinsgalt i +100kg klassen, vilket var lika roligt som oväntat. Jaktmarken ligger mellan Falköping och Ulricehamn och på denna mark har vildsvinskontakterna varit sporadiska. Nu är jag så långt från en fanatisk vildsvinsjägare man kan komma så även om jag suttit med en klass 1 bössa hade jag utan tvekan lyft på hatten eftersom vildsvin inte stod på menyn för dagen.

I övrigt kan jag bara konstatera att du verkar vara på rätt spår med bössan!

//Henrik

Publicerat

Jag har varit och klämt på en XCR idag och jag förstår att du gillar den bössan!

Jag blev väldigt tvär sugen på en sådan i 223 tycker stocken känns minst lika stabil som H-S stock på min VSSF och dessutom bättre utformad och sedan tycker jag finishen på XCR:en är trevligare än LTR som känns som sanpapper.

Publicerat
  • Författare
sedan tycker jag finishen på XCR:en är trevligare än LTR som känns som sanpapper.

Precis min tanke när jag jämförde dem på Torsbo <_<

Publicerat
  • Författare
Det vore intressant att få till en jämförelse mellan 6x45/A-Tec och 223rem/RCC.

Kan ordnas, men hur skulle jämförelsen gå till? Jag har tyvärr ingen ljudmätare i 100.000-kronorsklassen som ligger och skräpar <_<

Jag låg och provsiktade bössan igår på en klipphylla (aka Sniper's Paradise) när jag var ute på en kompis jaktmarker. Kändes jäkligt stabilt. I was ready to engage targets far far away :o

Publicerat

Hej Rikard

Din Remington studsare ser riktigt trevlig, ut har du nån aning om vad bössan väger utan sikte och dämpare?

Mvh Jocke