Publicerat Oktober 5, 200817 yr Jag har varit till Michigan på hjortjakt 4 gånger och dessa resor är riktiga budgetresor jämnfört med sydafrika. Vi bor och jagar gratis hos bekanta. Men en liten budget kan se ut såhär: Flyg t.o.r Stockholm-Detroit ca 6-7t kr. Hjortlicens 129 dollar. Mat och bränsle går på några tusenlappar under en 10 dagars vistelse. Sen kommer den stora utgiftsposten! Shopping! Första gången gjorde jag av med 20t kronor på Cabelas och andra godisaffärer för jägare. Gångerna efter det blev något billigare. Jag planerar att åka dit igen 2009. Vi har fått tillgång att jaga på ännu mer privat mark och där ska finnas gott om hjort. Men vitsvanshjorten är inte lätt att jaga. Rådjuren är synnerligen enkla i jämnförelse med hjorten.
Publicerat Oktober 5, 200817 yr Författare Absolut inte för att verka spydig, men vart vill du komma? Få till en diskussion om att jaktresor inte behöver kosta en förmögenhet och att vi som åker inte är direktörer med miljonlön. Att kunna visa att bra jakt går att ordna för en rimlig peng.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Men vitsvanshjorten är inte lätt att jaga. Rådjuren är synnerligen enkla i jämnförelse med hjorten. Nja JS, jag har som bekant prövat båda och inget av dem är "enkla" om du frågar mig och måste nog säga att våra rådjur är betydligt spattigare och försiktigare än vitsvansare. Beror förstås på miljön de lever i och hur nära/vana med människor de är. Men vore det enkelt är det ju knappast kul heller förstås.. Cabelas är nog syndens näste och kan nog göra stora hål i reskassan
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Författare Nja JS, jag har som bekant prövat båda och inget av dem är "enkla" om du frågar mig och måste nogsäga att våra rådjur är betydligt spattigare och försiktigare än vitsvansare. Beror förstås på miljön de lever i och hur nära/vana med människor de är. Men vore det enkelt är det ju knappast kul heller förstås.. Cabelas är nog syndens näste och kan nog göra stora hål i reskassan Ja, måste nog hålla med dig Roger. Rådjuren kan ju inte direkt sägas vara enkla att jaga. Men jag har sett hur spattiga vitsvansen i michigan är och det är inte alls som att smyga sig på rådjur på hemma markerna. Tror det har med jakttrycket att göra. Sen är det inte omöjligt att rådjuren på åland har ett annat beteende än de vi har i Gästrikland. Jag får väl komma över till dig en sväng och kolla om man lyckas ta ett rådjur under hösten.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Jag har varit till Michigan på hjortjakt 4 gånger och dessa resor är riktiga budgetresor jämnfört med sydafrika. Vi bor och jagar gratis hos bekanta.Men en liten budget kan se ut såhär: Flyg t.o.r Stockholm-Detroit ca 6-7t kr. Hjortlicens 129 dollar. Mat och bränsle går på några tusenlappar under en 10 dagars vistelse. Sen kommer den stora utgiftsposten! Shopping! Första gången gjorde jag av med 20t kronor på Cabelas och andra godisaffärer för jägare. Gångerna efter det blev något billigare. Jag planerar att åka dit igen 2009. Vi har fått tillgång att jaga på ännu mer privat mark och där ska finnas gott om hjort. Men vitsvanshjorten är inte lätt att jaga. Rådjuren är synnerligen enkla i jämnförelse med hjorten. för oss som inte har bekanta i usa vad kostar det extra för oss?? eller kan du kanke fixsa en bekant
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Jag har varit till Michigan på hjortjakt 4 gånger och dessa resor är riktiga budgetresor jämnfört med sydafrika. Vi bor och jagar gratis hos bekanta.Men en liten budget kan se ut såhär: Flyg t.o.r Stockholm-Detroit ca 6-7t kr. Hjortlicens 129 dollar. Mat och bränsle går på några tusenlappar under en 10 dagars vistelse. Sen kommer den stora utgiftsposten! Shopping! Första gången gjorde jag av med 20t kronor på Cabelas och andra godisaffärer för jägare. Gångerna efter det blev något billigare. Jag planerar att åka dit igen 2009. Vi har fått tillgång att jaga på ännu mer privat mark och där ska finnas gott om hjort. Men vitsvanshjorten är inte lätt att jaga. Rådjuren är synnerligen enkla i jämnförelse med hjorten. Rekommenderar jakten på dom åländska rådjuren. Jag skulle också tro att dom är vana att bli attackerade från luften som Roger säger (havsörnar) och har tendens att kolla uppåt(det gör dom inte hemma). Det ser tämligen enkelt ut att dra upp bågen i jaktfilmerna från overthere jämfört med i Åland, jag kan garantera att det är inte lätt.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Författare Rekommenderar jakten på dom åländska rådjuren. Jag skulle också tro att dom är vana att bli attackerade från luften som Roger säger (havsörnar) och har tendens att kolla uppåt(det gör dom inte hemma). Det ser tämligen enkelt ut att dra upp bågen i jaktfilmerna från overthere jämfört med i Åland, jag kan garantera att det är inte lätt. Nja, jag har haft mer problem att dra på vitsvans i Michigan än på rådjur i Åland. Vitsvansen har börjat lära sig tt titta uppåt i MI också. Då är det inte örnar dom spanar efter. Men ska man jaga utan att behöva bry sig om det så ska man välja gevär tror jag, vilket jag vägrar. Båge är vad som gäller. Vad gäller jaktfilmer så ser ju vi sällan resten av dom "180 timmar" film som inte kom med på videon, just p.g.a att skytten inte kom till skott. Buckfever och liknande jaktvideos från USA spelas oftast in på ställen som man vet har hög hjort täthet och som mer eller mindre garanterar skottchans på troféklass bockar. Har du provat att jaga vitsvans i USA ristop? Jag har jagat i South Haven alldeles vid lake michigan och en bit in nära en stad som heter Allegan. varje gång har jag sett mycket hjort men inte kommit till skott. 2 av mina medresenärer fällde varsin bock sist vi var över. Med bössa hade jag tagit flera hjortar på varje resa kan jag säga.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Författare för oss som inte har bekanta i usa vad kostar det extra för oss?? eller kan du kanke fixsa en bekant Man får se till att skaffa sig bekanta i USA. Jag började chatta med en kvinna 1997 via ICQ programmet och på den vägen är det.Dom har varit hit flera gånger och hälsat på och vi har varit dit på jakt. Hon jagar med gevär och gubben hennes med båge. Sen har det ena gett det andra och till nästa gång är vi erbjudna jakt av 3 privata landägare som är hans polare. Det är inte så svårt att få kontakt med folk såhär i internet tider. Att beställa prylar från USA går också bra då man kan få det skickat via dom och slipper tull och moms. Om du skummar igenom nätet så kommer du att hitta mängder av outfitters som erbjuder jakt till varierande kvalité och priser. Jag har en polare i Finland som några gånger varit över till en kille som heter Ben Griffin och han anordnar jakt till humana priser. 10 dagars jakt för 1800 euro. Flygbiljett tillkommer till staterna. Men då är en jakt till sydafrika billigare räknat per jaktdag. Just nu spånar jag lite på en björnjakt till kanada i juni nästa år. Det är via en kille i norge. Måste bara försöka motivera behovet av en sån resa hemma.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Just nu spånar jag lite på en björnjakt till kanada i juni nästa år. Det är via en kille i norge.Måste bara försöka motivera behovet av en sån resa hemma. de är väll inte så svårt!.... ... du måste juh för din hälsa!... .... Mvh
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare de är väll inte så svårt!.... ... du måste juh för din hälsa!... .... Mvh Tack! Jag ska genast meddela hustrun om att Dr.Mamre ordinerar björnjakt för hälsa och välbefinnande!
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Nja, jag har haft mer problem att dra på vitsvans i Michigan än på rådjur i Åland.Vitsvansen har börjat lära sig tt titta uppåt i MI också. Då är det inte örnar dom spanar efter. Men ska man jaga utan att behöva bry sig om det så ska man välja gevär tror jag, vilket jag vägrar. Båge är vad som gäller. Vad gäller jaktfilmer så ser ju vi sällan resten av dom "180 timmar" film som inte kom med på videon, just p.g.a att skytten inte kom till skott. Buckfever och liknande jaktvideos från USA spelas oftast in på ställen som man vet har hög hjort täthet och som mer eller mindre garanterar skottchans på troféklass bockar. Har du provat att jaga vitsvans i USA ristop? Jag har jagat i South Haven alldeles vid lake michigan och en bit in nära en stad som heter Allegan. varje gång har jag sett mycket hjort men inte kommit till skott. 2 av mina medresenärer fällde varsin bock sist vi var över. Med bössa hade jag tagit flera hjortar på varje resa kan jag säga. Nej faktiskt, men jag har haft nöjet att få jaga rå,kronhjort,dovhjort,axishjortar och har faktiskt med närmare eftertanke inte märkt så enorma skillnader, kanske axis allra svårast och kronhinden en bra tvåa men nog var inte dom åländska rådjuren långt efter. Men rent statistiskt sätt fälls det ca. 1,000,000 styck vitsvans+mule där borta med en båge årligen och redan den höga siffran berättar till mig sitt meddelande, dvs omöjliget verkar det inte vara även för dom många urbaniserade jägare. Du själv mätte svårighetsgraden i babianjakten med ytterst få antal fällda djur som bevis så om man använder den måttstocken är det skitlätt att skjuta vitsvans(vilket det förstås inte är).
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Nej faktiskt, men jag har haft nöjet att få jaga rå,kronhjort,dovhjort,axishjortar och har faktiskt med närmare eftertanke inte märkt så enorma skillnader, kanske axis allra svårast och kronhinden en bra tvåa men nog var inte dom åländska rådjuren långt efter. Men rent statistiskt sätt fälls det ca. 1,000,000 styck vitsvans+mule där borta med en båge årligen och redan den höga siffran berättar till mig sitt meddelande, dvs omöjliget verkar det inte vara även för dom många urbaniserade jägare.Du själv mätte svårighetsgraden i babianjakten med ytterst få antal fällda djur som bevis så om man använder den måttstocken är det skitlätt att skjuta vitsvans(vilket det förstås inte är). Ja, en miljon fällda hjortar säger ju en del. Men 3,5 miljoner bågjägare säger också en del. Det är mer folk ute i busken i USA så att säga. Då är det ju tvungen att ramla omkull en och annan hjort. Om inte med båge så kan säkert nån klubba ner en hjort med fältspaden. Det är garanterat skillnad på rådjurens skygghet i stockholms förorter och i västerbottens inland kan jag tänka mig. Babianjakt ska tydligen vara svår, enligt dom lokala killarna. Många försöker men få lyckas fick jag höra. Vårtsvin upplevde jag som lättast att jaga.