Publicerat Oktober 6, 200817 yr Jag var en snabbis till inskjutningsbanan i går, en sista koll för älgjakten, (även om jag vet att det är inskjutet, lite nojig!?). Där var man ju inte ensam veckan före älgjakten, helt normalt. Där var ett gäng med 6-7 gubbar ute i samma ärende som jag. Hälften av gubbarna hade inte bemödat sig med att öppna slutstycket på bössan där de stod och pratade, en satte sig i skjutbänken började obekymrat sikta mot tavlorna när en annan fortfarande var på väg tilbaka efter markering och gick mitt i skjutriktningen. visserligen med öppet slutstycke, men ändå! Nu var jag så flat att jag inte började tjafsa om detta med gubbarna, jag gjorde mitt och åkte, men ångrade mig naturligtvis i bilen hem. Man borde ju ha tagit en diskussion! Är det bara jag som tycker detta beteende är rent hårresande? Är det så här överallt? Är det bara jag som färsking som har skolboksdisciplin på vapenhaneringen i huvudet?
Publicerat Oktober 6, 200817 yr TYvärr rätt vanligt, ibland blir man mörkrädd. Särskilt vanligt är det bland "äldre" jägare. Om det har att göra med att dom inte har jägarexamen eller vad det är vet jag inte men bland det vanligaste man ser är att man ställer ifrån sig laddade vapen mot tex ett träd vid skottplatser.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Dessvärre tror jag inte det är någon engånsföretelse! Har spenderat många dagar som markör på skjutbanan iår och vissa bör nog ta om examen, de verkar inte "komma ihåg" hur man hanterar vapen på ett säkert sett. Det positiva i kråksången är att jag inte sett en enda ungdom som håller på på detta sätt. Det jag tycker är jobbigt är faktist alla dessa halvautomater, man ser inte om de är plundrade eller laddade Hade en situation när en man i övre medelåldern inte fick in magasinet riktigt på sin nyinköpta halvautomat inne i båset För att undvika hamna I denna situation skulle faktist jag kanske ta en kväll och sitta hemma men tomt magasin och öva få dit det, det krävden tydligen en liten "knix" för att låsa fast det, så det lossnade när han sköt första skottet pipan for åt alla möjliga håll tills han vänder sig mot skjutledaren och säger: -får jag gå ut och ladda?
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Konstaterar kallt att så är det. Man får ha gott mod när man delar banan med andra, rena turen de flesta gånger att man inte ligger vådaskjuten. Jag brukar dock säga till, lite försiktigt på mitt anspårkslösa sätt , när jag får en pipmynning rakt i ansiktet, för det tycker jag känns otrevligt.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr På skjutbanan, likväl som samhället i allmänhet, tror jag att det är många som saknar vett i skallen. Ibland fattar jag inte hur folk tänker. Om de nu tänker överhuvudtaget. En pipmynning i ansiktet och måttet är rågat för mig med, en tillsägelse i all välmening är då på sin plats...
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Slutstycken i bössan finns ingen pardon, säger till direkt! 9 av 10 fattar och river ur bulten men någon gång så har det börjat tjafsas men acceptansen för slutstycke i vapen på bana är låg så det brukar sällan bli ngr längre diskussioner. Däremot detta att provrikta... knepigt.. den som går fram är ju lyckligt ovetande så jag vet inte, är slutstycket i så ska himlen falla ned i huvudet på puckot men ligger bulten bredvid tex så.. tja jag vet inte. Jag skulle nog inte känna olust om jag visste att någon kikade igenom pipa och sikte utan slutstycke om jag stod framme vid tavlan men jag vet inte... Mvh!
Publicerat Oktober 6, 200817 yr Författare Det lustiga är att det är första gången jag ser sådant slarv. Det brukar vara bra ordning där annars, de allra flesta brukar ta slutstycket i fickan när de går fram och markerar etc. Det kanske är typiskt de som är ute i sista sekunden före älgjakten, de som tränar och kontrollskjuter regelbundet och i god tid kanske har en lite mer sund och ambitiös hållning till vapenhantering generellt.
Publicerat Oktober 6, 200817 yr På skjutbanan, likväl som samhället i allmänhet, tror jag att det är många som saknar vett i skallen.Ibland fattar jag inte hur folk tänker. Om de nu tänker överhuvudtaget. En pipmynning i ansiktet och måttet är rågat för mig med, en tillsägelse i all välmening är då på sin plats... En person kan vara smart, men folk är alltid korkade =)
Publicerat November 3, 200817 yr tycker det slarvas friskt ibland, och ofta är det gamla "jag vet bäst" gubbar