Jump to content

Hund + kiropraktier

Recommended Posts

kåtaselet

Är det någon här som har haft problem med sina hundar att dom är "sne" i ryggen? Och har då ni provat ta hunden till en kiropraktiker?

Jag undrar eftersom jag har en borderterrier som bråkade lite med en Golden i somras och satte därefter sparsamat ned höger bakben. Gå uppför trappor är lite komplicerat och han funderar varje gång hur han ska bära sig åt för att inte använda benet. Har varit till veterinären, som ordinerade vila i 20 dagar. Det blev inte bättre... Jag blev tipsad att prova en kiropraktiker. Han sa: "OJ så sned han är i korset! Och oj, den här muskeln är nästan förtvinad" Drog lite i benen på hunden och husse 350 spänn fattigare på 1 minut.

Efter det två veckors ordinerad vila kunde jag inte skönja några jätteframsteg, en snabb rusch på gräsmattan och benet var uppe igen. Att hoppa upp i baksätet på bilen försöker han med men kraften finns inte där eller så gör det för ont.

Han har alltid varit lite av fjant när det kommer till att hoppa. I konstgrytet tog det stopp vid hyllan i början, men det löste sig med en massa köttbullar. Annars brukar väl terrierraser vara väldigt hoppiga om jag inte tar fel?

Minns en gång när han var valp och hoppade upp mot mig från köksgolvet, han måste ha landat konstigt för han skrek till och haltade ett litet tag. Men efter det så var han som vanligt. Nu tror jag att det var då han blev sne, och han har tvingat sig att sluta använda den nu nästan förtvinade muskeln.

Jaktmässigt har det fungerat.. men inte så bra som jag vill. Han går ner i grytet och skäller men tröttnar relativt fort och vill därefter inte gå ner.

Nu provade jag släppa i gryt igår för första gången denna säsong. Och jag blev lite fundersam när han inte ville gå in i grytet trots att han helt uppenbart kände rävlukt. Det tog minst fem minuter innan jaktlusten tog över och han masade sig in. Därefter gjorde han sitt jobb som om han inte gjort något annat i sitt liv, den osprängbara räven låg fastnaglad i en blindgång och vi grävde ut den.

Ska på återbesök snart och betala kiropraktikern 21000 i timmen, men vad gör man inte för sin autistiske lilla vän? <_<

Vad tror ni om detta ni bättre vetandes? Tips emottages med glädje...

Jämta

Mitt enda tips är att ta hunden till veterinär igen för ordentlig genomgång och röntgen av rygg, innan ev. kiropraktikerbehandling.

Tro kan man alltid, men det passar sig bättre i kyrkan, en bra veterinär som kan skelett och leder, Strömsholm brukar ha bra veterinärer och är väl att rekomendera i detta fall, är han sne i korset så kan det vara medfött inte helt ovanligt.

Hälsningar Per

kettukiller

Jag hade problem med en av mina stövare förut. En höst så haltade han fram. Jag lät honom vila ett tag...men det fungerade inte.Fick tips att gå till en kiropraktiker...sagt å gjort. Han hittade flera låsningar och visade mig också hur tydlig skillnad det var mellan de båda sidorna. Grejen var att det var inte i framändan felet var..utan där bak..men det blev snedbelastning och till slut så klarade inte kroppen av att kompensera det hela. Ungefär så förklarade han det för mig iaf...det är många år sedan så detaljer har jag glömt. Efter besöket var han helt okej och jagade utan hälta säsongen ut.

Tror inte alla kiropraktiker har den kunskapen som krävs och det är kanske inte alltid det funkar...det är ju bara att se på sig själv, jag har varit till flera olika kiropraktiker...endel är bättre än andra...det är ju iaf värt ett försök tycker jag ifall inget annat funkar.

Hälta stelhet är oftast korsrelaterade, haltar hunden höger fram så brukar felet ligga i vänster bak, hunden kompenserar och överanvänder, det är oftare man ser stelheten än att man upptäcker hundens trasiga sida.

kåtaselet

Lite långt till Strömsholm, närmare till dig då kettukiller... vilken kiropraktiker var du till? Jag var till Zedig.

Om det nu är medfött eller orsakat av en olycka kanske inte spelar någon roll, sånt här måste ju gå att rehabilitera på något sätt. När han nu är knakad rätt så tvingas han använda den förtvinade muskeln igen = långsam förbättring? Hoppas det blir på det viset.

kettukiller

Jag var oxå till Zedig. Han tog hyfsat betalt men det blev. Tur eller skicklighet...vad vet jag..jag blev nöjd iaf.

Lite långt till Strömsholm, närmare till dig då kettukiller... vilken kiropraktiker var du till? Jag var till Zedig.

Om det nu är medfött eller orsakat av en olycka kanske inte spelar någon roll, sånt här måste ju gå att rehabilitera på något sätt. När han nu är knakad rätt så tvingas han använda den förtvinade muskeln igen = långsam förbättring? Hoppas det blir på det viset.

Är det någon här som har haft problem med sina hundar att dom är "sne" i ryggen? Och har då ni provat ta hunden till en kiropraktiker?

Jag undrar eftersom jag har en borderterrier som bråkade lite med en Golden i somras och satte därefter sparsamat ned höger bakben. Gå uppför trappor är lite komplicerat och han funderar varje gång hur han ska bära sig åt för att inte använda benet. Har varit till veterinären, som ordinerade vila i 20 dagar. Det blev inte bättre... Jag blev tipsad att prova en kiropraktiker. Han sa: "OJ så sned han är i korset! Och oj, den här muskeln är nästan förtvinad" Drog lite i benen på hunden och husse 350 spänn fattigare på 1 minut.

Efter det två veckors ordinerad vila kunde jag inte skönja några jätteframsteg, en snabb rusch på gräsmattan och benet var uppe igen. Att hoppa upp i baksätet på bilen försöker han med men kraften finns inte där eller så gör det för ont.

Han har alltid varit lite av fjant när det kommer till att hoppa. I konstgrytet tog det stopp vid hyllan i början, men det löste sig med en massa köttbullar. Annars brukar väl terrierraser vara väldigt hoppiga om jag inte tar fel?

Minns en gång när han var valp och hoppade upp mot mig från köksgolvet, han måste ha landat konstigt för han skrek till och haltade ett litet tag. Men efter det så var han som vanligt. Nu tror jag att det var då han blev sne, och han har tvingat sig att sluta använda den nu nästan förtvinade muskeln.

Jaktmässigt har det fungerat.. men inte så bra som jag vill. Han går ner i grytet och skäller men tröttnar relativt fort och vill därefter inte gå ner.

Nu provade jag släppa i gryt igår för första gången denna säsong. Och jag blev lite fundersam när han inte ville gå in i grytet trots att han helt uppenbart kände rävlukt. Det tog minst fem minuter innan jaktlusten tog över och han masade sig in. Därefter gjorde han sitt jobb som om han inte gjort något annat i sitt liv, den osprängbara räven låg fastnaglad i en blindgång och vi grävde ut den.

Ska på återbesök snart och betala kiropraktikern 21000 i timmen, men vad gör man inte för sin autistiske lilla vän? :blink:

Vad tror ni om detta ni bättre vetandes? Tips emottages med glädje...

Jag har förvisso aldrig varit till en kiropraktiker med hund (med häst dock & med bra resultat) men däremot så har jag en hund som åkte på ett misstänkt diskbråck för ett år sedan, pga snedbelastning & i samråd med veterinär så har hans rehabilitering bestått av simträning + massage. Nu masseras han en gång i månaden som "underhåll" & han har blivit som en ny hund faktiskt & framförallt så märks detta i jaktsammanhang. Tidigare kunde han också "ledsna" efter ett tag & det var aldrig något riktigt drag i honom. Nu är han tom svår att kalla ut ur gryten & jobbar med en helt annan intensitet än tidigare. Någon stjärna vill jag inte påstå att det är men det ligger nog mer på ett genetiskt plan.

Massagen kommer han att få fortsätta med livet ut & simträningen har vi trappat ner till "när tillfälle finns", dvs sommartid främst men även under köldperioder med dåligt underlag för då blir han stel.

• 10 months later...
Jag har förvisso aldrig varit till en kiropraktiker med hund (med häst dock & med bra resultat) men däremot så har jag en hund som åkte på ett misstänkt diskbråck för ett år sedan.....

Tänkvärt det här med diskbråck.....

Manipulation av ryggrad som kiropraktorer ofta sysslar med kan vara direkt kontraindicerat vid diskbråck. Diskbråck är väldigt vanligt! Ni som går till kiropraktorer eller andra kvacksalvare med ryggproblem på era hundar....fråga om och hur de uteslutit diskbråck innan de börjar manipulera kotpelaren på hunden! :rolleyes:

Ha'de / Matti