Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tyskland - inga spräckliga vildsvin?

Featured Replies

Publicerat

Hörde av en kompis att i Tyskland skulle det inte finnas några spräckliga grisar!! Säkert någon här på forumet som vet hur det ligger till. ;)

Publicerat
Hörde av en kompis att i Tyskland skulle det inte finnas några spräckliga grisar!! Säkert någon här på forumet som vet hur det ligger till. ;)

JAg vet då inte hur det ligger till men enl tex Tham så förekommer det spräckliga grisar i alla vildgrisstammar världen över.

Sant eller inte.. har ingen aning. :P

Publicerat

Har hört båda verisionerna. En del säger att det finns fläckiga grisar i alla stammar, nästa påstår att det inte finns i t.ex Tyskland. Vad som är sant vet jag inte.

Själv tycker jag det kvittar vad det är för färg på svinen, de får gärna va fläckiga för mig.

Tror föresten att det var en artikel om fläckiga grisar i någon av jakt-blaskorna nyligen. Men jag kommer inte ihåg vilken.

Publicerat
  • Författare

Ingen som varit i Tyskland och jagat gris? Bekanta?

Publicerat
Ingen som varit i Tyskland och jagat gris? Bekanta?

Har jagat en del i Tyskland, men jag kan inte minnas att vi skjutit några spräckliga grisar, vilket i sin tur inte behöver betyda att de inte finns där... :o

Men jag ska se om jag kan få ngt svar från kompisen i Tyskland..

Publicerat

Hej,

Har min jagande familj på morssidan i Tyskland. Spräckliga grisar finns där också på vissa platser, men det är inte så gott om dom som här rent procentuellt.

Publicerat
  • Författare
Hej,

Har min jagande familj på morssidan i Tyskland. Spräckliga grisar finns där också på vissa platser, men det är inte så gott om dom som här rent procentuellt.

Det svaret väntade jag på! Trodde inte de var förskonade helt.

Varför vi har så mycket inblandning av spräckliga/brokiga grisar i Sverige, tror jag beror helt på genetiska aspekter. Våra hägngrisar (vildsvin) som rymde på 70-80-talet som nu finns utspridda över stora delar av Sverige, är så mycket uppblandade av våra egna tamgrisar.

Publicerat

Det är ju rimligt att anta att det genetiska materialet (som är färskare i Sverige) spelar in. En gradvis neravling av de brokiga anlagen kommer nog att ske här också. Men lokalt räcker det ju att en vildsvinsgalt betäcker en tamsugga (planerat eller inte planerat) och dessa rymmer. Det var också lite mode att blanda in vildsvinsgener i tamgrisar som gick ute för att få dom tåligare, exempelvis Linderödsgrisarna.

Publicerat

Inga spräckliga där jag har jagat i Bayern.

Har bara sett döda ''vanliga''. För den delen kan det ju finnas, men det är väl som överallt annars, det har slunkit in lite outsourcing i aveln. Och det är ju bara bra för stammen. De spräckliga smakar väl inte annorlunda, eller...??

MVH

• 4 months later...
Publicerat
Inga spräckliga där jag har jagat i Bayern.

Har bara sett döda ''vanliga''. För den delen kan det ju finnas, men det är väl som överallt annars, det har slunkit in lite outsourcing i aveln. Och det är ju bara bra för stammen. De spräckliga smakar väl inte annorlunda, eller...??

MVH

Som det skrevs i jaktblaskan - brokighet är en numera identifierad gen som finns i hela Europa - ända ner till Kroatien. Där tror att det är ett direkt resultat av parningar av tam- och vildsvin. Dock ser man i studierna att två svarta kan få en eller flera brokiga. Så det går nog aldrig att få bort de brokiga hur vi än gör för man vet inte vilka svarta som bär på genen. Vi får helt enkelt leva med dem och jaga och skjuta precis som vanligt.

Publicerat

Spräckliga kan också vara ett tecken på inavel.

Publicerat
Spräckliga kan också vara ett tecken på inavel.

Eller inblandade linderödare långt till baka i stammen.

Publicerat

Det där med inavel har jag svårt att tro - vad grundas det på? Det skall mycket till för att inavla klövvilt.

Och Linderödare - njae. Linderödsgrisen är ju i princip en typ av hybrid mellan vildsvin och tamsvin, och som inte förädlats ytterligare.

Publicerat
Hörde av en kompis att i Tyskland skulle det inte finnas några spräckliga grisar!! Säkert någon här på forumet som vet hur det ligger till. :D

det måste vara en jävlar Jaktamateur som beretta det - iag leve och jaga i tyskland och har skyttit selv några del Viltsvin som er brun/svart/vit.

Det finnas vi faktisk överallt her hos oss! ;)-_-;):P

Waidmannsheil Storgalt

Publicerat
Det där med inavel har jag svårt att tro - vad grundas det på? Det skall mycket till för att inavla klövvilt.

Och Linderödare - njae. Linderödsgrisen är ju i princip en typ av hybrid mellan vildsvin och tamsvin, och som inte förädlats ytterligare.

för att Brokighet är en recessiv gen ? :D och för att få ut recessiva gener så avlar man ut det, men med inavel så förstärks recessiva gener. som sphinx katten. blev ju så bakåtinavlad så den recessiva genener blev en dominant gen.

rätta mig om jag har fel. ?

har ingen doktors avhandling bara studentprov i biologi ;)

Publicerat
  • Författare
det måste vara en jävlar Jaktamateur som beretta det - iag leve och jaga i tyskland och har skyttit selv några del Viltsvin som er brun/svart/vit.

Det finnas vi faktisk överallt her hos oss! :blush:^_^B):D

Waidmannsheil Storgalt

Tack, jag trodde inget annat heller. Varför skulle ni vara förskonade? En tanke var att ni har haft frilevande vildsvin länge och uppblandningen är inte lika omfattande som den vi har här.

Publicerat

Att spräckliga grisar kan vara tecken på inavel läste jag i en rapport publicerad på vildvin.se tror jag. Kommer inte riktigt ihåg.

Men det behöver ju inte betyda att det stämmer.

Publicerat
Tack, jag trodde inget annat heller. Varför skulle ni vara förskonade? En tanke var att ni har haft frilevande vildsvin länge och uppblandningen är inte lika omfattande som den vi har här.

det har blandat med tamdjur langt i baktiden - och gå aldri mer bort - det er säkert. :lol:

men jag tänka det er bra - man kjänst det igen om flokken kommer ofta i område och den spräckliga grisar lever vidare! :lol:

Storgalt

Publicerat
för att Brokighet är en recessiv gen ? :D och för att få ut recessiva gener så avlar man ut det, men med inavel så förstärks recessiva gener. som sphinx katten. blev ju så bakåtinavlad så den recessiva genener blev en dominant gen.

rätta mig om jag har fel. ?

har ingen doktors avhandling bara studentprov i biologi :P

är inte säker på att det ens är en recessiv gen! ska kolla med forskaren i fråga, för säkerhets skull. Det behöver inte nödvändigt vis vara så att inavel stärker recessiva geners uttyck, det beror ju på om grundmaterialet bär på den recessiva genen. Men finns den med från början så kan den ju såklart förmedlas vidare. Men inavel hos våra svenska vildsvin lär nog inte finnas - de härstammar ju från en hel del utsläpp och annat jox.

/jonas

Publicerat

Her finnas et film över drevjakt i tyskland - ochså med en spräckliga viltsvin!

http://www.wobbler.tv/

klicka på filmen: ein großartiges Jagderlebnis!

Storgalt