Publicerat Oktober 7, 200817 yr Jag har nu laddat mina första 6,5-55 patroner. För att se att patronlängden inte var något problem i magasinet satte jag i den första jag laddat och upptäckte till min förvåning att det var svårt att stänga slutstycket. Det borde inte vara problem med COL på 75mm men jag satte kulan lite djupare och hamnade på 73.5 vilket jag vet fungerar. Fortfarande ett motstånd men nu pressade jag ned slutstyckshandtaget med milt våld. Jag Provade resten av hylsorna och ca hälften var tröga på samma sätt. Jag laddade nu färdigt denna första lilla batch på 12 plugg, provade samtliga i loppet och ungefär hälften är tröga att stänga slutstycket på. Hur kan det komma sig när det är helkalibrerade hylsor i nya verktyg? Det är RCBShelkalibreringsverktyg. Hylsorna har gått helt upp i verktyget. Till 30-06an har jag Lee-verktyg och har skjutit ett 40tal av de jag laddat utan tillstymmelse till liknande problem, varken i min bössa eller mina två kompisar som har provskjutit i Remington 700 och Sako75. Är Leeverktygen trängre? Pressas inte hylsan ihop tillräckligt i RCBSverktyget? Är min Winchester ovanligt trång i patronläget? Framför allt, är är det farligt eller skadligt att skjuta med dessa patroner? Finns det någonting jag kan göra åt det? Tacksam för alla svar från er mer erfarna handladdare Markus
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Jag har nu laddat mina första 6,5-55 patroner. För att se att patronlängden inte var något problem i magasinet satte jag i den första jag laddat och upptäckte till min förvåning att det var svårt att stänga slutstycket. Det borde inte vara problem med COL på 75mm men jag satte kulan lite djupare och hamnade på 73.5 vilket jag vet fungerar. Fortfarande ett motstånd men nu pressade jag ned slutstyckshandtaget med milt våld. Jag Provade resten av hylsorna och ca hälften var tröga på samma sätt. Jag laddade nu färdigt denna första lilla batch på 12 plugg, provade samtliga i loppet och ungefär hälften är tröga att stänga slutstycket på. Hur kan det komma sig när det är helkalibrerade hylsor i nya verktyg? Det är RCBShelkalibreringsverktyg. Hylsorna har gått helt upp i verktyget. Till 30-06an har jag Lee-verktyg och har skjutit ett 40tal av de jag laddat utan tillstymmelse till liknande problem, varken i min bössa eller mina två kompisar som har provskjutit i Remington 700 och Sako75. Är Leeverktygen trängre? Pressas inte hylsan ihop tillräckligt i RCBSverktyget? Är min Winchester ovanligt trång i patronläget? Framför allt, är är det farligt eller skadligt att skjuta med dessa patroner? Finns det någonting jag kan göra åt det? Tacksam för alla svar från er mer erfarna handladdare Markus Inte för att jag är en erfaren handladdare, som du vet Men vad är det för fabrikat på hylsorna? Mathias sa ju att så blir det ALLTID när han laddar i S&B hylsor, att vissa blir tröga och andra inte.. sen vet vi ju som bekant inte om han hel- eller halskalibrerat.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Vrid ned verktyget något kvarts eller halvt varv till så hylsan går ngn knapp mm ytterligare in i verktyget. Ta en hylsa som inte går i och testa detta.. Jag har samma problem men jag har börjat köra hylsorna två gånger i kalibreringsverktyget och då funkar det bättre. Mvh!
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Författare Men vad är det för fabrikat på hylsorna? Norma såklart! Några av dem har jag tagit på skjutbanan i samband med älgbanan, många gubbar som inte laddar och kör med jaktmatch, mao engångskjutna men i olika bössor. Kan det ha betydelse?
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Författare Vrid ned verktyget något kvarts eller halvt varv till så hylsan går ngn knapp mm ytterligare in i verktyget. Ta en hylsa som inte går i och testa detta.. Jag har samma problem men jag har börjat köra hylsorna två gånger i kalibreringsverktyget och då funkar det bättre. Mvh! Hylshållaren går inte helt upp till verktyget så jag tror inte det går att köra upp hylsan längre. En tanke som slog mig just nu är att tändhattsutstötaren kanske sitter för långt ned så att det tar stopp mot den i hylsbotten, i så fall kommer ju inte hylsasn helt upp i kalibreringsvektyget. Jag TROR inte det men det är ju värt att kolla. På Leeverktyget hade i så fall tändhattsutstötaren glidit upp ur verktyget men så finurligt är ju inte RCBSverktyget.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr engångskjutna men i olika bössor. Kan det ha betydelse? Ska inte spela nån roll då du ändå kalibrerar dom. Har du skruvat ner verktyget max? Alltså så att den går mot hållaren när spaken är nerdragen? Hade problem med det när jag hade Lee´s alu press, funkar klockis med deras gjutjärnare. Alupressen flexade för mycket.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Mina hålsor går i botten redan innan spaken är helt nedfälld, sista biten jag trycker till så syns inte att det gör någon egentlig nytta men tja hylsorna verkar fungera iaf. Mvh!
Publicerat Oktober 7, 200817 yr om du följer rcbs instruktioner för helkalibreringsverktyger ska du skruva ner verktyget tills det möter hylshållaren, sen skruva ner det yttligare 1/8 - 1/4 varv så allt spel försvinner. har du mätat "låsmåttet" mellan en kalibrerad hylsa jämte en hylsa skjuten i ditt vapen ? själv ställer jag in verktyget enligt mats instruktioner på det andra forumet och pressar tillbaka bröstet 0,02 mm
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Författare om du följer rcbs instruktioner för helkalibreringsverktyger ska du skruva ner verktyget tills det möter hylshållaren, sen skruva ner det yttligare 1/8 - 1/4 varv så allt spel försvinner.har du mätat "låsmåttet" mellan en kalibrerad hylsa jämte en hylsa skjuten i ditt vapen ? själv ställer jag in verktyget enligt mats instruktioner på det andra forumet och pressar tillbaka bröstet 0,02 mm Jag har följt instuksen från RCBS.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Går det tungt när du drar ner hylsan ur verktyget? Om det gör det så testa att smörja insidan av halsen så du inte sträcker hylsan Edit: Glömde att varna dig om det går tungt att stänga bulten så finns risken att låsklackarna skär om du inte håller dem väl smorda
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Författare Går det tungt när du drar ner hylsan ur verktyget?Om det gör det så testa att smörja insidan av halsen så du inte sträcker hylsan Edit: Glömde att varna dig om det går tungt att stänga bulten så finns risken att låsklackarna skär om du inte håller dem väl smorda Det går mycket tyngre att kalibrera 30-06hylsorna, både upp och ned. Vet inte om det bror på att det är större hylsor? Tycker inte det skulle vara någon skillnad men jag ska testa att smörja insidan av av halsen. Det har ju inte varit några som helst problem med 30-06, jag blir så förb***at trött på sådant häringa strul. Jag vill bara att det ska funka!
Publicerat Oktober 7, 200817 yr smörjer du inte insidan på hylshalsarna finns det risk att du sträcker hylsan så den blir längre när kulan formar halsen på väg upp.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Hylshållaren går inte helt upp till verktyget så jag tror inte det går att köra upp hylsan längre. Här har du problemet. Dina hylsor är inte helkalibrerade. Har du samma fabrikat på hylshållare och die, så skall du kunna mötas med dem. Se till att ställa in verktyget riktigt.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Författare Här har du problemet. Dina hylsor är inte helkalibrerade.Har du samma fabrikat på hylshållare och die, så skall du kunna mötas med dem. Se till att ställa in verktyget riktigt. TACK! En enkel justeringsfråga mao, precis vad jag behövde höra nu när jag börjat misströsta.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Framför allt, är är det farligt eller skadligt att skjuta med dessa patroner?Markus Nu är jag ingen laddare själv så jag ska vara ytterst försiktig med uttalanden men jag har handladdad ammo som jag skjuter med. Min erfarenhet säger att om någon eller några hylsor är för stora så att det går trögt att stänga slutstycket (på hylsbotten kan man se om det finns skrapmärken) så går det ändå bra att skjuta med dem. Jag har då inte haft några problem med detta. Om det farligt eller inte vet jag inte men min handladdare påstår att om slutstycket går att stänga så är det bara att skjuta (i princip). Och det har funkat för mig. Anledningen till att hylsan är för lång lämnar jag med varm hand över till andra att svara på.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Författare Tack för alla svar, underbart att få lite stöd när man sitter ensam och ömsom kliar sig i huvudet, ömsom sliter sitt hår BB hade lösningen, så enkelt, bara att tänka lite längre än att läsa RCBS-instruktionerna. Det krävdes mer är ett kvarts varv för att få hylshållaren i kontakt med verktyget vid kalibrering. Skulle tro det beror på att hävarmen flexar lite vid belastning. Nu j***ar ska här laddas å skjutas!!! Synd bara att älgjakten kommer i vägen
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Om det farligt eller inte vet jag inte men min handladdare påstår att om slutstycket går att stänga så är det bara att skjuta (i princip). Och det har funkat för mig. Varning, du kan även ligga på minus i friflykt och det är därför det går trögt att stänga! Har själv provat med brusten tändhatt som resultat.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Tack för alla svar, underbart att få lite stöd när man sitter ensam och ömsom kliar sig i huvudet, ömsom sliter sitt hår BB hade lösningen, så enkelt, bara att tänka lite längre än att läsa RCBS-instruktionerna. Det krävdes mer är ett kvarts varv för att få hylshållaren i kontakt med verktyget vid kalibrering. Skulle tro det beror på att hävarmen flexar lite vid belastning. Nu j***ar ska här laddas å skjutas!!! Synd bara att älgjakten kommer i vägen Står det inte i instruktionerna att du ska höjja hylshållaren till maxläget och sen skruva ner ladverktyget tills det tar emot i hylshållaren? Hur kan då 1/8 varv till göra att det INTE tar?? Använder du den lilla runda filtspacern? den är till för kulisättningsverktyget.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Står det inte i instruktionerna att du ska höjja hylshållaren till maxläget och sen skruva ner ladverktyget tills det tar emot i hylshållaren? Hur kan då 1/8 varv till göra att det INTE tar?? Använder du den lilla runda filtspacern? den är till för kulisättningsverktyget. Jag har nu fått det att funger och tror att jag kommit på varför det strulade lite. Verktyget går helt ned mot hylshållaren utan belastning, men med en hylsa i blir det så trögt den sista biten, ca 2mm, att hävarmen flexar lite. När jag monterat pressen i hyvelbänken tar då nedersta delen, där mekanismen sitter ledad, i mot hyvelbänken och hylsan går inte helt upp, det tar helt enkelt stopp mot bänken, genom att skruva ned verktyget en bit till så kommer hylsan upp i verktyget utan att hävarmen går i botten.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Varning, du kan även ligga på minus i friflykt och det är därför det går trögt att stänga! Har själv provat med brusten tändhatt som resultat. Minus i friflykt?? Som jag sade, jag är ingen handladdare så jag är rätt kass på sånt här. Men du får hemskt gärna förklara. Övningsammon går ju utan preblem, det är endast några handladdade som ibland kärvar.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Nu är jag ingen laddare själv så jag ska vara ytterst försiktig med uttalanden men jag har handladdad ammo som jag skjuter med. Min erfarenhet säger att om någon eller några hylsor är för stora så att det går trögt att stänga slutstycket (på hylsbotten kan man se om det finns skrapmärken) så går det ändå bra att skjuta med dem. Jag har då inte haft några problem med detta. Om det farligt eller inte vet jag inte men min handladdare påstår att om slutstycket går att stänga så är det bara att skjuta (i princip). Och det har funkat för mig. Anledningen till att hylsan är för lång lämnar jag med varm hand över till andra att svara på. Minus i friflykt?? Som jag sade, jag är ingen handladdare så jag är rätt kass på sånt här. Men du får hemskt gärna förklara. Övningsammon går ju utan preblem, det är endast några handladdade som ibland kärvar. Hylsan får inte vara "för" lång. Det finns tydligt angivna maximimått på hylsor, och i laddtabeller också i de flesta fall ett trimningsmått, som ligger några tiondels mm under maximåttet. Är hylsan för lång, så kommer den att hålla fast kulan för hårt då den pressas in i kammaren på geväret, med okontrollerbar tryckökning som följd. Vad gäller när din handladdare säger att "det är inga problem"... Ja, då står vi igen och pratar säkerhet och handladdning. När du laddar själv så vet du vad du gör, och varför patronerna beter sig på ett visst sätt i ditt gevär. Gör du t ex bara en delvis helkalibrering, eller halskalibrerar, så vet du att det kan bli vissa - efter första omladdningen, eller kanske andra eller tredje - patroner som går lite trögare att kamra. Detta är inget akut alarmerande, utan ett uppförande som man förväntar sig i viss mån. Ska vi sedan ta upp Alla orsaker som kan ge trög slutstycksgång....ja då blir detta inlägget så långt att du inte vill läsa det. Bättre då att skaffa sig en bra manual, och lära sig att ladda Rätt - för det går inte att göra på så många olika sätt. Jag skulle aldrig använda hemmaladdade skott som jag inte gjort själv. "Minus i friflykt"? Ja, det torde vara helt omöjligt att göra utan att få ett antal varningssignaler som man helt struntar i. Att inte ha någon friflykt alls, är illa nog, men att hamna på minus innebär ju att patronen är så lång att vi pressar tillbaka kulan ytterligare ned i hylsan när vi stänger slutstycket! Att laborera med friflykt över huvud taget för handladdare som gör jaktpatroner är minst sagt onödigt och meningslöst. Du ska bara veta hur lång den maximalt kan bli för en viss kula, och se till att ladd-data anger en kortare patronlängd - absolut minimum en millimeter under, personligen lägger jag mig gärna flera mm under. Mixtrande med friflykt är ett riskmoment man lätt kan undvara vid tillverkning av jaktammunition. Dessutom krävs det bättre kunnande i själva handladdningen, bättre vapen än standard, och inte minst bättre skyttar än medelsvensson för att det skall ha någon betydelse alls. Problemet med friflykt är dessutom att de längsta kulorna, som frestar till att minska friflykten, ofta idag är de homogena kulorna i ren koppar, som dessutom då är hårdare och borde ha större friflykt än de med blykärna för att hålla sig i rejält tilltagna säkerhetszoner. Använd kända ladd-data, följ dem minutiöst - handladdning är en exakt vetenskap och lämnar inget utrymmer för "kanske" eller "ungefär" - både beträffande hylslängder, patronlängder, tändhattar, krutsorter och krutmängder och använd vilka hylsor du vill - men blanda inte fabrikaten - och för detaljerade anteckningar över vad du gjort, så är handladdningen en trevlig, säker och ekonomiskt försvarbar syssla.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Du har helt rätt i ditt resonemang BB ,men menar ni med minus friflyckt att man laddar med kulan i bommen så är det vanligt att man gör så vid precisions skytte så sätts kulan ofta några tiondelar in i bommarna. Det innebär inte att den pressas tillbaka i hylsan utan att kulan pressas in i pipan och det är ingen fara med det. Dock skall man undvika att ladda så för jakt ändamål då risken finns att kulan fastnar i pipan om du gör patron ur utan att skjuta med följd att du har krut fulla låset och en kula som sitter kvar i pipan. Så precis som du säger är detta inget för normala jakt patroner och man behöver ett rätt välskjutande gevär innan du har någon nytta av sådana laddningar.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Du har helt rätt i ditt resonemang BB ,men menar ni med minus friflyckt att man laddar med kulan i bommen så är det vanligt att man gör så vid precisions skytte så sätts kulan ofta några tiondelar in i bommarna. Det innebär inte att den pressas tillbaka i hylsan utan att kulan pressas in i pipan och det är ingen fara med det. Jag undviker för det mesta att säga att någon har "fel" när jag sitter och skriver i Jaktsnack, men här är ett av de tillfällen då jag nog gör det... Att i en tråd, startad av en nybörjare i handladdning påstå att det är oväsentligt om kulan har friflykt eller ej, och att friflykten bara är till för att försäkra sig om att man kan göra patron ur utan att kulan fastnar i loppet, är direkt farligt. Det finns många som laddar utan friflykt av olika anledningar, men de har - eller Ska ha - laddat mycket och känner sitt vapen och vet hur man upptäcker tryckförändringar och har mätutrustning och kunnande i handhavandet av dessa för att ändå kunna skjuta säkert. Det är därför jag i så gott som alla inlägg som handlar om handladdning, slår ett slag för nödvändigheten att Använd riktiga ladd-data, och Läs Erkända böcker som avhandlar ämnet!
Publicerat Oktober 10, 200817 yr det brukar hända mej också ibland att jag får svårt att stänga slutstycket eftter et par smällar