Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En fantastisk upplevelse

Featured Replies

Publicerat

Förra torsdagen då jag precis satt mig i mitt orrskydd, fick jag höra ett grymtande och frustande bara ca 100 meter bort. Nu äntligen får jag se en björn tänkte jag, men nä...det var tre stycken älgar som var fullt kom ut fullt synliga framför mig. Det var två tjurar och en ko, ena tjuren var en ståtlig skovel och den andra en ivrig liten pinntjur. Pinntjuren försökte att uppvakta kon hela tiden och skoveln prang fram och tillbaka för att jaga bort den pilska lilltjuren. Det var helt otroligt skådespel som höll på minst en timma, där kon sakta gick omkring och stilade, medans stor tjuren frustade och sprättade måssa och jagade iväg pinntjuren.

Jag måste säga att pinntjuren måste bli en lovande kandidat till korna, med tanke på hur envis han var. :o

Det är första gången som jag varit med om detta och det var fantastiskt roligt att få denna natur upplevelse.

Publicerat

Kul! är nog inte många som fått vara med om en sådan uppvisning...

Publicerat

Det är alltid kul när man får vara med om en sådan upplevelse! Lite speciellt är det ju också. Jag har själv varit med om nästa steg när en tjur satte på kon, och detta var under tiden utanför Aneby där jag hade stugan då. :o

Publicerat
Det är alltid kul när man får vara med om en sådan upplevelse! Lite speciellt är det ju också. Jag har själv varit med om nästa steg när en tjur satte på kon, och detta var under tiden utanför Aneby där jag hade stugan då. :D

I småland är vi ju inte mycket för sånt där fjanteri utan det är mer pang på.. Gäller nog även älgar.. :o

Jag retades med en tjur hemma bakom huset i går.. Lyssa på hur snäll han låter.. ;)

http://jaktomat.blogspot.com/2008/10/lglocksfilm.html

Publicerat
Förra torsdagen då jag precis satt mig i mitt orrskydd, fick jag höra ett grymtande och frustande bara ca 100 meter bort. Nu äntligen får jag se en björn tänkte jag, men nä...det var tre stycken älgar som var fullt kom ut fullt synliga framför mig. Det var två tjurar och en ko, ena tjuren var en ståtlig skovel och den andra en ivrig liten pinntjur. Pinntjuren försökte att uppvakta kon hela tiden och skoveln prang fram och tillbaka för att jaga bort den pilska lilltjuren. Det var helt otroligt skådespel som höll på minst en timma, där kon sakta gick omkring och stilade, medans stor tjuren frustade och sprättade måssa och jagade iväg pinntjuren.

Jag måste säga att pinntjuren måste bli en lovande kandidat till korna, med tanke på hur envis han var. B)

Det är första gången som jag varit med om detta och det var fantastiskt roligt att få denna natur upplevelse.

Visst är det mäktigt att få sitta som åskådare vid sådana här tillfällen..? :lol:

I småland är vi ju inte mycket för sånt där fjanteri utan det är mer pang på.. Gäller nog även älgar.. :D

Jag retades med en tjur hemma bakom huset i går.. Lyssa på hur snäll han låter.. :D

http://jaktomat.blogspot.com/2008/10/lglocksfilm.html

Den elakaste trådkapning jag sett i Jaktsnack... B)

Man blir ju helt begeistrad! Jag lockar själv in en hel del älgar varje år, men har aldrig lyckat på jakten. Älgjaktstiden är ju satt här i de södra delarna av landet till att vara efter brunsten, och det har de lyckats bra med.

Publicerat
Den elakaste trådkapning jag sett i Jaktsnack... :P

:blush: Du har rätt.. jag skäms.. :blush:

Publicerat

Härlig upplevelse Hallen, men var är bilderna :blush:

Häftig filmsnutt MaxW :o

Själv var jag ute i stugan och lockade under fredagen och lördagen.

På det första stället fick jag direkt kontakt med en tjur, den kom sakta närmare utan att jag lyckades få syn på den.

Efter en stund svarade ytteligare en tjur uppifrån ett berg och efter lite samspråk med han hör jag hur älgen skenar nerifrån berget och mot mig, spännande värre.

Ser och hör hur småbjörkar knäcks och hur tjuren slår hornen i det som kommer ivägen.

Den första älgen börjar nu också röra på sig bort från mig och jag hör hur han försvinner i fjärran.

Tror att han helt enkelt kände sig för liten och drog, då älg nummer två hade ett mycket mörkare och brutalare läte.

Fick tyvärr inte syn på någon av älgarna, annars hade ni fått se bilder då telezoomen satt på kameran.

Under fågeljakten dagen efter testade jag dra iväg några kontaktläten och se, svar igen.

Denna älg höll sig först på långt avstånd, men efter att ha kört kons brunstläte kom han som ett skott :P

Men tyvärr höll inte den äldre hunden tyst utan drog iväg några skall precis som älgen var på väg ut på det lilla hygge jag stod på :blush:

Detta lockande utan bössa i hand är jäkligt nyttigt, då du lär dig "prata" med älgarna i lugn och ro.

Så ut och testa detta, det är otroligt spännande och roligt.

Publicerat

Häftig känsla!

Kul! :blush:

Publicerat
Detta lockande utan bössa i hand är jäkligt nyttigt, då du lär dig "prata" med älgarna i lugn och ro.

Så ut och testa detta, det är otroligt spännande och roligt.

Det är riktigt skoj då det funkar. Just nu så verkar det vra i högbrunst här i småland så de är ganska lätta att locka in. Till och med sonen lyckades får en pinntjur att svara förra fredagen. Dottern försökte ju men gick så där bra.. ;) Hon är ju bara hälften så gammal, dvs 2.. :lol:

Publicerat

Kul när dom kommer på lock! ^_^

Publicerat

Visst är det häftigt !

För många år sedan, under harjakten, satt jag på en stubbe på ett hygge. Ut kommer en älgko och strax efter en skaplig tjur.

Det tog inte många svängar innan han kunde stoppa in den.............jag trodde inte mina sinnen......att få uppleva något sådant......

Det var lugnt och fridfullt, tills jag hörde ...........oink,oink,oink............då kommer en liten kalv springandes från skogen ut på hygget.

''Var är du mamma....vad gör du...??''

En gång har jag sett rådjuren para sig, men det kanske är vanligare att få se detta. Iaf i söder, där det finns gott om rå.

MVH Ellie