Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8,57js.bra eller dålig?

Featured Replies

Publicerat

hejsan..

Jag har en 8,57js som ja är riktigt nöjd med. Men senaste tiden har ja hört många som säger att kulbanan är som på en potatiskastare.

Jag tycker absolut inte de stämmer. Jag har hört många äldre som sagt att 8,57js är en av dom bästa älgkalibrarna.

Nu till frågan. Vad tycker ni här på forumet om 8,57js. tar gärna imot åsikter som är grundad på ballistiktest och egna erfarenheter.

gissningar har ja fått nog av.

Publicerat

Kalibern har ju ingen spikrak kulbana. Men är absolut ingen "potatiskastare"!

Kollade lite snabbt på Normas ballistikprogram och fabriksladdad Oryx i 8X57.

Skjuter du in den på 150 m så har den ett max överslag på 38 mm @ 90 meter. På 180 meter så ligger kulan 50 mm under riktpunkten.

Alltså är kulbanan ganska lik vilken standard kaliber som helst. Med den laddningen och inskjutningen håller du mitt i på en räv ut till 170 meter med gott samvete.

Publicerat

Har haft två studsare i 8x57js, kalibern gör allt man kan begära av den.

Faktiskt så är jag benägen att påstå att av alla mina klass1 kalibrar jag haft så har 8x57 gett mig kortast flyktsträckor mot älg och hjort vid centrala kroppskott.

Inte är det någon potatiskastare inte men inte heller någon långhållspatron.

Kanske en av de bästa drevjaktspatronerna däremot :blush:

/Micke

Publicerat

Hej,

Ganska löjligt att utnämna nån kaliber för potatiskastare. Vad menas med det? Vad är den exakta definitionen av en potatiskaliber kontra en flackskjutande? Det är ju relativa begrepp.

Som jämförelse med Sajmons siffor har en Oryx i 308w 11,7 gram en bantopp på 36 mm. 2 mm skillnad! Som ett potatischips ungefär, inte mer..... :blush:

/Må

Publicerat

Jag har en äldre HVA 8x57Js och maken till skönare bössor att skjuta får man leta efter, mjuk och fin rekyl vs 30-06, gör jobbet

hur bra som helst, har bara öppna riktmedel idag men skall lämna till vapenverkstan för montering av klackar!

Publicerat
Jag har en äldre HVA 8x57Js och maken till skönare bössor att skjuta får man leta efter, mjuk och fin rekyl vs 30-06, gör jobbet

hur bra som helst, har bara öppna riktmedel idag men skall lämna till vapenverkstan för montering av klackar!

Rekylen är verkligen fin, skjuter hellre med min DS i 8x57 JSR än med min 308 trots att DS väger 1.5 kg mindre.

mvh

Publicerat

Jag kan bara säga att jag propagerat för kalibern så fort jag kommer åt ^_^ Trevlig rekyl rejält med död och billig. Precis allt man kan önska.

Publicerat

Ypperlig klass 1 patron för våra nordiska förhållanden.

...och "potatiskastare" ser jag inte som ett skällsord. Jag kastar rätt stora potatisar med min .375'a också, och potatis - till skillnad från ärtor - i viltet, ger större hål...

Publicerat
  • Författare

tackar för alla svaren!

När ni nämner rekylen så håller jag helt med. Inga som helst problem att ligga ner och skjuta med 8,57an:)