Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kan man låna en hagelbössa fast man inte har licens på en

Featured Replies

Publicerat

som rubriken lyder.. så undrar jag om man skulle kunna skriva en lånelicens på en hagelbössa fast jag inte har lisens på en sån än? :lol:

fast ajg har licens på både en klass1 bössa o en 22lr ;)

skulle behöva ha en hagelbössa imorgon då vi ska ajga med en rävstövare imogån på skolan ;)

Publicerat

Nej. Det är heller inte tillåtet att låna ut vapen mellan jägare utan lånelicens utfärdad polisen. Endast uppsiktsjakt tillåten, och då pratar man om "armlängds avstånd" mellan låntagare och vapeninnehavare.

Publicerat
  • Författare
Nej. Det är heller inte tillåtet att låna ut vapen mellan jägare utan lånelicens utfärdad polisen. Endast uppsiktsjakt tillåten, och då pratar man om "armlängds avstånd" mellan låntagare och vapeninnehavare.

så du menar att jag inte kan låna en hagelbössa av min pappa om vi skriver en lånelicens på den till mej ^_^

fast jag har licens på stutsare

Publicerat
så du menar att jag inte kan låna en hagelbössa av min pappa om vi skriver en lånelicens på den till mej ^_^

fast jag har licens på stutsare

Ja, det menar jag.

Edit: Man får alltså låna vapen av annan, om man har egna licenser i den klass som lånet innebär. För studsare gäller att har man licens på ett klass 1 vapen får alla övriga studsarklasser lånas. Hagel mot hagel, och kombi mot kombi, eller så måste man ha licens på en studsare i samma klass eller högre som kulpipan på kombin, och en licens för ett hagelgevär.

Publicerat
Ja, det menar jag.

Och även om du hade licens på hagelgevär, eller haft en, så skulle du och din far få knalla ned till polisen och lämna in en lånelicensansökan.

Man får inte längre skriva lånelicenser mellan även godkända brukare som man fick förr.

Får man inte låna fritt inom familjen numera?

mvh

Publicerat
Ja, det menar jag.

Och även om du hade licens på hagelgevär, eller haft en, så skulle du och din far få knalla ned till polisen och lämna in en lånelicensansökan.

Man får inte längre skriva lånelicenser mellan även godkända brukare som man fick förr.

Va?

Detta var helt nytt för mig. När började detta gälla?

Publicerat
  • Författare

vet ingenting om det jag,

värkar vara konstigt. kanske dax att söka på sbs snart då ^_^

Publicerat
vet ingenting om det jag,

värkar vara konstigt. kanske dax att söka på sbs snart då ^_^

Kollat lite mer och som jag tyder det hela borde du få låna din fars bössa utan att skriva någon lånehandling förutsatt att du har klarat jägarexamen för hagelgevär! Rätta mig gärna om jag har fel!

mvh

Publicerat
Får man inte låna fritt inom familjen numera?

mvh

Va?

Detta var helt nytt för mig. När började detta gälla?

Nu blev jag osäker, så vi går rakt till polisen och kollar:

Har man en licens på hagelpang, så får man låna en hagelpang. Har man en klass 1 studsare så får man också låna alla klasser av kulgevär. För att få låna en kombi, skall man ha licens på en kombi. I alla fall skall man då fylla i följande papir:

http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/15..._551_4_0408.pdf

Annars gäller, kopierat rakt ur FAP:

"För att självständigt låna ett skjutvapen krävs, enligt 3 kap. 9 §

vapenlagen, tillstånd från polismyndigheten. Sådant tillstånd krävs

dock, enligt 3 kap. 1 a § vapenlagen, inte för den som innehar vapen

av motsvarande typ, om det är fråga om uppsiktsutlåning eller om

lånet avser start- eller signalvapen.

Lånetillstånd får, enligt 7 kap. 3 § vapenförordningen, meddelas

för jakt eller målskjutning. Föreligger synnerliga skäl att meddela

lånetillstånd även för annat ändamål skall Rikspolisstyrelsens

yttrande inhämtas.

Den prövning som görs innan ett lånetillstånd meddelas bör gå till

på liknande sätt som när en ansökan om innehav av vapen prövas. "

Bara jägarexamen gäller inte, utan man skall vara tillståndspliktigt utredd, alltså polisens skall ha behandlat en licens i samma klass för den som vill låna ett vapen, som den klassen vapnet har.

Blanda Aldrig ihop jägarexamen med vapentillstånd!

Publicerat

Jösses va pundigt ^_^

Om jag lånar ut ett vapen ligger ansvaret (borde göra) hos mig, skulle juh aldrig låna ut om jag inte litade

100% till vederbörande lämplighet!

Byråkrati *suckar*...

Publicerat
  • Författare
Jösses va pundigt ^_^

Om jag lånar ut ett vapen ligger ansvaret (borde göra) hos mig, skulle juh aldrig låna ut om jag inte litade

100% till vederbörande lämplighet!

Byråkrati *suckar*...

holler med dej jag Hylsan ansvaret borde ligg apå den som har vapnet vid det tilfället

men nu vet jag att jag inte kan ha hagelpangen med mej imorgon, får väll vänta tills de går igryt så man får avfånga dom med pisolen ;)

Publicerat
Kollat lite mer och som jag tyder det hela borde du få låna din fars bössa utan att skriva någon lånehandling förutsatt att du har klarat jägarexamen för hagelgevär! Rätta mig gärna om jag har fel!

mvh

Du har fel. Farligt fel...

"Medför någon vapen utan att kunna uppvisa handling som

berättigar honom att inneha vapnet, får detta omhändertas av

bl.a. polisman och förordnad jakttillsynsman (12 kap 5 och 6

§§ vapenförordningen)."

Och Jägarexamen är ett villkor för att få vapentillstånd för ändamål jakt. Ingenting annat. Du är ju inte med i polisens kollade register bara för att du tagit jägarexamen.

Knallar du omkring med ett vapen, oavsett ändamål, skall du ha tillstånd av polisen för det vapnet och ändamålet eller ett i motsvarande klass för samma ändamål!!! ^_^

Publicerat

Det verkar finnas lite lösa trådar om vad som gäller fortfarande. Som jag har uppfattat lagstiftningen så är svaret på den ursprungliga frågan:

- Som huvudregel nej. Du får inte låna en hagelbössa om du inte själv har lincens för en. Du får endast låna vapen av samma typ som du själv har

tillstånd för. Som BB sade, hagel mot hagel, kul mot kula etc. Vill du ändå låna en hagelbrakare och du är ute i god tid så kan du nästa gång ansöka hos

Polisen att få låna en hagelbrakare. Huvudregeln är alltså nej, men du kan gå till Polisen och få en lånelicens. OBS att man inte behöver kuta till Polisen för

att få en lånelincens om man lånar ett vapen av samma slag.

- Mats_bengt undrade om familjen. Du behöver inte ha någon lånehandling om du lånar ut vapen inom familjen eller någon i ditt hushåll. Dock måste du ha

vapeninnehavarens tillståndsbevis (lincens) med dig.

- Formkrav? dvs, vad ska finnas nedskrivet. Ja. Vapentyp, överlåtarens och upplåtarens namn och personnummer, datum, lånetid samt tillverkningsnummer

skall finnas på papper. Ingen speciellt papper från Polisen eller annan myndighet behövs egentligen. Ni kan skriva det på en jaktkeps om ni vill,

huvudsaken är att det är nedskrivit. Bevittnat av två trovärdiga personer är inte fel. Sen har Polisens och jägareförbundet bra och enkla papper som kan

vara bra att ha. (lån inom familjen är alltså undantaget från dessa krav).

- I övrigt gäller att det ska utlånas för samma ändamål som licensen avser, dvs jakt för oss här. Utlåningen får ske i högst två veckor.

Hoppas det blev lite klarare :unsure:

Publicerat
Som BB sade, hagel mot hagel, kul mot kula etc. Vill du ändå låna en hagelbrakare och du är ute i god tid så kan du nästa gång ansöka hos

Polisen att få låna en hagelbrakare. Huvudregeln är alltså nej, men du kan gå till Polisen och få en lånelicens.

En liten rättelse här bara.. Har du en komplett jägarexamen men inte vapen i alla klasser kan du ansöka om ett Lånetillstånd hos polisen har du ett sådant så kan du låna vapen av kompisar etc. trots att du inte har vapen i klassen som lånet avser. Givetvis måste man även skriva en lånelicens trots att man har lånetillstånd..

Publicerat
En liten rättelse här bara.. Har du en komplett jägarexamen men inte vapen i alla klasser kan du ansöka om ett Lånetillstånd hos polisen har du ett sådant så kan du låna vapen av kompisar etc. trots att du inte har vapen i klassen som lånet avser. Givetvis måste man även skriva en lånelicens trots att man har lånetillstånd..

Helt rätt. Lånetillstånd ska det vara :(

Publicerat
- Mats_bengt undrade om familjen. Du behöver inte ha någon lånehandling om du lånar ut vapen inom familjen eller någon i ditt hushåll. Dock måste du ha

vapeninnehavarens tillståndsbevis (lincens) med dig.

Vart hittade du detta? Det går stick i stäv med Polisens FAP.

Förbaskat vad krångligt detta blev då...och det står på Polisens sida, att de har förenklat så bra, så bra...

Publicerat
Vart hittade du detta? Det går stick i stäv med Polisens FAP.

Förbaskat vad krångligt detta blev då...och det står på Polisens sida, att de har förenklat så bra, så bra...

Nu blir det lite "paragrarytteri" här men det är vapenlagen och vapenförordningen som reglerar det hela (som jag har förstått det).

Vapenlagen

3 kap. Utlåning av skjutvapen

1 § Ett tillståndspliktigt skjutvapen får inte lånas ut till någon annan än den som har tillstånd att inneha vapnet.

Trots första stycket får utlåning ske i de fall som anges i 1 a och 7 §§. Lag (2006:386).

1 a § Den som har rätt att inneha ett skjutvapen får vid enstaka tillfällen låna ut vapnet om

1. utlåningen sker för samma ändamål som utlånarens tillstånd avser,

2. utlåningen avser en tid om högst två veckor, och

3. låntagaren har tillstånd enligt 9 § att låna skjutvapen. (detta är om man går till Polisen och ansöker om tillstånd)

Sådant tillstånd som avses i första stycket 3 krävs dock inte om

1. låntagaren har tillstånd att inneha vapen av samma typ som lånet avser,

2. vapnet innehas och används under långivarens uppsikt, under uppsikt av någon annan person som har godkänts av polismyndigheten att närvara vid provskjutning eller under uppsikt av en sådan sammanslutning som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen, eller

3. lånet avser ett start- eller signalvapen. Lag (2006:386).

Vapenförordningen

7 kap. Utlåning av skjutvapen

1 § Vid utlåning av skjutvapen skall intyg om lånet överlämnas till låntagaren, om inte vapnet innehas uteslutande i upplåtarens närvaro.

Vid utlåning från enskild vapeninnehavare till medlem av hans familj eller hushåll eller, beträffande gasvapen, till anställd i och för dennes tjänst får vapeninnehavarens tillstånds- eller deklarationsbevis överlämnas i stället för låneintyg.

Vapenlagen är "ramen" för regleringen och förordningen fyller ut och preciserar den i vissa delar.

Hittar du något annat på Polisens sida så vore det intresant att ta del av. Jag kan ju ha missuppfattat något??

Publicerat

Det är Vapenförordningen 7 kap 1§ som jag inte sett på polisens sida. Vapenlagen står däremot där. Det står mycket tydligt på polis-sidan att man måste ha ett lånebevis.

Visst blir det lite paragrafrytteri, men det här är ganska intressant, och vi måste rida runt lite bland paragrafer och förordningar ibland, vi jägare... :rolleyes:

Publicerat
Det är Vapenförordningen 7 kap 1§ som jag inte sett på polisens sida. Vapenlagen står däremot där. Det står mycket tydligt på polis-sidan att man måste ha ett lånebevis.

Visst blir det lite paragrafrytteri, men det här är ganska intressant, och vi måste rida runt lite bland paragrafer och förordningar ibland, vi jägare... :rolleyes:

Hmm.....kan det vara det tillstånd som avses i VapenL 3 kap 1a§ punkten 3 som Polisen syftar på? "§ 9 tillstånd" eller vad man ska kalla det för. Lagen är ju uppbyggd på så sätt att tillstånd från Polisen är huvudreglen men det finns undantag och dessa anges i 3:1a st 2 p 1-3 VapenL. Det är dessa undantag som vi jägare lär oss är det normala, dvs. att vi kan låna vapen av samma slag utan att behöva få tillstånd från Polisen (3:1a st 2 p 1).

Eller står det att man måste ha ett lånebevis även om det är inom familjen? I så fall är det lite skumt. Länka gärna sidan så vi kan kika på det.

Här är det länkar till vapenlagen och förordningen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960067.HTM

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960070.HTM

Publicerat
Och här länken till FAP

http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/47...PSFS2006_12.pdf

Kvällslektyren räddad.. :rolleyes:

Tack :wub:

Har läst avsnittet om utlåning men hittar inte något om familjemedlem. Antingen så utelämnas det medvetet eller så har texten om undantaget prioriterats bort av någon anledning. Jag mailar och frågar....

Publicerat

Ingen av er som orkar bemöda sig att ringa och fråga vapenhandläggarna på den lokala stationen så slipper ni lusläsa fappen? =)

Publicerat
Ingen av er som orkar bemöda sig att ringa och fråga vapenhandläggarna på den lokala stationen så slipper ni lusläsa fappen? =)

..åh...du känner inte kvinnan på vapenhandläggningen här hemma... Hujeda mig. Då läser jag hellre hela Sveriges Rikes Lag, och en bra bit in i Bibeln, än stör henne på jobbet... Hon är farlig... :unsure:

Publicerat

Jag har mailat och frågat nu....får se vad de svarar.

..åh...du känner inte kvinnan på vapenhandläggningen här hemma... Hujeda mig. Då läser jag hellre hela Sveriges Rikes Lag, och en bra bit in i Bibeln, än stör henne på jobbet... Hon är farlig...

:wacko::unsure::blush: