Publicerat Oktober 7, 200817 yr Har blivit erbjuden en sako TRG i 7mm rem mag. Skulle få ta den för 3000:-, syntet kolv och bössan är i otroligt bra skick. Finns det någon med erfarenhet av TRG:n vore det roligt med någon kommentar ang detta vapen??? Mvh grävUppland...................
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Vad jag vet så har ingen TRG 22/42 gjorts i någon 7 mm kaliber. Antagligen är det en TRG-S som också är ett riktigt fint vapen med bra precision direkt "ur lådan". Bössan har en Mcmillan kolv om jag inte misstar mig. Priset är grymt billigt, jag skulle tro att värdet på vapnet ligger mellan 8 000 - 10 000 kr. KÖP! http://www.sako.fi/pdf/manuals/SakoTRG-S.pdf
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Författare Vad jag vet så har ingen TRG 22/42 gjorts i någon 7 mm kaliber. Antagligen är det en TRG-S som också är ett riktigt fint vapen med bra precision direkt "ur lådan". Bössan har en Mcmillan kolv om jag inte misstar mig.Priset är grymt billigt, jag skulle tro att värdet på vapnet ligger mellan 8 000 - 10 000 kr. KÖP! http://www.sako.fi/pdf/manuals/SakoTRG-S.pdf Du har säkert helt rätt Sajmon och bössan på bilden är precis som jag kommer ihåg den!!! TRG-S va väl jakt modellen med 620mm pipa om jag inte är helt fel ute??? Har haft en 338:a win mag som enligt mig va i kraftigaste laget att skjuta i bänk med. Vad jag har hört är 7mm rem mag likvärdig med en 30-06:a att skjuta med, stämmer det??? Med tanke på priset som även jag tyckte lät bra slår jag nog till...... Grymt bra info ang bössan du skickade, tusen tack!!! Mvh grävUppland...........
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Vad jag har hört är 7mm rem mag likvärdig med en 30-06:a att skjuta med, stämmer det??? Japp, 7mm RM gör inte mycket väsen av sig. KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP!!!
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Det är ett riktigt klipp! Köp! (eller förmedla affären till mig ) M.v.h / J
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Har en Sako TRG-S i 6.5x55. Maken på precision får man leta efter. Så om 7 mm är i närheten är det ett vansinnigt, nära på sjukt bra, köp!! /Henrik
Publicerat Oktober 12, 200817 yr 7mm rem mag är en mkt fin kaliber med mycket moderat rekyl för att vara en magnum kaliber riktigt flack kul bana också KÖP NU !!!!! svinbilligt
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Författare 7mm rem mag är en mkt fin kaliber med mycket moderat rekyl för att vara en magnum kaliberriktigt flack kul bana också KÖP NU !!!!! svinbilligt Ni har alla övertygat mig om att det är en bra affär!!! Kalibern är oxå mycket flakskjutande men inte helt idealisk för älgjakt med ståndhund då genomskott nästan är 100% med denna kaliber. Finns det någon kula kombinerad med en viss laddning i denna kaliber som stannar kvar i älgkroppen??? Vid jakt med ståndhund är genomskott samt splitter en fasa för mig även om man inte avlossar ett skott utan att ha full koll på vart hunden befinner sig!!! Tanken med kalibern är ju just effekten vid träff och den höga hastigheten för kulbanans skull men för mig vore det intressant att höra ang era erfarenheter och om möjligheten finns att ladda så att kulan stannar i älgkroppen och att ändå behålla kulbanan hyffsat samt anlsagsenergin??? Mvh Danne grävUppland............
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Ni har alla övertygat mig om att det är en bra affär!!!Kalibern är oxå mycket flakskjutande men inte helt idealisk för älgjakt med ståndhund då genomskott nästan är 100% med denna kaliber. Finns det någon kula kombinerad med en viss laddning i denna kaliber som stannar kvar i älgkroppen??? Vid jakt med ståndhund är genomskott samt splitter en fasa för mig även om man inte avlossar ett skott utan att ha full koll på vart hunden befinner sig!!! Tanken med kalibern är ju just effekten vid träff och den höga hastigheten för kulbanans skull men för mig vore det intressant att höra ang era erfarenheter och om möjligheten finns att ladda så att kulan stannar i älgkroppen och att ändå behålla kulbanan hyffsat samt anlsagsenergin??? Mvh Danne grävUppland............ Det kan du fundera på när du köpt bössan!! KÖÖÖP!!! NU!!!
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Ni har alla övertygat mig om att det är en bra affär!!!Kalibern är oxå mycket flakskjutande men inte helt idealisk för älgjakt med ståndhund då genomskott nästan är 100% med denna kaliber. Finns det någon kula kombinerad med en viss laddning i denna kaliber som stannar kvar i älgkroppen??? Vid jakt med ståndhund är genomskott samt splitter en fasa för mig även om man inte avlossar ett skott utan att ha full koll på vart hunden befinner sig!!! Tanken med kalibern är ju just effekten vid träff och den höga hastigheten för kulbanans skull men för mig vore det intressant att höra ang era erfarenheter och om möjligheten finns att ladda så att kulan stannar i älgkroppen och att ändå behålla kulbanan hyffsat samt anlsagsenergin??? Mvh Danne grävUppland............ För att kulan ska stanna i älgkroppar och fortfarande uppnå ditt krav på kulbanan så måste du nog glömma de flesta "Premiumkulor" och ladda med vanliga, icke bondade kulor typ Sierra Gameking 140 eller 150 grain, Hornady SST 154 grain. Effekten kommer nog vara ohyggligt bra när du skjuter på korta håll som ståndskall och jag skulle tro att alla älgarna blir på plats inom 0-10 meter. Observera att detta är endast mina teorier, jag har själv ingen praktisk erfarenhet av någon 7 mm's kaliber.
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Författare För att kulan ska stanna i älgkroppar och fortfarande uppnå ditt krav på kulbanan så måste du nog glömma de flesta "Premiumkulor" och ladda med vanliga, icke bondade kulor typ Sierra Gameking 140 eller 150 grain, Hornady SST 154 grain.Effekten kommer nog vara ohyggligt bra när du skjuter på korta håll som ståndskall och jag skulle tro att alla älgarna blir på plats inom 0-10 meter. Observera att detta är endast mina teorier, jag har själv ingen praktisk erfarenhet av någon 7 mm's kaliber. Man e tacksam för alla svar som kan ge något!!! Bössan kommer att användas även på pass och till annan jakt (gris, rådjur mm.) Effekten är nog den önskade i en älgkropp och vid en bra träff bör dem inte gå så långt??? Mvh Danne.....grävUppland
Publicerat Oktober 17, 200817 yr Ni har alla övertygat mig om att det är en bra affär!!!Kalibern är oxå mycket flakskjutande men inte helt idealisk för älgjakt med ståndhund då genomskott nästan är 100% med denna kaliber. Finns det någon kula kombinerad med en viss laddning i denna kaliber som stannar kvar i älgkroppen??? Vid jakt med ståndhund är genomskott samt splitter en fasa för mig även om man inte avlossar ett skott utan att ha full koll på vart hunden befinner sig!!! Tanken med kalibern är ju just effekten vid träff och den höga hastigheten för kulbanans skull men för mig vore det intressant att höra ang era erfarenheter och om möjligheten finns att ladda så att kulan stannar i älgkroppen och att ändå behålla kulbanan hyffsat samt anlsagsenergin??? Mvh Danne grävUppland............ Nu har jag ingen statistik och så men vi skjuter älg och hjort med 7mmRM med Norma Oryx den svampar upp bra tack vare farten på kulan så tror inte du ska få så stora problem men det finns säkert mjukare kulor som inte är så genomslags benägna
Publicerat November 8, 200817 yr Om TRG-S (vilket jag aldrig avfyrat ett skott med) är i närheten av den tekniska kvalitet och precision som TRG har, slå till. Den enda jag skjutit med av dessa två är just TRG, då i "orginalutförande" med 338 lapua samt ngn annan kaliber som jag ej längre minns (troligen 7.62 nato). Bössan är kanon! tyvärr sparkar den som en med 338án också. :-) T
Publicerat November 9, 200817 yr Var får man tag på TRG-S nu för tiden? Ser dem mycket sällan på begagnatmarknaden. En slik i 30-378 eller ännu hellre 338 Lapua hade suttit som en smäck
Publicerat November 10, 200817 yr Var får man tag på TRG-S nu för tiden? Ser dem mycket sällan på begagnatmarknaden.En slik i 30-378 eller ännu hellre 338 Lapua hade suttit som en smäck Delat vårdnad..? =)
Publicerat November 10, 200817 yr Delat vårdnad..? =) Kunde vara en tanke, men var det inte du som fick sk!ten urpiskad ur dig av en 6,5?
Publicerat November 10, 200817 yr Kunde vara en tanke, men var det inte du som fick sk!ten urpiskad ur dig av en 6,5? Släpp det där nu =) det var bara en jämförelse i relativitet och inte verklighet =)