Publicerat Oktober 8, 200817 yr Va igår på snabkurs i arbete på väg, enl föreläsaren så är det högst troligt att vi kommer få ersättning från o med 1 jan 09. Varg, Björn 2000:- Älg, Vildsvin 800:- Övrigt 500:- Beslut ska tas i nov. Pengarna ska tas från viltvårdsfonden... En del bra info på snabbkursen men de va ungefär samma vi fick för ett par år sen... Även då lovades åtmindstonde 1 eller 2 uppsättnigar med prylarna till vår krets... saknas forfarande till o med några nya västar. Kitet kostar 4800:- 3 magnet skyltar med viltolycka på, 1 saftblandare, 1 större ficklampa med rött, grönt o vitt ljus. 2 varnings"tält" O andra sidan om det nu delas ut så är det rätt värdelöst när det bara finns ett par i varje kommun. inte faen åker jag en extrarunda o väcker upp den som har materialet för o sen åka ut o ta rätt på nått vilt. Än har inget dykt upp.. Flera saker kastas helt omkull det sätt vi jobbat på hitills o som det kändes hos oss i byn så blir de en jävla massa ringande till polis o jakträttshavare o annat dumt adminsistratrivt skit... Fick oxå reda på att vi inte behöver åka ut o dra bort döda rådjur ur vägkanterna, då ska inte ens polisen ringa kontaktmännen, de är vägverket som ska städa... Vi som i alla år åkt ut o plockat undan döda djur, typ 80 % procent av uppdragen handlar om sånt... Enligt killen så åker vägvärket en gång om dagen o kollar vägarna... Vilket dravel, har inte sett en enda vägväksbil senaste månaden som "patrulerat" någon väg i kommunen... Kördes på ett rådjur i våras på markbit där de är lite diffust med ägaren. Jag kom efter bilen som körde på, vi kollade så djuret va dött och informerade föraren om anmälan o sånt. Lät djuret ligga i diket, trodde ju eftersom jag hörde när tanten ringde polis o anmälde att det skulle tas omhand av jakträttshavare eller eftersökspatrull. Bocken låg kvar i 3 veckor... så även plastpåsen vi satte upp på närmsta stolpe. På banvallen/järnvägen så får ingen beträda utan att ha ledsagare från banverket eller att man har utbildning för att få befinna sig där. Så rent ut sagt löjligt att man inte får tex under en spårning då viltet gått över järnvägen så får jag inte gå över dessa 4.40 m utan ledsagare... Ska alltså avbryta och ringa polis som i sin tur ringer banverket och de ska skicka dit nån som ledsagar mig över dessa metrar... jisses va smidigt de löst det... Om jag dessutom tänker på att vi i våras letade upp en mosad sugga som nått servicetåg kört på och fick i höjd med en by som angivelse på var. Då gick vi nån km på järnvägen o ingen info av polisen att vi inte fick vara där utan ledsagare. Polis som dessutom fått anmälan om olyckan från banverket
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Va igår på snabkurs i arbete på väg, enl föreläsaren så är det högst troligt att vi kommer få ersättning från o med 1 jan 09.Varg, Björn 2000:- Älg, Vildsvin 800:- Övrigt 500:- Beslut ska tas i nov. Pengarna ska tas från viltvårdsfonden... En del bra info på snabbkursen men de va ungefär samma vi fick för ett par år sen... Även då lovades åtmindstonde 1 eller 2 uppsättnigar med prylarna till vår krets... saknas forfarande till o med några nya västar. Kitet kostar 4800:- 3 magnet skyltar med viltolycka på, 1 saftblandare, 1 större ficklampa med rött, grönt o vitt ljus. 2 varnings"tält" O andra sidan om det nu delas ut så är det rätt värdelöst när det bara finns ett par i varje kommun. inte faen åker jag en extrarunda o väcker upp den som har materialet för o sen åka ut o ta rätt på nått vilt. Än har inget dykt upp.. Flera saker kastas helt omkull det sätt vi jobbat på hitills o som det kändes hos oss i byn så blir de en jävla massa ringande till polis o jakträttshavare o annat dumt adminsistratrivt skit... Fick oxå reda på att vi inte behöver åka ut o dra bort döda rådjur ur vägkanterna, då ska inte ens polisen ringa kontaktmännen, de är vägverket som ska städa... Vi som i alla år åkt ut o plockat undan döda djur, typ 80 % procent av uppdragen handlar om sånt... Enligt killen så åker vägvärket en gång om dagen o kollar vägarna... Vilket dravel, har inte sett en enda vägväksbil senaste månaden som "patrulerat" någon väg i kommunen... Kördes på ett rådjur i våras på markbit där de är lite diffust med ägaren. Jag kom efter bilen som körde på, vi kollade så djuret va dött och informerade föraren om anmälan o sånt. Lät djuret ligga i diket, trodde ju eftersom jag hörde när tanten ringde polis o anmälde att det skulle tas omhand av jakträttshavare eller eftersökspatrull. Bocken låg kvar i 3 veckor... så även plastpåsen vi satte upp på närmsta stolpe. På banvallen/järnvägen så får ingen beträda utan att ha ledsagare från banverket eller att man har utbildning för att få befinna sig där. Så rent ut sagt löjligt att man inte får tex under en spårning då viltet gått över järnvägen så får jag inte gå över dessa 4.40 m utan ledsagare... Ska alltså avbryta och ringa polis som i sin tur ringer banverket och de ska skicka dit nån som ledsagar mig över dessa metrar... jisses va smidigt de löst det... Om jag dessutom tänker på att vi i våras letade upp en mosad sugga som nått servicetåg kört på och fick i höjd med en by som angivelse på var. Då gick vi nån km på järnvägen o ingen info av polisen att vi inte fick vara där utan ledsagare. Polis som dessutom fått anmälan om olyckan från banverket Verkar vara mycket på gång, ska bli intressant att se vad det blir av detta. Men detta att vi inte ska behöva ut och plocka undan döda djur, är det inte ett sätt att spara pengar om vi nu ska få betalt för eftersöken! \mats
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Verkar vara mycket på gång, ska bli intressant att se vad det blir av detta.Men detta att vi inte ska behöva ut och plocka undan döda djur, är det inte ett sätt att spara pengar om vi nu ska få betalt för eftersöken! \mats Nog låter det som en sparkampanj.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr De kanske är rädda att fler ska vägra eftersök i protest mot varg? =)
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Men inget om några krav på förare eller hundar? Tänkte mest på de i Blekinge som hade en del som stod med i deras listor över ekipage som inte ens hade hundar....
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Men inget om några krav på förare eller hundar? Tänkte mest på de i Blekinge som hade en del som stod med i deras listor över ekipage som inte ens hade hundar.... Jo visst lät de som om de blir krav o de går väl kräva motprestation när det blir tal om pengar men jakträttshavaren har alltid första tjing på e-söket. Om de inte har skrivit på fullmakt, dessa är nu mer än 15 år gamla...verkar vara så lite överallt... Sen när jag påpekade att det finns de som är gamla i geamet o inte alls är intresserade av varken o gå kurs eller visa nån merit på hundarna. De ska givet va med oxå utan att behöva visa sina kunskaper o meriter på hundar enl föreläsaren. Hur faen ska en hundansvarig kunna sålla o berdömma vilka hundar som ska va med o vilka som inte platsar om vissa kan komma in på gamla meriter o andra måste gå kurs och visa att hunden klarar tex ankl viltspår eller va man nu vill ha?? Hur vi än gör så kommer svågerpolitiken att finnas kvar bra länge än...
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Jo visst lät de som om de blir krav o de går väl kräva motprestation när det blir tal om pengar men jakträttshavaren har alltid första tjing på e-söket.Om de inte har skrivit på fullmakt, dessa är nu mer än 15 år gamla...verkar vara så lite överallt... Sen när jag påpekade att det finns de som är gamla i geamet o inte alls är intresserade av varken o gå kurs eller visa nån merit på hundarna. De ska givet va med oxå utan att behöva visa sina kunskaper o meriter på hundar enl föreläsaren. Hur faen ska en hundansvarig kunna sålla o berdömma vilka hundar som ska va med o vilka som inte platsar om vissa kan komma in på gamla meriter o andra måste gå kurs och visa att hunden klarar tex ankl viltspår eller va man nu vill ha?? Hur vi än gör så kommer svågerpolitiken att finnas kvar bra länge än... Hm.. Är ganska märkligt att i detta kontrolland betala ut ersättning utan att kräva någon som helst dokumentera kompentens för det utförda arbetet.. Skulle jag leja någon att bygga om ett badrum, så hade jag varit ganska noga med att fakturan är i linje med hantverkarens kunskaper.. Men det är ju jag det..
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Hm.. Är ganska märkligt att i detta kontrolland betala ut ersättning utan att kräva någon som helst dokumentera kompentens för det utförda arbetet.. Skulle jag leja någon att bygga om ett badrum, så hade jag varit ganska noga med att fakturan är i linje med hantverkarens kunskaper.. Men det är ju jag det.. En liten motfråga då. Vad tycker du de ska kräva för kompetens då?
Publicerat Oktober 8, 200817 yr En liten motfråga då.Vad tycker du de ska kräva för kompetens då? Är man inte "ungefär" det om man har jägarexamen...? Man har kompetens men kanske inte så mycket erfarenhet, av just eftersök då.. =)
Publicerat Oktober 8, 200817 yr En liten motfråga då.Vad tycker du de ska kräva för kompetens då? Tja vi har ju disskuterat dessa tidigare... http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12173&st=20 http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11780 Men steg ett är ju iaf att man har en hund som på något sätt visat att den i alla fall klarar av att följa ett spår. I blekinge var det en del som till och med inte ens hade hund... ? Det anordnas ju kretsmesterskap i eftersök, med lite teori etc i mer eller mindre varje krets, och dessa borde ju vara en möjlighet att hitta potentiella ekipage..
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Tja vi har ju disskuterat dessa tidigare... http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12173&st=20 http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=11780 Men steg ett är ju iaf att man har en hund som på något sätt visat att den i alla fall klarar av att följa ett spår. I blekinge var det en del som till och med inte ens hade hund... ? Det anordnas ju kretsmesterskap i eftersök, med lite teori etc i mer eller mindre varje krets, och dessa borde ju vara en möjlighet att hitta potentiella ekipage.. Känns som vi ett rätt bra upplägg inom vår krets trots allt. Listan på ekipage gås igenom en gång per år och de som inte har fungerande hundar åker bort från listan. Sen är det upp till varje kontaktman att kontakta vilket ekipage han vill och detta behöver ju inte finnas med på listan. Min erfarenhet är att har man gått ett par riktiga eftersök med hunden så är den inte speciellt intresserad av kostgjorda spår. Men ett anlagsprov skulle man ju kunna kräva men vad säger detta, kan ju vilken hund som helst klara. Så jag tror hörsägen och någon som har bra koll på hundar trots allt är ett bättre alternativ. Vi vill ju knappast ha ut damer från brukshundsklubben med sällskapshundar på eftersök efter gris trots att dom är VCH! Ps. Läste i den andra tråden att du inte var så mycket för konstlade spår! mvh
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Känns som vi ett rätt bra upplägg inom vår krets trots allt. Listan på ekipage gås igenom en gång per år och de som inte har fungerande hundar åker bort från listan. Sen är det upp till varje kontaktman att kontakta vilket ekipage han vill och detta behöver ju inte finnas med på listan.Min erfarenhet är att har man gått ett par riktiga eftersök med hunden så är den inte speciellt intresserad av kostgjorda spår. Men ett anlagsprov skulle man ju kunna kräva men vad säger detta, kan ju vilken hund som helst klara. Så jag tror hörsägen och någon som har bra koll på hundar trots allt är ett bättre alternativ. Vi vill ju knappast ha ut damer från brukshundsklubben med sällskapshundar på eftersök efter gris trots att dom är VCH! Ps. Läste i den andra tråden att du inte var så mycket för konstlade spår! mvh Låter som ni har en fungerande krets. Jag tycker inte man ska ha skyhöga krav, men något litet, i princip vad som helst är bättre än inget alls. Jag är som sagt emot konstlad spår, som en merit. Ett Akl, ska inte var mer än just ett akl och då duger det bättre än inget alls.