Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vikt på bössorna

Featured Replies

Publicerat

Jag har tagit över min fars vapenskåp med innehåll 5 bössor (självklart är licenserna fixade).

Har funderat en hel del på vilka bössor jag kan komma att ha användning för och om det

är någon jag inte behöver ha kvar. Det är 3 kulvapen och 2 st hagel.

Jag kommer nog mest jaga älg (pass skytt), rådjur, hare & skogsfågel.

Hade först tänkt använda 222án (Brno) mest till rådjur och fågeljakt, liten smidig bössa med relativt billig ammunition.

Sedan har jag ändrat mig lite att jag kanske ska skjuta in mig mer på 308án (Husqvarna) (som är nästan helt ny) och använda den till all jakt.

Det gör ju att 8x57án (Husqvarna) blir kvar. Men den står mig varmt om hjärtat då både morfar och min far har jagat och fällt många älgar med den. Sedan verkar ju kalibern bli mer och mer poppis igen. Synd på dyr ammo annars hade jag ju gärna skjutit mest med den..

Härom kvällen fick jag för mig att väga bössorna för att se om det skulle vara skillnad att bära runt på dem...

Började med 308án som stannade på 3760gr

Sedan vägdes 8x57án där vågen visade 3900gr inte så mycket tyngre än 308án.. trodde det skulle skilja mer.

Vägde sedan 222án och här blev jag överraskad 3500gr, nästan lika som 308án.

Trodde verkligen inte att de skulle ligga så nära varandra.

Oj oj, det blev mycket skrivet men men...

Är det någon som har liknande erfarenheter eller hur ligger era vapen i vikt.

Publicerat

Precis som du skriver tyckte jag att det var större skillnad på bössorna innan jag vägde dem. Min älgbössa en gammal 30-06a med sugrörstunn pipa och M98mekanism tycker jag är jättelätt men den visade sig väga 3,7kg med en 2,5x20glugg på, småvilt/vakjaktbössan, Winchester kal 6,5-55 känns jättetung i jämförelse men vägar bara 7Hg mer med en 4-10x50 kinaglugg på.

Klart du ska satsa på 8x57an! Du kommer att ångra dig grovt om du gör dig av med någon av bössorna, man ska heller inte förakta affektionsvärdet du skriver om, men så är jag en hopplös nostalgiker.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret, hopplösa nostalgiker är just hopplösa... :unsure:

Men jag kommer med största säkerhet att ta dig på ordet och hålla kvar 8x57án länge.

En dröm är ju att fälla en älg med samma bössa som farsan och morfar gjort.

Tack igen för svaret!

Finns det fler som har tankar kring detta.?

Publicerat

jo, att du ska behålla 8*57an.. :unsure: nostalgi som sagt. Du kommer att ångra dig en dag om du gör dig av med denna bössa. promise!

Publicerat

Det finns (som jag misstänker att du är inne på) klara fördelar med att inte ha för många vapen till för många specialjaktformer om man inte jagar väldigt mycket.

Helt klart ska du spara din 8x57 till älgjakten och ha din 308 till allt annat och reservälgbössa.

222an är egentligen överflödig i detta scenario om du nu inte skjuter mycket hare och skogsfågel.

/Micke

Publicerat

Ju fler bössor jag känner på och ju mer jag går runt med mina bössor, ju mer vikt-allergisk blir jag. Vägde in min Carl-Gustaf 2000 med Zeiss 6x42 till 4,2 kg... I och med att det är en gedigen bössa med redig stock och 60 cm pipa så ligger den på nånstans 3,6 kg exkl kikare.

Mitt senaste inköp, en Sako Vixen .222 ligger helt i linje med min allergi och väger in på långt under 3 kg. Jämförde den med en Remington LTR i butik häromhelgen och trots att LTR är ultrakort och smidig så är Vixen något helt annat när det gäller smidighet trots sin längre pipa. När det gäller vapen för jakt så kommer min melodi som det ser ut nu att vara lätta prylar.

Kommer byta ut min CG längre fram mot en kort klass 1:a i en patron lämplig för kort piplängd, återstår att se vad det blir. .358 Winchester känns lockande, men då blir det att komma igång med handladdning först...

Sammanfattningsvis: jaktbössor skall generellt sett vara lätta! :unsure: Sen är det förstås inget som hindrar att man har en varmintbössa till skjutbana och vissa jaktformer som kråk- eller gåsjakt på lite längre håll osv, men för det mesta kommer jag prioritera lätthet.

8x57:an tycker jag du ska spara om den har affektionsvärde, dessutom är det ju en prima älgkaliber. Hade .222an varit av lättare modell hade jag sett mer mening med att spara den, eftersom en av de stora fördelarna med en sådan kaliber är att vapnen inte behöver vara så tunga för att tämja rekylen.

Dock tycker jag inte du ska göra dig av med någon av bössorna om du har plats för dem. Bättre att vänta tills du ska köpa någon annan och då byta in någon av dem du har.

Man vet aldrig vad som händer med vapengarderoben, att ha 6 vapen från början är nog inte fel om de får för sig att införa fler restriktioner.

Publicerat
  • Författare

Tack alla för era svar och synpunkter.

Kloka ord från er alla.

Det som förvånade mig var ju att 222án vägde så pass mycket.

Brukar det skilja mycket i vikt mellan olika fabrikat/modeller i samma kaliber (t ex 5,7x43)?

/ Thomas