Publicerat Oktober 8, 200817 yr Polare ringde i morse vid 8.30 ensam gris påkörd 200 m från hans hus. Olyckan skett vid 6 tiden och grisen träffad i bakdelen och snurrat runt på vägen och ner i diket. Låg i diket o snurrade också innan den fick benen under sig o gick iväg. Inga som helst skador på bilen enl föraren annat än grishår. Märkligt för killen hade inte hunnit bromsa o de är i all fall 70 väg o inga skador på bilen?? Medan vi väntade på Raja o hennes husse så spårade vi av grusvägen som går parallellt med asfaltsvägen, ungefär 200m emellan. Grusvägen var nyplogad o vi hittade inte minsta grisspår där. Den svarte markerade iofs hårt på ett ställe men där va helt tomt på spår i gruset eller frosten, antar att de va något mindre djur som gått där. När så Ståndhundsföraren kom så ställde sig markägaren på grusvägen o jag o polaren gick ut för att kolla in olycksplats och sen gå på. Jag med ”svarten” o polaren med nyförvärvet, jämthundshane också unghund. Lite vanskligt med 2 oerfarna hundar men min andra jycke satt i bilen o i polarens bil satt ”legenden” Raja… Vi trodde att grisen förmodligen låg död eller totalförlamad eller nått sånt. Våldssam markering av båda hundarna där olyckan varit, spår syntes väl i mossan och i frosten i gräset. Vi lät hundarna spåra in i storskogen ca 30m så ville polaren att hans jämte skulle få gå lös. Min svarte formligen låg längs marken o drog i kopplet. Visst sa jag, ska bara byta koppel mot spårlinan, gjorde så o han kopplade loss. Dumt ja ,men känner polaren väl o han vill oftast släppa så fort han kan, lite lat är han allt… men vi var väl bägge ganska övertygade om att grisen låg död mellan vägarna. Jämten stimmade runt o for iväg över grusvägen o kom tillbaka o så ut till olycksplatsen på vägen. Min svarte fick spelet när hans hund va lös. Hon vill givet hänga på honom men lugnade sen ner sig o vände tillbaka själv och låg som en rem längs backen igen o tog an spåret. Då hör jag något till höger om mig, tror först de är bössan som slog i nått, förmodligen så va de galten som lät men de slog mig inte förrän senare. Faen där reste sig grisen som kommen ur underjorden mitt i storstammig skog 15 m från mig. Svarten vrålar o jag har bössan på axeln o inget skott i loppet. Sliter ner bössan o grisen börjar gå iväg, förlamad… nä… reperterar fram en patron o klämmer till direkt, blev tydligen träff i höjd med mellangärdet men fick ingen som helst reaktion från grisen. Men grisen fortsätter 15 m till o stannar till snett från mig o jag skickar en kula snett bakifrån o försöker få fram kulan till halsen o förmodligen slår den av något i ryggen för grisen går omkull direkt. Så de gick ju bra, nu såhär efteråt, eller typ direkt när krutröken lagt sig så slog de mig att jag skulle väntat med o skjuta o släppt hund o skjutit på stånd den grisen vore extremt bra för unghundar men hur etiskt hade det varit…… Den hade inte gått mer än kanske 80-100m från vägen och lagt sig i mossan mitt i storskogen. Släppt förbi oss med 2 hundar en lös då när vi först passerade på kanske 40 m håll… Gissar på att galten är kring 2 år, vägde 82 kilo levande.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Man får väl inte säga det men visst hade det varit ett perfekt läge att få skjuta för unghundarna. Hur kom det sig att jämten missade grisen fastän den var lös?
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Man får väl inte säga det men visst hade det varit ett perfekt läge att få skjuta för unghundarna.Hur kom det sig att jämten missade grisen fastän den var lös? Har inte en susning den rörde sig typ rätt igenom skogsridån o min hund efter o bägge hussarna lika så... Vi passerade väster om grisen, vet i faen vilken vind det är/var möjligt att vinden låg galet. Den låg alltså till vänster om oss när vi gick söderut. Jämten är hos polaren på prov o har varit i en månad. Skällde galt för ett par veckor sen i mörker o i 2,5 timme o fick en bete i arslet... Kanske den tvekade/blinkade lite beroende på den händelsen. Hade jag hunnit tänka lite.... o haft skott i loppet o varit beredd så är de möjligt att jag kunnat avvakta lite vilket skulle va extremt bra för hundarna, vilket man ju inte får säga... Blev överumplad o tog direkt chansen när jag fick den. Bra eller dåligt.. tja etiskt rätt iallfall, men rätt korkat ur unghundssynpunkt...
Publicerat Oktober 8, 200817 yr alltid lätt å vara efterklok!... men trotts allt gjorde ni ett gott jobb!... Grattis!... MVh Mamre!..
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Snyggt! Hur skall man få bra eftersökshundar om man inte får träna dom? Säger inte skit i etiken förstås, men alla vet att det sannolikt hjälper för att korta lidandet för andra "offer " i framtiden. Nu blev det ju bra ändå. Vilka skador hade grisen?
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Snyggt! Hur skall man få bra eftersökshundar om man inte får träna dom? Säger inte skit i etiken förstås, men alla vet att det sannolikt hjälper för att korta lidandet för andra "offer " i framtiden. Nu blev det ju bra ändå. Vilka skador hade grisen? Ett bakben/lår var lite "svampigt" o av högt upp och troligen va bäckenet spräckt eller nått. Helt lam i bakvagnen var den inte. Den va iallafall uppe och gick iväg men det syntes tydligt att bakvagnen inte ville med o ena bakbenet vek sig. Vi klädde alldrig av den eftersom den såldes till viltupköpare som vill ha grisen urtagen med skinnet på och huvud o klövar borta. Samt alla röda organ med.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Misslyckas ni aldrig NS? Måste säga att ni verkligen är duktiga eftersöksjägare! Alltid lika trevligt att läsa dina rapporter som oftast slutar lyckligt.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Alltid lätt att vara efterklok och hade det inte gått vägen så hade man svurit sig till förbannelse, om jämten är ung och orutinerad så var det nog mycket vilja som gick ut i benen. Bra jobbat med två unghundar.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Misslyckas ni aldrig NS? Måste säga att ni verkligen är duktiga eftersöksjägare! Alltid lika trevligt att läsa dina rapporter som oftast slutar lyckligt. De gångerna skriver han inte om här.... Skojar bara NS.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Härligtr NS.. alltid lätt att vara efter klok men det är sånt dom händer
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare De gångerna skriver han inte om här.... Skojar bara NS. Bara o kolla tråden från 16 augusti... o så den ikväll då...
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Som alltid när NS skriver ned sina eftersöksberättelser är det spännande läsning. Bra jobbat!
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Författare Hittade en filmsnutt jag tog strax efter skott. Har haft lite haveri med en hårddisk o inte kommit åt min hemsida på ett tag. Så jag tänkte bara kolla om det funkar som vanligt med filmsnutt http://www.niklasaren.se/film/esok.mpg
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Hittade en filmsnutt jag tog strax efter skott.Har haft lite haveri med en hårddisk o inte kommit åt min hemsida på ett tag. Så jag tänkte bara kolla om det funkar som vanligt med filmsnutt http://www.niklasaren.se/film/esok.mpg Verkar iaf som snutten funkar..