Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Minskad älgstam ger färre licenser i Sthlms län

Featured Replies

Publicerat

Vore det inte på tiden att LST reagerade på alla dessa B-licenser som utfärdas oxå?

Det gnälls överallt att det minsann är skogsbolagen som skjutit bort älgstammen (sant till viss del) men jag vill påstå att B-licensmarkerna oxå har hjälpt till.

Jag vet några områden häromkring där det är 4-5 olika jaktlag på endast 3-400 ha och där alla skjuter varsin vuxen älg och tar inte det på stammen vet jag inte vad som gör det . Att dom lyckas skjuta varsin vuxen älg beror inte på att det finns älg i varenda buske utan mera på att det matas friskt med allt ifrån potatis till äpplen. ;)

Många verkar leva kvar på 80-talets glada dagar när det fanns älg vart du än såg och det sköts friskt till höger o vänster men nu är det andra tider och jag tror vi får rätta oss efter det innan vi är utan älg helt.

Publicerat
Vore det inte på tiden att LST reagerade på alla dessa B-licenser som utfärdas oxå?

Det gnälls överallt att det minsann är skogsbolagen som skjutit bort älgstammen (sant till viss del) men jag vill påstå att B-licensmarkerna oxå har hjälpt till.

Jag vet några områden häromkring där det är 4-5 olika jaktlag på endast 3-400 ha och där alla skjuter varsin vuxen älg och tar inte det på stammen vet jag inte vad som gör det . Att dom lyckas skjuta varsin vuxen älg beror inte på att det finns älg i varenda buske utan mera på att det matas friskt med allt ifrån potatis till äpplen. <_<

Många verkar leva kvar på 80-talets glada dagar när det fanns älg vart du än såg och det sköts friskt till höger o vänster men nu är det andra tider och jag tror vi får rätta oss efter det innan vi är utan älg helt.

Här nere i småland så ser inte jag B-licensområdena som ett stort problem

En dag har de på sig att skjuta en vuxen älg och inte så många lyckas med det.

Tror att vi i A-licensområdena får ta på oss mera av den dåliga älgstammen pga att vi inte har funderat på vilka djur som vi vill ha kvar utan skjutit det som kommer framför pipan.

Vi har ni på ett par år lyckats få en bättre stam här nere, och B-licensområdena skjuter fortfarande samma älgar som innan.

Lasse

Publicerat

Jag vet några områden häromkring där det är 4-5 olika jaktlag på endast 3-400 ha och där alla skjuter varsin vuxen älg och tar inte det på stammen vet jag inte vad som gör det . Att dom lyckas skjuta varsin vuxen älg beror inte på att det finns älg i varenda buske utan mera på att det matas friskt med allt ifrån potatis till äpplen. <_<

Här nere i småland så ser inte jag B-licensområdena som ett stort problem

En dag har de på sig att skjuta en vuxen älg och inte så många lyckas med det.

Tror att vi i A-licensområdena får ta på oss mera av den dåliga älgstammen pga att vi inte har funderat på vilka djur som vi vill ha kvar utan skjutit det som kommer framför pipan.

Vi har ni på ett par år lyckats få en bättre stam här nere, och B-licensområdena skjuter fortfarande samma älgar som innan.

Lasse

Även i vår kommun (västkusten) så skjuts relativt få älgar i jämförelse med antalet B-licenser (2 jaktdagar). Statistiken är enligt följande:

2005/2006 - 37 st B-licenser - 3 skjutna djur

2006/2007 - 34 st B-lisenser - 10 skjutna djur

2007/2008 - 32 st B-licenser - 7 skjutna djur

MEN, en B-licens kan sökas för en hur liten markplätt som helst och av den anledningen säger inte statistiken ovan ett skvatt. Man måste ställa antaler skjutna djur mot den totala markytan för att få en meningsfull statistik.

För vår kommun bestod de 32 st B-licenserna för jaktåret 2007/2008 av en total markyta på ca 2300 ha. Detta innebär ett skjutet djur på ca 300 ha. Det är INTE en hållbar avskjutning.

Publicerat
MEN, en B-licens kan sökas för en hur liten markplätt som helst och av den anledningen säger inte statistiken ovan ett skvatt. Man måste ställa antaler skjutna djur mot den totala markytan för att få en meningsfull statistik.

För vår kommun bestod de 32 st B-licenserna för jaktåret 2007/2008 av en total markyta på ca 2300 ha. Detta innebär ett skjutet djur på ca 300 ha. Det är INTE en hållbar avskjutning.

Exakt!

Vet även de som går ihop inofficiellt och slår ihop två mindre marker och vipps kan dom skjuta två stora älgar (frysboxen måste fyllas!) på en mark som kanske inte är större än 250 ha.

Jag vet inte om det är bara vi som har dålig erfarenhet av B-licens marker och man ska ju inte dra alla över en kam men det är inte bara en gång det har skjutits stora "ensamma" kor och sedan en tid efter har det iakttagits både en och två ensamma kalvar. <_<

Även mitt jaktlag har en gammal *tradition* att dom har en B-licens mark i laget och detta har jag varit emot sen jag kom med. Nu har jag varit jaktledare i 2 år och jag har börjat försiktigt att ta upp om vi ändå inte ska ta med denna mark i A-licensen samt gå med i älgskötselområdet då älgstammen inte är vad den borde vara men som ni vet med gamla hundar är det inte bara att styra om tvärt utan man måste lirka försiktigt.

Publicerat

Jo, men jag ser inte att man nödvändigtvis borde ta bort B-licenser. Det stora problemet som jag ser på det är att länssttyrelsen bara begränsar antalet jaktdagar och inte sätter några minimikrav på jaktytan för att söka B-licens. Låt oss för exempel säga att det krävs minst 100 ha för en B-licens.

Det skulle i praktiken i min kommun minskat antalet B-licenser för jaktåret 2007/2008 från 32 st till 8 st.

Fördelen med B-licens är ju att områden som består av relativt många små skift, vilket i praktiken innebär många jägare, inte behöver slås ihop i allt för stor grad för att få jaga lite älg. Men att godkänna vilken liten enskild mark som helst som ett B-område, det tycker jag är för löst reglerat.

Publicerat
Exakt!

Vet även de som går ihop inofficiellt och slår ihop två mindre marker och vipps kan dom skjuta två stora älgar (frysboxen måste fyllas!) på en mark som kanske inte är större än 250 ha.

Jag vet inte om det är bara vi som har dålig erfarenhet av B-licens marker och man ska ju inte dra alla över en kam men det är inte bara en gång det har skjutits stora "ensamma" kor och sedan en tid efter har det iakttagits både en och två ensamma kalvar. <_<

Även mitt jaktlag har en gammal *tradition* att dom har en B-licens mark i laget och detta har jag varit emot sen jag kom med. Nu har jag varit jaktledare i 2 år och jag har börjat försiktigt att ta upp om vi ändå inte ska ta med denna mark i A-licensen samt gå med i älgskötselområdet då älgstammen inte är vad den borde vara men som ni vet med gamla hundar är det inte bara att styra om tvärt utan man måste lirka försiktigt.

Oja mycket känsligt, bra att du försöker få in marken i A-området, så även i älgskötselområdet.

Här nere är det nästan omöjligt att få en ny B-licens, alla närliggande A-områden måste tillfrågas och då måste de neka det sökande området en plats i laget.

Sedan är det så att det inte går att skriva över en Blicens på en ny person. skulle tex licenshavaren avlida så faller licensen bort.

Lycka till med framtida förhandlingar.

Lasse

Publicerat
Då vill lst i Stockholm styra upp älgstammen i Sthlms län.

Ett bra initiativ, i mina ögon.

Mindre bra i mina ögon och förstå mig rätt nu i egenskap av kommunjägare i huddinge.

Viltförvaltning i all ära men viltförvaltning där det fungerar ger lön för mödan.

Det är en omöjlig ekvation att ha en kraftig älgstam i Huddinge då konflikterna med villaområden och vägnät totalt spolierar eventuella försök till att öka älgstammen.

Eventuella försök att höja medelålder på älgtjurarna och att få fram fler kalvförande kor kommer endast resultera i fler trafikolyckor och fler avlivningsbeslut från polisen i villaområden för vår del.

Den här veckan har vi haft fem älgar i ett sommarstuge/villaområde som är helt avskuret av två hårt trafikerade vägar,boende i området har flera ggr ringt om älgar som inte visar ett normalt beteende......en tickande bomb i mina ögon.

Älgförvaltning ska vi absolut ha men där det är meningsfullt,det finns ingen vinst i att alla områden i hela sverige har massor av älg-det skapar bara problem.

Mitt hopp står detta år till B-licensjägarna!

/Micke

Publicerat
  • Författare
Mindre bra i mina ögon och förstå mig rätt nu i egenskap av kommunjägare i huddinge.

Viltförvaltning i all ära men viltförvaltning där det fungerar ger lön för mödan.

Det är en omöjlig ekvation att ha en kraftig älgstam i Huddinge då konflikterna med villaområden och vägnät totalt spolierar eventuella försök till att öka älgstammen.

Eventuella försök att höja medelålder på älgtjurarna och att få fram fler kalvförande kor kommer endast resultera i fler trafikolyckor och fler avlivningsbeslut från polisen i villaområden för vår del.

Den här veckan har vi haft fem älgar i ett sommarstuge/villaområde som är helt avskuret av två hårt trafikerade vägar,boende i området har flera ggr ringt om älgar som inte visar ett normalt beteende......en tickande bomb i mina ögon.

Älgförvaltning ska vi absolut ha men där det är meningsfullt,det finns ingen vinst i att alla områden i hela sverige har massor av älg-det skapar bara problem.

/Micke

Ring Mae Isaksson och de andra viltrehabiliterarna så kan de övertala älgarna att flytta till skogarna på Södertörn istället. :blink::P

Publicerat
  • Författare
Ring Mae Isaksson och de andra viltrehabiliterarna så kan de övertala älgarna att flytta till skogarna på Södertörn istället. :blink::P

På vissa ställen inom Sthlms län börjar de älgjakten tidigast onsdag eller torsdag under premiärveckan för att minimera risken att stöta ut älgar ur sina A-områden till mindre B-områden. Det är ett sätt att lösa det på....

Publicerat

/Micke

De för snart en tynande tillvaro! Nästa inskränkning för deras del blir bara kalvjakt.

Publicerat
De för snart en tynande tillvaro! Nästa inskränkning för deras del blir bara kalvjakt.

Är det fakta (när är detta då tänkt att bli gällande) eller något du tror?

Publicerat
Är det fakta (när är detta då tänkt att bli gällande) eller något du tror?

Jag vet att det förs diskussioner på högre nivå - läs regeringen - att ytterligare inskränkningar kommer angående B-licens områdena. När detta blir verkligt är svårt att sia om, men att det kommer är jag helt övertygad om.

jag är inte det minsta förvånad i så fall!! Varför skall inte de dra sitt strå till stacken när alla vi andra får förändringar?

Det rimmar riktigt illa när en markägare med bara 5 ha får jaga på B-licens. Som tur är utdelas det knappt några B-licenser längre.

Små marker som bryter sig ut från större KAN tyvärr få B-licens fortfarande av olika anledningar. Dock ej om de har bedrivit jakten fel. Länsstyrelsen är stenhård gällande vilken anledning som gör att de mindre markerna skall få en B-licens.