Publicerat Oktober 9, 200817 yr Kolla de här grabbarna, säkert spännande men inte lagligt. Är det verkligen olagligt i södra texas? Jag är tveksam, amerikanare är skumma människor =)
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Är det verkligen olagligt i södra texas? Jag är tveksam, amerikanare är skumma människor =) Nej jag är inte säker på att det är olagligt där dom gör det. jag menade att många svenskar gör precis likadant, varför skulle det annars säljas så mycket nattsikten och vaklampor.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Nej jag är inte säker på att det är olagligt där dom gör det. jag menade att många svenskar gör precis likadant, varför skulle det annars säljas så mycket nattsikten och vaklampor. Nu är vi där igen! Så mycket hysch hysch, men ändå förekommer det i allra högsta grad i vårt eget land.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Seriöst som fan eller nåt.. Kan dock inte låta bli att bli impad av prylarna, sånt här sikte på Cyclonen och råttjakt Mvh!
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Seriöst som fan eller nåt.. Kan dock inte låta bli att bli impad av prylarna, sånt här sikte på Cyclonen och råttjakt Mvh! ungerfär nånting i denna stil ? http://www.youtube.com/watch?v=b0xveHjkMVQ...feature=related http://www.youtube.com/watch?v=xqfAFUKAALI
Publicerat Oktober 10, 200817 yr amerikanare är skumma människor =) Stopp här nu!! Jag trodde du var en man med sunda värderingar Utan USA skulle det finnas en global radiokanal:Radio Jihad Det skulle finnas ett globalt Tvbolag: Usamavision Vilket språk vi alla skulle tala samt ha för religion går att utläsa ur de två ovan angivna svaren /Micke
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Stopp här nu!! Jag trodde du var en man med sunda värderingar Utan USA skulle det finnas en global radiokanal:Radio Jihad Det skulle finnas ett globalt Tvbolag: Usamavision Vilket språk vi alla skulle tala samt ha för religion går att utläsa ur de två ovan angivna svaren /Micke Framförallt skulle våra besparingar vara säkra
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Utan USA skulle det finnas en global radiokanal:Radio JihadDet skulle finnas ett globalt Tvbolag: Usamavision Utan USA så skulle nog Jihad enbart återfinns i Koranen, knappast i verkligheten.. Mvh!
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Stopp här nu!! Jag trodde du var en man med sunda värderingar Utan USA skulle det finnas en global radiokanal:Radio Jihad Det skulle finnas ett globalt Tvbolag: Usamavision Vilket språk vi alla skulle tala samt ha för religion går att utläsa ur de två ovan angivna svaren /Micke Usch, fruktansvärd tanke.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Framförallt skulle våra besparingar vara säkra eller så skulle vi snarare aldrig haft några /Micke
Publicerat Oktober 11, 200817 yr Stopp här nu!! Jag trodde du var en man med sunda värderingar Utan USA skulle det finnas en global radiokanal:Radio Jihad Det skulle finnas ett globalt Tvbolag: Usamavision Vilket språk vi alla skulle tala samt ha för religion går att utläsa ur de två ovan angivna svaren /Micke Nej då, ingen fara, du kan andas ut =) Jag jobbar fortfarande med att få vapenskåpet helt amarikanskt Men vad jag menar är att invånarna i det där landet upphör aldrig att förvåna.. =)
Publicerat Oktober 11, 200817 yr Utan USA så skulle nog Jihad enbart återfinns i Koranen, knappast i verkligheten..Mvh! Kloka ord och väldigt troligt..
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Kolla de här grabbarna, säkert spännande men inte lagligt. Det beror helt på var. I olika länder är det olika regler för användning av lampa vid jakt. T.ex i Spanien är det tillåtet i vissa provinser och olaglit i andra. I några jaktområden är det förbjudet att jaga utan lampa. För mig personligen är denna regel den mest jaktetiska. Man vet vad man skjuter och dessutom i vilken position djuret befinner sig mot skytten i stället som vi i Sverige, vi skjuter mot svarta klumpar och hoppas på det bästa bara för att lyda den svenska jaktlagen. Och polackerna och slovaker gör likadant förutom det obligatoriska korstecknet före skottet eftersom dom är katoliker.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Britterna lampar efter räv och kanin på det sätt som de "alltid" har gjort eller egentligen sedan början på 1900 talet. Allt är en fråga om det enskilda landets jaktetik och kultur i övrigt. Förresten på en 500 ha jakt estate i England kan man ett gott år skjuta runt 100 rävar, det tycker jag är spännande. /C
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Britterna lampar efter räv och kanin på det sätt som de "alltid" har gjort eller egentligen sedan början på 1900 talet.Allt är en fråga om det enskilda landets jaktetik och kultur i övrigt. Förresten på en 500 ha jakt estate i England kan man ett gott år skjuta runt 100 rävar, det tycker jag är spännande. /C Dit vill jag åka !! Jag är otroligt kluven inför det här med nattsikten, bildförstärkare, ir och allt vad det heter. Som prylfantast är dom ju hur roliga som helst, jag har använt försvarets alla typer av buren mörkerutrustning ett flertal ggr, och det är ju mkt bra grejor som gör saker och ting betydligt enklare när det är mörkt. Men när det gäller jakt,,,jag vet inte.. På ett sätt är dom ju bra, jag sitter på åteln, jag kan med mkt större säkerhet avgöra vad det är för djur och var jag ska placera skottet, mao, ett säkert skott på rätt djur. Men samtidigt så blir det ju väldigt "enkelt" jämfört med att bara använda en bra vakkikare av trad modell, då är man ju mera styrd av månljus och ljusa bakgrunder, vilket gör att djuren har en större chans att klara sig. Svårt svårt.... / Janne
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Men samtidigt så blir det ju väldigt "enkelt" jämfört med att bara använda en bra vakkikare av trad modell, då är man ju mera styrd av månljus och ljusa bakgrunder, vilket gör att djuren har en större chans att klara sig.Svårt svårt.... / Janne Håller med dig i det.
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Jag är otroligt kluven inför det här med nattsikten, bildförstärkare, ir och allt vad det heter.Som prylfantast är dom ju hur roliga som helst, jag har använt försvarets alla typer av buren mörkerutrustning ett flertal ggr, och det är ju mkt bra grejor som gör saker och ting betydligt enklare när det är mörkt. Jag har ju vissa möjligheter till fusk, skulle kunna tänka mej att montera bildförstärkare eller ir-sikte på cyclonen och använda på fågel och råttor.. men jag kan bara gissa vilka kostnader som det handlar om och då lägger jag ned alla såna planer tämligen omgående. En grej som jag tänkt på specifikt är våra kära kajor i byarna här, det är ett jävla liv om dem och jag tror att ett recept är att ta dem nattetid i träden där de sover. Testat och så fort man belyser dem med vanlig lampa så blir de skitskeptiska och man hinner sällan skjuta många. Finns alltid gatubelysning så man har ingen hjälp av mörkret heller utan de byter helt enkelt träd mitt i natten. Ett nattsikte där så skulle det kanske funka bättre.. Vi ska göra nya försök med detta såfort lövfällningen är klar, finns ngr tusen kajor att skjuta i Norrtälje och jag tror att nattetid är helt rätt tid för detta. Mvh!
Publicerat December 27, 200817 yr Så länge det jagas vildsvin på natten, vore det klart praktiskt med alla hjälp man kan få. Bättre skjuta ett säkert skott med en bildförsärkare än ett dåligt med en pissig älgkikare. Var moral och etik ligger i denna fråga måste ju ju vara glasklar, ska man jaga på natten ska man använda den bästa tänkbara tekniken, allt annat är ju bara korkat. Sen är väl frågan om man kan jaga gris på natten varför inte älg och kron? Måste vara lättare att selektivt plocka bort dom dåliga anlagen på kron med bildförstärkare på natten i höstvete, dessutom är det ju där dom ska jagas där dom gör skada??? Eller?? Själv tycker jag man sa jaga med hund på dagen, med tanke på hur många eftersök jag gjort på pissigt skjutna bullåtelgrisar så kan man ju stilla undra om vildsvinet är klassat som ett skadedjur??
Publicerat December 27, 200817 yr Så länge det jagas vildsvin på natten, vore det klart praktiskt med alla hjälp man kan få. Bättre skjuta ett säkert skott med en bildförsärkare än ett dåligt med en pissig älgkikare. Var moral och etik ligger i denna fråga måste ju ju vara glasklar, ska man jaga på natten ska man använda den bästa tänkbara tekniken, allt annat är ju bara korkat. Inte lika korkat som att inte avstå ett dåligt skott,är man så skjutkåt att man inte kan avstå ett dåligt skott har man inte i skogen att göra!
Publicerat December 27, 200817 yr Men borde inte viltet få ha det lungt i skogen ngn gång alls ? Är det så mörkt att man inte kan se vad det är för vilt så är det väl bättre att låta bli å skjuta Lite rättvisa ska det väl va mot viltet iaf
Publicerat December 29, 200817 yr Tror banne mej dom använder laserpunkt också, är det inte en liten prick som hoppar omkring innan skottet? Nej detta är inte jakt, frågar ni mej. Lampa+mörker/bild förstärkare+laserpunkt sikte. Varför inte bara sätta ut fälla så slipper dom ju gå ut överhuvudtaget?