Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök/apportör

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar om det går att andvända en apportör även till eftersök och i såfall vilken ras som är bäst till detta.

Jagar mest fågel men det vore bra att även ha en eftersökshund till klöv.

Publicerat

Fungerar utmärkt med lite träning!!

Mvh!

Publicerat
Jag undrar om det går att andvända en apportör även till eftersök och i såfall vilken ras som är bäst till detta.

Jagar mest fågel men det vore bra att även ha en eftersökshund till klöv.

Är det bara dödssök eller spårning i lina så fungerar alla apporterande raser...om det är av jaktlinjer vill säga.

En jaktlabbe är ett ganska säkert kort och gör jobbet galant med lite träning och om hunden är skarp nog kan

den även avsluta.

Publicerat

Vår tollare går aldeles utmärkt till viltspår, han är även rätt skarp (på gott och ont) när han komer fram till vilt som fortfarande är i livet....

Så med träning så går det mesta ;), skulle vilja påstå att de allra flesta hundraser går att träna till att bli duktiga på viltspår...om intresset finns i den aktuella hunden alltså.

• 1 month later...
Publicerat

Jag använder min Labbe till både apportering och eftersök i lina.

• 1 month later...
Publicerat

När det handlar om eftersök är det inte alltid säkert att jaktlabbe osv är bäst. Retriever och spaniels generellt är ofta bra spårhundar och där gäller som alltid inom jakt med hund. MKT träning och många möjligheter till mkt praktiskt erfarenhet ger bättre och bättre hundar.

Jag själv har en Golden som bistår med att göra avslut under eftersöken men som spårhund använder jag helst Taxen. Dock har Goldenhannen utvecklats mer och mer genom åren även som spårhund och vid senaste eftersöket på gris så var det framförallt han (i samarbete med Terriern) som gjorde det mesta jobbet både i spåret och i slutet när han hade släppts på spåret och sen hade ståndskall/gångstånd tills vi kunde komma närmare och galten kunde skjutas.

Vår Golden är väl mest av Dualtyp,.. om man nu ska gradera de i olika typer vilket jag anser att man knappt kan längre inom Goldenrasen.

• 3 weeks later...
Publicerat
Är det bara dödssök eller spårning i lina så fungerar alla apporterande raser...om det är av jaktlinjer vill säga.

En jaktlabbe är ett ganska säkert kort och gör jobbet galant med lite träning och om hunden är skarp nog kan

den även avsluta.

Jag vill inte hålla med om att hunden måste vara av jaktlinjer. Du kan utbilda vilken hund som helst till eftersökshund så länge det finns lite arbetsvilja i den. Kompisen går eftersök med sin blandras av rottweiler/new foundland/golden, en annan bekant använder sina cocker spaniels av utställningstyp, en tredje körde med sin schäfer som även nyttjades för avfångning. Så har du redan en apportör så är det bara att utbilda den...en jakthund med fler användningområden är ju bara bonus.

Min äldre Tollare är väl ingen höjdare på apporteringen...han hämtar mest för att man ber honom. Men som eftersökshund är han klockren. Tiken vi har hoppas jag ska bli vår ultimata jakthund som rer ut allt från tolling till apportering OCH eftersök på klöv-vilt.

Publicerat

Du ska bara vara noga med att skaffa en apportör av den lugna flegmatiska typen. Dvs. fetelabbe :D Nä skämt åsido, vilken som av de apporterande raserna klarar utan tvekan normaleftersöket på klövvilt i lina. ett fåtal individer fixar även avfångning på rådjur/hjort.