Publicerat Oktober 11, 200817 yr Jag vet inte vad som händer......På premiären och dagarna därefter hade min Norrbottensspets sitt vanliga "kanon" sök, (han är 3,5 år!) Men dagarna går och söken blir mer och mer katastrofala, ibland är det så illa att han knappt lämnar fötterna!! Vad händer??? Och inte nog med de uteblivna söken.....han "bommar" fåglarna så jag stöter de från marken, han felmarkerar totalt.......och blir falskskall av det hela!! Vad kan ha hänt? NOSKVALSTER?? Kan de verkligen komma så plötsligt, samt bedöva luktsinnet så snabbt? Tacksam för alla tips och ideér. Jaktsäsongen pågår ju nu som mest.. . Mvh/ C
Publicerat Oktober 11, 200817 yr Noskvalster var min första tanke.. Eller om någon ger han ost till frukost på mornarna . Ge en sväng med noskvalstermedecin. Låter så. dom brukar kunna bli snurriga i skåpet totalt av dessa småkryp......
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Visst kan det var kvalster då det inte verkar finnas något exakt mönster hur det yttrar sig. Hur är det med hunden annars verkar han pigg och allert så det inte är något fyskiskt problem?
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Författare Visst kan det var kvalster då det inte verkar finnas något exakt mönster hur det yttrar sig. Hur är det med hunden annars verkar han pigg och allert så det inte är något fyskiskt problem?Det är ju det som gör mig lite förvirrad! Han är ju lika pigg och galen som alltid annars. Riktigt bra aptit, och leklust. Så, är det inte noskvalster som är problemet så blir jag riktigt orolig. Mvh/ C
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Det är ju det som gör mig lite förvirrad! Han är ju lika pigg och galen som alltid annars. Riktigt bra aptit, och leklust. Så, är det inte noskvalster som är problemet så blir jag riktigt orolig. Mvh/ C Jag är ingen vän av att medicinerna hunar på chans, men skulle nog göra det i ditt fall hade det varit en tik så hade jag gissat på skendräktig men eftersom du säger han så antar jag att det är en hane Så testa en kur och se min nuvarande tik hade kvalster för något år sedan men det yttrade sig på så sätt att hon jagade helt utan kontakt och sällan fick till något med fåglarna. Det blev bra efter en kur med tabletter mot kvalster hette interseptor eller något liknade Hoppas det löser sig snabbt för dig för det är en fin tid för jakt nu.
Publicerat Oktober 15, 200817 yr Kolla även analsäckarna. Har haft hund som tappat söket vid problem med dessa.
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Författare Kolla även analsäckarna. Har haft hund som tappat söket vid problem med dessa. Kanske en dum fråga av mig......?? Men hur kollar man om de är ok??
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Författare Detta är helt fantastiskt alltså! Jag har börjat ge hunden min en noskvalstermedicinkur, det blev Interceptor! Han ska få den i 3 veckor men redan nu efter 2 veckor gjorde jag ett provsläpp, och vad händer? jo, det är som att hunden har fått ett turbokit inopererat, han söker helt fantastiskt nu igen, samt att det inte tog länge förrän han hade igång 12 skygga tjädrar....dock fick en höna följa med så snällt i husses ryggsäck....SNACKA O KÄNSLA när hunden funkar igen...Helt otroligt vad noskvalster verkar kunna ställa till det!!
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Kul att det fungerar igen. Hade en setter för länge sedan som också tappade allt vad sök hette. Jag fick den uppfattningen då att hunden ville söka men inte vågade, då han var rädd att skrämma upp fågel han inte kände lukten av. Nu får hundarna interceptor inför varje höst, tabletterna är ofarliga och fungerar även som avmaskning, så....
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Jag hängde inte med i början men läste inläggen ett och ett och min tanke var att du har inte haft rovdjur i form av varg-lo-björn i trakterna och att han därför inte var sitt forna jag, nu funkar han ju och det är bra, men söket brukar inte bli sämre däremot förmågan att hitta om det är noskvalster. En fundering bara.
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Jag har faktiskt varit med om att söket på hund blivit markant sämre vid noskvalster. Precis som om hunden själv begrep att det inte var lönt.
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Jag har faktiskt varit med om att söket på hund blivit markant sämre vid noskvalster. Precis som om hunden själv begrep att det inte var lönt. Vi hade noskvalster på jobbet för några år sen och hundarna försökte och försökte men kände inte, nu är de drillade på ett annat sätt, det var den tanken som slog mig när jag läste inläggen, har inte haft noskvalster själv än på mina egna hundar. Det är inte omöjligt bäcka att det är som du säger, hur kul är det att äta när man inte känner lukten.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Författare Vi hade noskvalster på jobbet för några år sen och hundarna försökte och försökte men kände inte, nu är de drillade på ett annat sätt, det var den tanken som slog mig när jag läste inläggen, har inte haft noskvalster själv än på mina egna hundar.Det är inte omöjligt bäcka att det är som du säger, hur kul är det att äta när man inte känner lukten. Jag tror ju det är som jag misstänker, samt vad veterinären nämnde. Det är inte det att hunden inte vill söka, utan att han är väldigt rädd att släppa hundföraren när han inte har något direkt luktsinne, han hittar ju inte tillbaks i mina eller sina egna bakspår.