Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybössa nytt sikte blev bara bajs !!!

Featured Replies

Publicerat

Hej alla kunniga vapen folk

Jag har som bekant köpt mig en ny Browning longtrac composit med en MEOPTA R1 3.12x56 belyst

den skjuter täta 4 skotts grupper på 15-22mm men jag har hamnat ca 4 cm ut vänster från mitten på tavlan (avstånd 80m) och kan inte justera kikarsiktet mera för det har kommit till sitt ändläge för höger justering

siktet är monterat av vapenhandlaren på leupold QR baser

jag undrar om det kan vara siktet som är fel monterat ? Qr systemet ? eller kandet vara fabriks fel på kikaren ???

blir inte klok på detta har aldrig tidigare haft dessa problem

HJÄLP SÖKES VAD GÖRA ??

Publicerat
Hej alla kunniga vapen folk

Jag har som bekant köpt mig en ny Browning longtrac composit med en MEOPTA R1 3.12x56 belyst

den skjuter täta 4 skotts grupper på 15-22mm men jag har hamnat ca 4 cm ut vänster från mitten på tavlan (avstånd 80m) och kan inte justera kikarsiktet mera för det har kommit till sitt ändläge för höger justering

siktet är monterat av vapenhandlaren på leupold QR baser

jag undrar om det kan vara siktet som är fel monterat ? Qr systemet ? eller kandet vara fabriks fel på kikaren ???

blir inte klok på detta har aldrig tidigare haft dessa problem

HJÄLP SÖKES VAD GÖRA ??

du kan köpa andra fästen med justeringsmån. är det sned borrat i lådan.

Publicerat
  • Författare
Tjena,

läs denna tråden som jag skapade för ett tag sen:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;hl=följetång

Den innehåller en hel del tips i området.. <_< Jag äger inget Meopta längre heller i och för sig :o

mycket intressant läsning i din tråd

i mitt fall sitter ju gluggen fast men troligen sned monterad och det är kanske inte en dum ide att slipa in ringarna

men handlaren skall först få titta på den innan jag börjar meka själv

Och han ska få komma med förslag på vad han tror det är och tack vare din tråd har jag lite kött på benen så att säga

ps mitt sikte är ett Meostar R1 belyst 3-12x56 fick det för 8000:- vet inte hur det priset är ? och tycker för övrigt att det funkar fint,,

Det är ju inte siktets fel att det råkat ut för en klåpare som monterat det

Publicerat
mycket intressant läsning i din tråd

i mitt fall sitter ju gluggen fast men troligen sned monterad och det är kanske inte en dum ide att slipa in ringarna

men handlaren skall först få titta på den innan jag börjar meka själv

Och han ska få komma med förslag på vad han tror det är och tack vare din tråd har jag lite kött på benen så att säga

ps mitt sikte är ett Meostar R1 belyst 3-12x56 fick det för 8000:- vet inte hur det priset är ? och tycker för övrigt att det funkar fint,,

Det är ju inte siktets fel att det råkat ut för en klåpare som monterat det

Näe, absolut inte siktets fel.. men det var lite för kort ögonavstånd för mig ändå faktiskt.. men det löste sig ju till slut som du såg =) Det var ett Artemis 3100 3-12x56 belyst jag hade, som jag gav 8500kr för. Det var nog i dyraste laget för den gluggen tror jag och priset som du betalat ligger nog betydligt närmare verkligheten. Så det är nog inget opris. Och vad jag kan säga annars om meoptan är att jag var ruggigt nöjd med klarhet och briljans, mycket bra sikte. Det jag inte gillade var det korta ögonavståndet, medförstorande riktmedel och att det blev lite tullenseende på 4x och mindre. Annars är det ett riktigt prisvärt sikte!

Hoppas du får ordning på det!

//Ola

Publicerat

Detsamma hände mig när jag köpte min nya 22:a, när jag skruvat på sidojusteringen fullt ut så var det fortfarande 15 cm kvar till bulls eye.

Lösning ?

Först tog jag loss kikare och fästen och monterade sedan tillbaks, provskjöt, ingen skillnad.

Tog loss alltihop en gång till och bytte då plats på det främre och det bakre fästet, provskjöt, skruvade lite på justeringen och sen satt träffarna där det skulle !

Varför? Ingen aning :P

Publicerat
  • Författare

Hej igen alla

Har nu bytt ringar samt baser till nya och nu skjuter bössan perfekt eller så perfekt den kan med mig bakom siktet ca 15mm spridning på 80m får väl vara ok med tanke på att det är en automat

Publicerat
Hej igen alla

Har nu bytt ringar samt baser till nya och nu skjuter bössan perfekt eller så perfekt den kan med mig bakom siktet ca 15mm spridning på 80m får väl vara ok med tanke på att det är en automat

Klart godkänt i mina ögon =) Gôtt att det ordnade sig!

Publicerat
Hej igen alla

Vi vill se en bild på skapelsen nu!

15 mm är ju kanon!

/Må

Publicerat
  • Författare
Vi vill se en bild på skapelsen nu!

15 mm är ju kanon!

/Må

Det kommer !! vi håller på att flytta och frugan har inte visat upp någon som helst förståelse för inskjutning under tiden flytten pågår

förstår inte hur hon tänker ;-)

det enda jag vill är ju ut och panga ja struntar fullkomligt om inte tavlor och lampor kommit på plats men det fick jag höra i kväll att det gör inte hon ;.(

Publicerat
Det kommer !! vi håller på att flytta och frugan har inte visat upp någon som helst förståelse för inskjutning under tiden flytten pågår

det enda jag vill är ju ut och panga ja struntar fullkomligt om inte tavlor och lampor kommit på plats men det fick jag höra i kväll att det gör inte hon ;.(

Välkommen till den bittra verkligheten :D Finns en tråd nånstans "lögn nödvändig" tror jag den heter.. finns en del tips där om hur man har en glad hustru trotts mycket tid i skog och på bana, samt mycket prylar i vapenskåpet :D

Publicerat

Kanske du skall köpa henne något fint för att blidka hennes illvilja mot jakt och skytte?

Kanske en ny stekpanna, eller varför inte en dammsugare kanske? :D

(jag har gjort detta en gång... Dammsugare på födelsedagen... Jag undrar fortfarande varför hon inte blev glad... Den var ju jättedyr!)

Publicerat
  • Författare
Kanske du skall köpa henne något fint för att blidka hennes illvilja mot jakt och skytte?

Kanske en ny stekpanna, eller varför inte en dammsugare kanske? :D

(jag har gjort detta en gång... Dammsugare på födelsedagen... Jag undrar fortfarande varför hon inte blev glad... Den var ju jättedyr!)

hmmm väntar spänt på att elgiganten eller motsvarande skall öppna så här på lördags morgon tänkte blidka henne med en tvätt manskin + torktumlare + diskmaskin

sen har hon lovat mig en timme på banan ;-)

nä skämt åsido jag får jaga hur mkt jag vill i normala fall men man måste nog hjälpa till när bohaget ska flyttas ;-( ... f-n jag ville ju inte flytta ........

Publicerat
  • Författare

Här kommer en bild på spridningen avståndet är 80m med 3 skott Norma Oryx Jakt ammunition det verkar funka fint

efter denna rundan blev den inskruvad i mitten

så jag är nöjd med hur den skjuter nu ska bara trycket trimmas

post-1768-1224621843_thumb.jpg

post-1768-1224621896_thumb.jpg