Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundfunderingar

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har brinnande planer på att skaffa en hund att jaga med denna höst/vinter. Då jag nyss blivit uppsagd från jobbet så brast planerna och ekonomin på7till en valp av något slag. Jag har därför främst inriktat mig på en omplaceringshund, blandras eller en något äldre valp (brukar bli ngt billigare). Vi har 4 hundar sedan tidigare av rasen Basenji (vi har kennel). Basenji skäller inte och är väldigt snabba, därför söker jag en hund att jaga småvilt med, främst rådjur men kanske också räv (ej gryt) och som inte är jaktidiot och driver i timme efter timme (Helst ser jag att dreven håller sig under halvtimmen). Snö har vi sällan i några direkta mängder så markfrigången även på en kortbent ras tror jag inte blir till ett så stort problem. Jag jagar 99.9% ensam och vill därför ha en hund som passar den typen av jakt. Försöker att jaga på helgerna, antagligen kan det bli flera tillfällen nu om jag blir arbetslös ett tag.

Raser som tilltalar mig är Tysk Jaktterier, Tax, Beagle, dvs inte allt för stora hundar.

Har ni några tips på vad jag ska leta efter, eller rent utav känner till en hund som behöver ett nytt hem.

Publicerat

Du verkar ju rätt säker på vad du letar efter redan, så jag antar att du egentligen med ditt inlägg söker en omplaceringshund?

Du nämner inte drever, jag antar att det är för att du har föreställningen om att de representerar "jaktidioterna" du inte vill ha.

Jaktidioter idag, hittar du huvudsakligen i andra änden av kopplet.

Skall du testa en blandrashund så skulle jag se en stark inkorsning av just drever som ett krav. Jag har aldrig stött på en korsning med drever som inte jagat, och jag har stött på ganska många hundar i mitt liv, medans jag däremot haft olyckan att vistas i skogen med en mängd andra hopakok, som inte fungerat alls.

Publicerat
  • Författare

Hej

Visst har du rätt. Vi hade drever när jag var yngre och bodde hemma och min farfar har haft drevrar och jag mins inte hur många gånger vi fick lov att åka hem på kvällen och lämna en filt/jacka kvar i skogen för att sedan söka och leta efter hundarna.

Jag har aldrig stött på något elakt hos de drevrar jag varit i kontakt med men ändå hör jag av många att dom kan vara lite kinkiga mot barn och andra hundar tex. En inkorsning av drever är absolut inte utesluten, och som du säger, dom jagar.

Publicerat

Eftersom du skriver att du helst vill ha drevtider under halvtimmen så tycker jag att det lutar åt wachtel. Eller möjligen münster eller spaniel.

Publicerat
  • Författare

På Lördag bär det av till Skåne för att hämta valp.

Hittade tidigare helgen en uppfödare som hade två hanar kvar och en tik (tiken tingad av annan), hundarna är en korsning av Tysk Jaktterier (pappan) samt Dansk/Svensk gårdshund och Tollare (mamman).

Tjt har jag alltid gillat och svärföräldrarna har nyligen skaffat en korsning på just tjt. Tollare har svågern sedan länge och jag har bra efterenheter av rasen därifrån.

Har tittat ut en hane som jag är intresserad av som är något större och lite livligare än den andra kvarvarande hanen. Om det sen blir han eller inte avgörs först till helgen.

Valparna är dock något gamla, 18v nu. Har ställt in mig på rätt krävande social träning och ordnat med jobbet så jag får ha hunden med mig där.

Det här var andra kullen på samma linje och samtliga hundar ur första kullen har funderat mycket bra. Säljaren har själv två hundar från första kullen som han bedriver spår och eftersök med. Av de valpar som sålts driver och jagar alla bra, drevtider på 15 - 30 minuter ungefär. De har används på gris, rå, räv men även älg har spårats.

Jag har iaf bestämt mig för att göra ett försök, om inte annat får jag se skåne för första gången i mitt liv, är ju bara 118 mil tur och retur med bil... :-)

Publicerat
...är ju bara 118 mil tur och retur med bil... :-)

Det är ju ingenting, jag reste från Boden till Eslöv tur & retur när jag hämtade min TJT :lol:

Lycka till med hunden!

Publicerat
Det är ju ingenting, jag reste från Boden till Eslöv tur & retur när jag hämtade min TJT :lol:

Lycka till med hunden!

he bara å åk,216 mil på 3 dagar för hämta en,,,satsa på en valp!!!!

Publicerat
  • Författare

Det ska nog gå bra. Ska försöka hitta ett passande vandrarhem eller liknande och sova Lördag till Söndag på så bilar vi hem på söndag när vovven är hämtad.

Har i dag MER försäkrat bilen så jag har bärgning och lite ersättning för hyrbil, bara ifall att hehehe.

Publicerat

Hur många är ni och i vilken region räknar ni med att ta in på vandrarhem?

Publicerat
  • Författare

Hejsan

Det blir jag och frugan bara, hunden finns i Klippan.

Har bokat rum på Mattisgården vid Bläsinge ängar.

Edit: Uppdatering

Publicerat

Tänkte det kanske finns nån från forumet i krokarna där som ni kan övernatta hos, bara en idé.