Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Injagning av vorsteh!!

Featured Replies

Publicerat

Jag har väl i det närmsta bestämt mig för lägga denna höst på dressyr, sökträning och stadga för min nu 7månader gamla vorsteh. Därefter kanske låta honom söka lite ripa till våren, medan den sista delen av injagningen samt jakt får ske nästa höst. Gör jag något dumt? Hinner han bli för gammal eller kan det vara en fördel att göra så här?  Trist att återigen gå en höst utan jakthund men jag vill inte stressa...

Publicerat

Jag tror du gör rätt som väntar, jag hade nog väntat till nästa höst innan jag släppt hunden på fågel (dåliga erfarenheter från egna hunden)

Publicerat

http://www.landins-hund-katt.se/

Här hittade jag något som verkade intressant gällande hunddressyr.

Publicerat
Jag har väl i det närmsta bestämt mig för lägga denna höst på dressyr, sökträning och stadga för min nu 7månader gamla vorsteh. Därefter kanske låta honom söka lite ripa till våren, medan den sista delen av injagningen samt jakt får ske nästa höst. Gör jag något dumt? Hinner han bli för gammal eller kan det vara en fördel att göra så här?  Trist att återigen gå en höst utan jakthund men jag vill inte stressa...

Vet Du om någon som har brevduvor el. rapphöns som Du kan träna hunden så att den får stå en längre stund. Ett bra sätt att söva dessa fåglar på är att ta om kroppen över vingar och hålla dom stadigt och snurra dom nog många varv så blir dom snurriga och ligger kvar på backen. Låt en kompis göra detta och själv kommer Du med unghunden i ca 10 m långt snöre och låt den får söka i motvind. När den väl har stått länge nog så låter Du den resa fågeln men Du ska då kommendera sitt el. ligg. Får under inga omständighter rusa efter. Under tiden som Du låter hunden står för fågeln så går Du försiktigt nästan fram till den innan den reser fågeln så att Du kan sätta el. lägga den ner med handens hjälp och så att den inte börja skutta runt på den lina som han har när Du har låtit hunden söka. Skriv och fråga om något är oklart.

Lycka till!

Publicerat

Jag är av en annan åsikt. Att hålla på och träna på tamfågel ger/kan ge bekymmer. Oftast en trög avance.pga av dessa tamfåglar inte har samma flyktbeteende som vilda!

Tamfågeln beter sig inte alls som den jaktbara viltet. Det är en enorm skillnad på stå/gå på en tjäderupp jmf med en brevduva som "kompisen har snurrat ett par varv". Den enda funktion som jag anser att tamfågel har i träning av stående fågelhundar är vid passitvitetsträning.

Har hunden blivit för gammal för att jaga in nästa höst? NEJ!!!! Det är ingen skillnad på att jaga in en 7mån hund jmf med en åttaårig under förutsättningen att den åttaårige inte lärt in några felbeteenden.

Dock är det inget problem att jaga och skjuta över en 7 mån hund under förutsättning att hunden är mogen för det.

Och det är det i mina ögon ytterst få som hunnit bli....

Publicerat
Jag är av en annan åsikt. Att hålla på och träna på tamfågel ger/kan ge bekymmer. Oftast en trög avance.pga av dessa tamfåglar inte har samma flyktbeteende som vilda!

Tamfågeln beter sig inte alls som den jaktbara viltet. Det är en enorm skillnad på stå/gå på en tjäderupp jmf med en brevduva som "kompisen har snurrat ett par varv". Den enda funktion som jag anser att tamfågel har i träning av stående fågelhundar är vid passitvitetsträning.

Har hunden blivit för gammal för att jaga in nästa höst? NEJ!!!! Det är ingen skillnad på att jaga in en 7mån hund jmf med en åttaårig under förutsättningen att den åttaårige inte lärt in några felbeteenden.

Dock är det inget problem att jaga och skjuta över en 7 mån hund under förutsättning att hunden är mogen för det.

Och det är det i mina ögon ytterst få som hunnit bli....

Jag vet då om folk som har jagat in och tränat på detta sätt el. ganska så likt iaf.

Publicerat

Det vet jag oxå folk som gjort. Och det har i vissa fall blivit blivit pannkaka totalt och vissa gånger har det funkat någorlunda.

I och med att hunden lär från första intrycket så är det i mina ögon dumt att chansa...

Kan hunden vänd, hit, ligg på visselpipa till 100% på visselpipa med störning, samt att den uppfattar dig som den store ledaren som han vill hålla mycket god kontakt med så är det ju bara att släppa!

Vad skulle kunna hända?? ;)

Publicerat

Det är bara att släppa den om allt i dressyr fungerar som Du har räknat upp.

Publicerat
Det vet jag oxå folk som gjort. Och det har i vissa fall blivit blivit pannkaka totalt och vissa gånger har det funkat någorlunda.

I och med att hunden lär från första intrycket så är det i mina ögon dumt att chansa...

Kan hunden vänd, hit, ligg på visselpipa till 100% på visselpipa med störning, samt att den uppfattar dig som den store ledaren som han vill hålla mycket god kontakt med så är det ju bara att släppa!

Vad skulle kunna hända?? ;)

Håller med.

Men finns inte dressyren hos unghunden ska man inte jaga över den.

Däremot är det inte fel att ta med hunden på jaktmarken och låta den springa och kanske stöta någon fågel.

På så sett väcker man jaktlusten hos hunden och det är väldigt viktig att få tidigt tycker jag.

Att inte en unghund står utan bara stöter upp fågel är inte så mycket att bry sig om, ståndet kommer när hunden mognat.

Står däremot hunden vid 7 månader är det bara att grattulera :D

Nästa höst kan du börja ställa krav på hunden om dressyren fungerat till 100 %.

Då ska inga medvetna stötar tillåtas, inte heller några eftergångar på bortflyende vilt vara tillåtet.

Så Almenson vänta med att jaga tills nästa höst, det är synd att förstöra en hund i tidig ålder när du förhoppningsvis ska ha den som en jaktkamrat i minst 10 år  ;)

Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen hörni! Jag kommer att låta hunden följa med i skogen men skott mot fågel får vänta tills allt fungerar perfekt. Hade med honom till skogen igår och det var roligt att se att han hade ett fint sök (för att vara 7 mån) och han hittade både ripa och tjäder. Stod inte men det hade jag inte förväntat mig heller, det kommer ju när han är mogen för det. :)

Publicerat

Är det kort lång eller strävhårig vorsteh? Min strävhåriga stod från det att navelsträngen kapats tror jag. Visserligen för fjärilar,höstlöv och allt som rörde sig. Har sett 5 åriga sträv som inte stått också men har hört att generellt är sträven tidigast av dom tre. Tyvärr så är det så att det finns två dicipliner för stående. Dom som tränar och dom som jagar. Vill Du premiera hunden var försiktig med att fälla framför den, gör du det kommer olaterna som ett brev på posten. Ytterst få hundar är prickfria sedan man börjat jaga med dom fullt ut. Var gärna två vid såna tillfällen så att den ena kan ta sig an hunden och den andra koncentrera sig på fågeln. Min är en kronisk fallapportör och jag orkar inte skrika mig hes eller hålla på och dänga upp henne i skogen för det. Hon hittar fågel står bra och hjälper mig att avsluta utan anmärkning, att hon hämtar utan kommando har jag gett upp hoppet att stävja ensam och det enda som skulle kunna hjälpa nu är väl om man hade tillgång till el men då blir det på förlust av avancen istället.

Publicerat

Min kleiner münsterländer är nu ca: 7 mån gammal. Han har fått följa med en sväng i skogen varje dag sedan fågelpremiären.

Jag är mäkta imponerad av hur han har utvecklats den senaste veckan.

Han har haft flera fågelkontakter varje dag och nu har han börjat stå små korta stunder för att sedan inte kunna motstå frestelsen att stöta upp fågeln, perfekt för att träna stanna på flog.

Han har blivit mycket bättre på att ta kontakt med mig också.

Att det syns så tydligt att det roligaste han vet är att få följa med husse ut i skogen gör det inte lätt att lämna honom hemma när man ska ut.

Sen är det roligare att ha med hunden än att gå ensam i skogen.

Mvh/ Ante

Publicerat
Min kleiner münsterländer är nu ca: 7 mån gammal. Han har fått följa med en sväng i skogen varje dag sedan fågelpremiären.

Jag är mäkta imponerad av hur han har utvecklats den senaste veckan.

Han har haft flera fågelkontakter varje dag och nu har han börjat stå små korta stunder för att sedan inte kunna motstå frestelsen att stöta upp fågeln, perfekt för att träna stanna på flog.

Han har blivit mycket bättre på att ta kontakt med mig också.

Att det syns så tydligt att det roligaste han vet är att få följa med husse ut i skogen gör det inte lätt att lämna honom hemma när man ska ut.

Sen är det roligare att ha med hunden än att gå ensam i skogen.

Måste bara berätta att han ikväll har apporterat 3 änder! Bra avlämning tycker jag iaf då han nu håller fast till losskommando, ska finslipa lite imorgon så han sitter också men det går nog fort ty han lär hur snabbt som helst!!!!

Fasen vad kul det är med hund!!!!!!!!!!!!!!

Mvh/ Ante

Publicerat

Härligt Palmen.

Säg till när älgjakten är över hos er så drar vi ut :)

Publicerat

Hej

Mina erfarenheter efter att ha jagat in ett strävhår nyligen är att man inte alls ska hetsa upp sig för att få det "perfekta läget".

Om hunden står så ska man skjuta!

Självklart ska man tro att hunden ska stanna innan dess. De flesta hinner få uppflog/stadge träning så det räcker innan hunden börjar stå.

Om hunden går efter de första gångerna så är min åsikt att det inte alls är hela välden. Om man bannar för mycket så tror jag att man snabbt har trög avance (vilket jag har). Vad som inte disskuteras lika mycket är försiktighet vid fågelvittring.

Om man blir förbannad för att hunden går efter kan den snabbt få för sig att det är farligt att resa fågel ,avancen, men även att gå på och nypa fast fågeln. En hund som tidigt slår av på farten/står tidigt får inte fåglarna att ligga kvar på samma sätt.

När den riktiga jaktgnistan har tänts så kan man ta i betydligt mer utan att riskera att hunden kopplar det till själva resningen.

Att gå och vänta på att allt ska klaffa samtidigt är bara slöseri med tid. Om man jagar på otroligt fågelrika marker så kan det säkert funka bra men i storskogen med långt mellan fågeltagningarna, särskilt i början, så behöver man få ner fågel för att det ska vara kul för hunden.

Tänk själv att springa och söka i ett par timmar och när man väl nyper fast en fågelusling så händer ändå inget roligt.

Dom som har en hund som blir lika glad för beröm som av att få ner fågel har verkligen lyckats i ledarskapet!

Jag tror att chansen att få till en bra fågelhund är lika stor med bägge metoderna om man väl är benhård efter det att man har bestämt sig att det är slut med eftergångar. Man kan ha tur och få till en klockren fågeltagning tidigt och då är allt frid och fröjd, men jag tror att man snabbare får fram en jakthund om man skjuter såfort hunden står.

Om man inte har grundlagt "stanna" så är det bara att träna mer innan man går på igen och kanske hålla in med skott ett par tillfällen.

Poängen är bara att få en hund som börjar söka ordentligt så snabbt som möjligt.

När söket väl är igång så får man fler chanser att träna resten av fågeltagningen.

Publicerat
Härligt Palmen.

Säg till när älgjakten är över hos er så drar vi ut :)

Älgjakten=helgjakten för mig, jagar fågel under veckorna  :)