Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny stock till Husqvarna 8x57

Featured Replies

Publicerat

Har tittat runt lite på forumet och sökt lite info utan framgång.

Jag tycker det är lite svårt så jag frågar om hjälp.

Kan någon hjälpa mig med hur jag kan hitta en ny kolv (komposit?) till min gamla 8x57á

Samma gäller för en Brno 222á

Publicerat
Har tittat runt lite på forumet och sökt lite info utan framgång.

Jag tycker det är lite svårt så jag frågar om hjälp.

Kan någon hjälpa mig med hur jag kan hitta en ny kolv (komposit?) till min gamla 8x57á

Samma gäller för en Brno 222á

Vilken prisklass på den kommande kolven?

Vad är det för modell på Husqvarnan?

Publicerat

Hej

Vet du vad du har för låda på 8x57:an det finns både med 96 och 98 lådor. Det är mycket större chans att hitta en kompsitstock till din 8x57 om man vet vilken låda bössan är byggd på. Jag skulle tro att det blir ganska svårt att hitta en komposit stock till Brno 222:an, men det kan finnas kolvar för andra märken som ligger nära i lådmått så att det går att göra så att den passar utan allt för mycket jobb.

Mvh Jocke

Publicerat
  • Författare
Hej

Vet du vad du har för låda på 8x57:an det finns både med 96 och 98 lådor. Det är mycket större chans att hitta en kompsitstock till din 8x57 om man vet vilken låda bössan är byggd på. Jag skulle tro att det blir ganska svårt att hitta en komposit stock till Brno 222:an, men det kan finnas kolvar för andra märken som ligger nära i lådmått så att det går att göra så att den passar utan allt för mycket jobb.

Mvh Jocke

Hur kan jag se vilken låda den är byggd på, mäter jag det eller står det någonstans?

Publicerat
  • Författare
Vilken prisklass på den kommande kolven?

Vad är det för modell på Husqvarnan?

Prisklass: Jag vill ju såklart komma undan så billigt som möjligt men är inte intresserad av dålig kvalitet.. blir det för dyrt så behåller jag bössan som den är istället.

Modell: lär vara 640 då..

Har läst att vissa inte gillar flaggsäkringen då den gör att kikarmontaget blir onödigt högt.

På denna bössa är det sidomonterat så att de fasta riktmedlen kan användas vid korta avstånd eller imma...

Helt klart är det inte optimalt för det blir dåligt kindstöd och anlägget blir lidande men jag känner mig inte så sugen på att

byta kikarsikte.

Bössan har ju trots allt funkat bra för både min pappa och min morfar innan dess så den borde ju funka för mig med.... :wacko:

Hur skulle ni göra...

Publicerat
Prisklass: Jag vill ju såklart komma undan så billigt som möjligt men är inte intresserad av dålig kvalitet.. blir det för dyrt så behåller jag bössan som den är istället.

Modell: lär vara 640 då..

Har läst att vissa inte gillar flaggsäkringen då den gör att kikarmontaget blir onödigt högt.

På denna bössa är det sidomonterat så att de fasta riktmedlen kan användas vid korta avstånd eller imma...

Helt klart är det inte optimalt för det blir dåligt kindstöd och anlägget blir lidande men jag känner mig inte så sugen på att

byta kikarsikte.

Bössan har ju trots allt funkat bra för både min pappa och min morfar innan dess så den borde ju funka för mig med.... :wacko:

Hur skulle ni göra...

en riktigt bra syntet stock kostar mycket pengar men houge har en billig som jag tycker prisvärd kostar 2600kr.

Publicerat
Hur kan jag se vilken låda den är byggd på, mäter jag det eller står det någonstans?

Hej

Om du spänner slagfjädern när du lyfter slutstyckshandtaget har du en 98 låda, spänner du däremot slag fjädern när du ska föra slutstycket framåt efter en mantelrörelse har du en 96:a . Så du får ta fram bössan och kolla vilken du har. Detta är det enklaste sättet tycker jag att förklara för nån om man har en 96:a eller 98:a.

Mvh Jocke

Publicerat

byta kikarsikte.

Bössan har ju trots allt funkat bra för både min pappa och min morfar innan dess så den borde ju funka för mig med.... :D

Hur skulle ni göra...

Jag skulle byta riktmedel.....eller säkring. Ett timney-trycke med säkring är i sammanhanget inget dyr investering med tanke på vilket mycket bättre "snabbt" skytte man får med en bättre anliggning mot kolven. Det som jag antar är absolut billigast är att höja kolven med material typ liggunderlag och silvertejp. Eller ett rödpunktssikte som monteras så "flaggan" går fritt alternativt ett "pistolsikte".

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare
http://www.blocket.se/vi/18276741.htm?ca=17_s

Ska tydligen finnas till Hva 640 också

Är det någon som testat eller vet kvalitet på dessa.?

Publicerat
Är det någon som testat eller vet kvalitet på dessa.?

På bilden ser det ut som en ramline stock. Den absolut värsta stock jag har känt på.

Jag själv hade använt HVA's orginalstock 100 ggr av 100 istället för denna stock gjord av nedsmält plast från GB's glassbyttor :rolleyes: