Publicerat Oktober 14, 200817 yr Hej, har en tax som precis har börjat sin andra säsong i skogen. Han är nu tre år gammal och fungerar jättebra på alla vis,både i skogen och hemma MEN har ett stort problem. Han skäller i princip aldrig när han förföljer vilt (har en Garmin Astro, så jag vet att han jagar). Förra säsongen lyckades vi skjuta 6 rådjur och två harar för hunden och han jagade som längst 1,5 timmar. Snittdreven ligger runt timmen så även med det är jag nöjd. Söken är jättebra och han tar även relativt gamla slag och reder ut dem (efter olika lång tid såklart...). Han särskiljer sig när han driver hare genom att skrika och gny under drevet. Han har skällt någon enstaka gång på rådjur (då bara på get med killing/killingar). Så nu kommer såklart frågan; Finns det något sätt/någon metod för att få honom att skälla mer i skogen? tacksam för hjälp! mvh Martin
Publicerat Oktober 14, 200817 yr Be en veterinär göra en undersökning. Problem i halsen kan göra att hundar inte släpper skall.
Publicerat Oktober 14, 200817 yr Hej. Det första man vanligtvis tänker på när det inte är klarlagt i första inlägget. Hur skäller hunden annars? Gärna o mycket eller bara om den är tvungen? Kan det finnas någon halsåkomma? Annars kanske det skulle vara något att försöka släppa han på djur som man/han får se samtidigt, då tror jag inte han kan hålla sig tyst? För att kanske hålla i sig i fortsättningen också. mvh c-a
Publicerat Oktober 14, 200817 yr Författare Hej, när han väl skäller är det ett alldeles normalt skall, är dock onödigt hård på skall även hemmavid. När vi ser rådjur ihop blir han helt galen och skriker i kopplet, detta händer även på färska spår eller om han får hare i vind, men så fort han släpps lugnar det sig. Tänkte eventuellt släppa honom i en såte som vi inte brukar jaga (en udde med ett näs på 60m som aldrig har gått tom) och låta bli att skjuta om han inte skäller och i så fall peppa honom när han kommer på löpan.Inga andra idéer? mvh Martin
Publicerat Oktober 14, 200817 yr Vet du om taxen er av grytlinjer ? Tax fra grytlinjer skaller som regel kun ved synskontakt.
Publicerat Oktober 14, 200817 yr Jo det kan nog funka, men jag tycker ändå att ett besök till veterinär kan lösa problemet. Min första hund, som inte är en jakthund, hade aldrig skällt någonsin upp till 2 års ålder. Sedan började jag mycket med lydnad och träna olika trix med honom, jag lärde honom bland annat att skälla på kommando. Efter detta fick jag en hund som har lätt att släppa skall, även vid såna situationer som jag ibland ångrar att jag lärde honom kommandot SKALL
Publicerat Oktober 15, 200817 yr Jag tror inte att du kommer att få höra normala drevskall från din hund.
Publicerat Oktober 15, 200817 yr Jag tror inte att du kommer att få höra normala drevskall från din hund. Tror tyvärr Bäcka Bengtsson har rätt. Hade en drever som också var otroligt hård i skallet kunde ge något skall vid upptaget men sen var det dåligt. Det som hjälpte lite var att jaga otroligt mycket med honom, släppte i princip varje dag ett tag och då blev skallet lite bättre. Vet inte hur det skulle blivit till slut för han blev ihjälkörd vid 5 års ålder. mvh
Publicerat Oktober 27, 200817 yr En idé kan ju vara att släppa hunden med en annan tax som skäller förfullt, då kanske han kommer igång.
Publicerat Oktober 28, 200817 yr Jag vet om en tax som inte skällde på drev. Den botades genom att de gick på färska spår med taxen i band och när taxen slutade skälla så stannade de tills den skällde igen då fortsatte dom. Tills slut gick poletten ned och taxen skällde på löpan hela tiden. Men kolla även veterinär först. /Peter
Publicerat November 19, 200817 yr Hej!! Kanske låter som ett dåligt inlägg men så här gjorde jag iaf!! Taxen drev bra med skall osv men så tystnade han,, gick fan inte o få ett pip ur han i skogen, vi spårade, vi gick på djur vi såg osv,, men en dag skulle jag hämta grabben på skolgården där dom sparka boll,,, tror ni inte taxen fick fnatt på att jaqa bollen grabbarna kicka mellan sig,han skällde o sen den dagen jaga han med sitt underbara skall igen!! Konstigt men sant!!
Publicerat Januari 29, 200917 yr Beaglen jag och brorsan hade för många år sedan.Var av den "tysta" sorten. Han skällde inte ens när han lhängde i haserna på en älg. Har jagat alldeles för länge med stötande tysta hundar. Nu ska beaglevalpen få sjunga vackert i skogen åt mig Längtar efter hans första riktiga drev med skall
Publicerat Februari 9, 200917 yr Hej, har en beagle på 2,5 år som också är tyst. Har provat noskvalstermedicin och går nu på penicillin mot halsåkomma. Veterinären kunde dock inte se något speciellt med halsen förutom att mandlarna var något förstorade (men inte röda). Han har varit tyst i skogen förutom när han skällt på dött djur och när han ställt älg. Driver dock helt utan skall men hoppas att medicinen skall hjälpa....... Han skäller även hemma om det rör sig utanför huset. Vad menar du med den "tysta sorten" när du pratar om din gamla beagle? Har hört från annat håll att de kan vara lite sena med skallet. Skall själv försöka "hetsa" honom i hägn för att se om det lossnar.... Någon som har någon annan ide????
Publicerat Februari 10, 200917 yr Jo du Jocke! Vet inte om det stämmer. Men flera har sagt att det var tydligen ett problem med beageln förr. Just att vissa drev tyst. Avlades de på de så fick man med den genen oxå. Våran såg jag sett driva älg, men även den tyst. Hoppas nu på att nya valpen på 6mån ska skalla i skogen. // S
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.